مودافینیل ممکن است به قدرت یادگیری کمک کند


مودافینیل  ممکن است به قدرت یادگیری کمک کند؟
محققان بريتانيايی در حال بررسی تاثير نسل جديدی از داروها هستند که ادعا می شود قدرت یادگیری و ادراک را زياد می کند.
وزارت بهداشت بریتانيا، آکادمی علوم پزشکی اين کشور را مامور کرده داروهای "تقويت کننده ادراک" را، که از چندی پيش به طور گسترده در آمريکا مصرف می شود، مورد آزمايش قرار دهد.
در دهه شصت ميلادی دکتر تيموتی ليری، (Timothy Leary)، که خود را معلم و مرشد معرفی می کرد، از جوانان آمريکا مصرانه می خواست که با مصرف برخی داروها، "روی موج قرار بگيرید، روشن شوید و ترک تحصيل کنید."
اکنون نسل جديدی از داروهای روانگردان (که به داروهای "طراحی شده" نيز موسوم هستند)، در دسترس همه مردم قرار گرفته اند اما اين بار موضوع اشاعه فرهنگ "ترک تحصيل" نیست بلکه گفته می شود که اين داروها کيفيت یادگیری درس و همچنین سرعت انجام تکالیف و کار را بهتر می کند.
"مودافینیل"، (Modafinil)، یکی از این داروهاست که در اصل برای درمان بی خوابی تجويز می شود.
تاثيرات عمیق
دکتر دانیال تورنر، از دانشگاه کمبریج بریتانیا، مودافینیل را روی شصت داوطلب، که از صحت جسمی برخوردار بودند، آزمایش کرده است.
این دارو نه تنها آنها را بیدار نگه داشت بلکه تاثیرات عمیق تری نیز برجای گذاشت.
خانم تورنر گفت: "ما داوطلبان را دو ساعت پس از مصرف دارو مورد آزمایش قرار دادیم و متوجه شدیم که عملکرد ذهنی آنها به شدت بهتر شد، به خصوص وقتی که با درسها و ظایف پیچیده تر روبرو شدند."
یکی از داوطلبین در این تحقیق می گوید: "در زمان آزمایش، احساس می کردم خیلی هوشیار هستم و می توانم خوب روی مسائل پیچیده تمرکز کنم. حفظ کردن تعداد زیادی ارقام اصلا دشوار نبود. احساس می کردم خیلی به همه امور مسلط هستم."
مصرف در میان دانشجویان
مودافینیل در آمریکا مصرف زیادی دارد و رسما برای اختلالات خواب استفاده می شود.
اما بنابه نظراتی که در "اتاق های گپ" اینترنتی رد و بدل می شود، این دارو در آمریکا به ویژه توسط دانش آموزان و شاغلین در حرفه های تخصصی مصرف می شود.
به این ترتیب این دارو به گروه جدیدی از داروهای تقویت کننده ادارک پیوسته است. گروه دیگری از این دست داروها با نام "آمپاکاینز"، (Ampakines)، تولید می شود.
آمپاکاینز توسط پرفسور گری لینچ، از دانشگاه کالیفرنیا، و برای افزايش قدرت حافظه و ادارک طراحی شده است.
وی ادعا می کند که اين دارو به مغز اين امکان را می دهد که ارتباطاتی خنثی را میان نواحی مختلف مغز برقرار کند؛ ارتباطاتی که در حالت عادی صورت نمی گیرد.
پرفسور لینچ همچنین ادعا می کند که ارتباطات جديد در مغز به افراد این توانایی را می دهد که "افکاری را تولید کنند که از توان مغزی فرد عادی فراتر می رود."
وی می گويد: "امیدواریم که به حیطه ای از ادارک دست یابیم که نابغه هايی مانند اینشتین و داوینچی به آن دسترسی داشته اند."
تاثير بالقوه
قاعدتا دولت بریتانیا به اندازه ای نگران مصرف این داروها شده که از کارشناسان خواسته است تاثیرات اجتماعی و همچنین دارویی آنها را بررسی کند.
کارشناسان آکادمی علوم پزشکی بريتانيا کارگاه هايی را در سراسر اين کشور برپا کرده اند تا از نظر مردم باخبر شود.
آنها در اين کارگاه ها متوجه شدند که به غير از تاثيرات سوء مصرف اين نوع داروها در دراز مدت، آنها ممکن است تاثيرات نگران کننده ديگری نيز داشته باشند.
مثلا يکی از زنان شرکت کننده در اين کارگاه ها گفت برای او این سوال مطرح است که در صورتی که در آينده، "قرص های يادگيری و ادراک" برای امتحانات درسی وجود داشته باشد، بچه هايی که از مصرف آنها منع شده اند در مقابل آنهايی که اين دارو را مصرف کرده اند نمرات کمتری خواهند گرفت و "اين وضعیت بی عدالتی" است.
يکی دیگر از نظرات چنين بود: "چه کسی می داند که ما به کجا می رویم؟ آیا می خواهیم که در آینده حکومت ها، مستبدانه ما را وادار به مصرف اين نوع داروها کنند تا ما بهتر و سریع تر و طولانی تر برای آنها کار کنیم؟"
نتیجه مطالعات آکادمی علوم پزشکی بریتانیا در طی سال جاری منتشر خواهد شد و قرار است به ارزیابی دولت این کشور در مورد تاثیرات احتمالی تولید و توزیع "داروهای تقویت هوش و ادراک" کمک کند

opium.site: من عاشق نوتروپیک ها هستم ؟I LOVE Nootropic

opium.site: داروهای Nootropic چیست .(مودافینیل .ریتالین.پروویجیل )

opium.site: پروویجیلModafinil -provigil- سوپر ریتالین



.

هیچ نظری موجود نیست: