کشف ژنهای جديد مرتبط با اندازه مغز و ميزان هوش در انسان

کشف ژنهای جديد مرتبط با اندازه مغز و ميزان هوش در انسان
(بزرگترين مطالعه دنيا تا به امروز)
در بزرگترين مطالعه ی دنيا تا به امروز تيمی متشکل از 200 دانشمند از 100 موسسه از سرتاسر دنيا برای ترسيم نقشه ژنهايی که مقاومت مغز انسان  را در برابر بسياری بيماريهاي مغزی و آلزايمر افزايش مي دهند با يکديگر به همکاری پرداختند. اين مطالعه که نتايج آن در پانزدهم آوريل سال جاری در مجله نيچر منتشر شد، همچنين پرده از ژن های  جديد برميدارد که احتمالا مرتبط با تفاوتهای اندازه مغز افراد و ميزان هوش آنها است.
نويسنده اصلی پول تامپسون (پروفسور دانشگاه UCLA) بيان داشت که ما در اين مطالعه به دنبال دو چيز بوديم. ما به دنبال ژنهايي بوديم که خطر به ارث رسيدن يک بيماری را برای فرزند شما بيافزايد. ماهمچنين به دنبال فاکتورهایي که باعث آتروفي بافتی و کاهش سايز مغز ميشوند بوديم که يکی از علايم بيولوژيکی برای اختلالات ارثی نظير اسکيزوفرنی ، اختلال دوقطبی، افسردگی، بيماری آلزايمر و دمانس هستند. سه سال پيش پرفسور تامپسون با همکاری دانشمندان ژنتيک کشور استراليا و هلند مراکز تصوير برداری را برپا کردند تا اطلاعات ژنتيکی را به همراه تصاوير مغز تهيه کنند و از اينجا بود که پروژه ENIGMA(افزايش تصوير برداری عصبی ژنتيکی از طريق متاآناليز) متولد شد. تامپسون مي گويد که “ميليونها نفر تغيرات ژنتيکی رادر DNA خود به همراه دارند که حساسيت آنها را در برابر بسياری از بيماريها از بين ميبرد و از اين رو آنها ساده تر مبتلا به بيماری ميشوند” بنابراين ما اين ژنها را شناسايي کرده و تلاش ميکنيم تا ريسک بيماری را در آنها با استفاده از داروها کاهش دهيم. همچنين مردم مي توانند از اقدامات پيشگيرانه نظير ورزش، رژيم مناسب وتمرين ذهنی برای از بين بردن اثرات بد اين ژنها استفاده کنند.
اين دانشمند معتقد است ” اين که يک تغيير کوچک ژنتيکی ميتواند منجر به ايجاد مغز بزرگتری بشود، کشف بسيار بزرگی” است.
به اين علت که اختلالاتی نظير آلزايمر، اوتيسم و اسکيزوفرنی مدارهای مغزی را دچار اختلال مي کنند، پروژه بعدی ENIGMA با موضوع ژنهای تاثير گذار برسيم کشی مغز آغاز به کار ميکند. گفتنی است که اين دانشمندان از تصوير برداری انتشاری (Diffusion Imaging) بهره ميبرند؛ يکی از روشهای جديد اسکن مغزی که مسيرهای ارتباطی مابين سلولهای زنده مغز را تصوير ميکند. هزينه های اين پروژه از صدها نهاد فدرال و آژانسهای خصوصی در سرتاسر دنيا تامين شده اند. قابل ذکر است که در بين نام نويسندگان اين مقاله بسيار معتبر نام خانم ندا جهانشاد هم به چشم مي خورد که نشان دهنده حضور مستمر دانشمندان ايرانی در عرصه علم و تحقيق است و همچنين مايه فخر هموطنان عزيز محسوب مي شود.
نويسنده: دکتر کيوان يعقوبی (دکتری تخصصی علوم اعصاب)

هیچ نظری موجود نیست: