درمان افسردگی با هورمون اکسی توسین، هورمون عشق

درمان افسردگی با هورمون اکسی توسین، هورمون عشق

وقتی کسی در مقایسه با هر عملی، شخصی را با مهربانی و عاطفی در بغل می‌گیرد یا نوازش می‌کند، اُکسی توسین مغز آزاد شده، و به ایجاد پیوند قوی اجتماعی کمک می‌کند.
به نظر پژوهشگرانی که اخیراً، دست به یک آزمایش بالینی زدند؛ «هورمون عشق، برای کسانی که از افسردگی رنج می‌برند امید تازه‌ای ایجاد کرده است.»
دکتر کای مک دانلد دستیار بالینی پرفسور روانپزشکی در یو سی سان دیگو می‌گوید: «اُکسی توسین زمانی آزاد می‌شود که شخص در آغوش گرفته شده یا بدنش نوازش شود.هورمون  اُکسی توسین نقش مهمی در چرخه پاسخ جنسی دارد.»
اُکسی توسین علائم مغزی مسئول بازشناسی اجتماعی را از طریق حالتهای چهره تغییر می‌دهد، مک‌دانلد می‌گوید: این هورمون احتمالاً از طریق تغییر فعالیت آمیگدال (ناحیه‌ای که نقش مهمی در پردازش محرکهای هیجانی مهم بازی می‌کند) این تغییر را ایجاد می‌کند. بنابراین، اُکسی توسین در مغز ممکن است میانجی قوی رفتار اجتماعی انسان باشد.
مک دانلد می‌گوید: «این که چرا اُکسی توسین هورمون عشق نامیده می‌شود، آن است که چشمها پنجره روح هستند ... آنها مطمئناً پنجره بخش عاطفی مغز هم هستند. ما می‌دانیم که تماس چشم در چشم که تحت تأثیر اُکسی توسین است برای ارتباط عاطفی صمیمانه در همه هیجانها از جمله عشق، ترس، اعتماد و اضطراب حیاتی است.
پیشتر از این، پژوهشگران یو سی سان دیگو کشف کرده بوند که اُکسی توسین می‌تواند به بیماران اسکیزوفرنی کمک کند، مک دانلد و همکارش دیوید فیفل پرفسور روانپزشکی، از مشارکت کننده‌ها برای بررسی نقش اُکسی توسین در افسردگی ثبت نام کرده‌اند.
مک دانلد می‌گوید: «بررسی سطح خون و عوامل ژنتیکی بیماران افسرده احتمال این را که این هورمون طبیعی، نقشی در کمک به بیماران افسرده بازی کند نشان می‌دهد.»
پیشتر از این، بررسیهای در مورد افراد سالم نشان داده بود که مصرف یک دوز اُکسی توسین فعالیت مدارهای مغزی درگیر در ترس را کاهش و سطح تماس چشمی را افزایش داده و اعتماد و سخاوت و بخشندگی را بیشتر کرده بود. به طور جالب توجهی، کسانی که اکسی توسین گرفته بودند، در گزارش ذکر کرده بودند که هیچ حس متفاوتی ندارند، اما به طور متفاوتی عمل می‌کردند.»
داده‌های بالینی اولیه نیز نشان داد اُکسی توسین به زنان مبتلا به اختلال اضطراب کمک می‌کند.
مک دانلد می‌گوید: «در آغوش گرفتن یا نوازش، باعث آزاد شدن این هورمون شده و علائم مغز تغییر می‌کند ما می‌خواهیم ببینم که آیا می‌توانیم این پاسخ را برای کمک به بیمارن افسرده تحت کنترل درآوریم.» 


opium.site: خساست و بخشندگی وابسته به هورمون اوکسیتوسین و ...

opium.site: نقش هورمون ها در عاشق شدن انسان ها

opium.site: رابطه ژنتیکی هورمون اکسی توسین با اعتماد و مهربانی و عشق

منبع: دانشگاه کالیفرنیا University of California
http://psychcentral.com/news/2012/02/20/treating-depression-with-the-oxytocin-

the-love-hormone/35027.html

هیچ نظری موجود نیست: