خطر اعتیاد و مرگ بر اثر مصرف "داروهای گیاهی ضد اعتیاد"

خطر اعتیاد و مرگ بر اثر مصرف "داروهای گیاهی ضد اعتیاد"

در ایران "داروهای گیاهی ضد اعتیاد" بازار پر رونقی دارند.
سازمان پزشکی قانونی ‎در مورد خطرات مصرف این داروها از جمله احتمال مرگ هشدار داده است. این سازمان فروش هر نوع داروی ترکیبی در عطاری‌ها را ممنوع کرده است.
در عطاری‌ها این روزها برای هر دردی دارویی پیدا می‌شود. از ترکیبات گیاهی ضد جوش و ضد ریزش مو گرفته تا برطرف کننده چاقی، ‌لاغری، مشکلات جنسی، افسردگی و حتی داروهای ضد اعتیاد.
بر اساس آخرین آمار رسمی در ایران، حدود یک‌ونیم میلیون نفر از جمعیت ۷۶ میلیونی کشور معتاد هستند. مسئولان وزارت بهداشت این رقم را بسیار بیشتر و حدود ده میلیون نفر تخمین می‌زنند. کمبود امکانات اجتماعی و بهداشتی مناسب برای درمان اعتیاد و تبلیغات گسترده ماهواره‌ا‌ی برای گیاهان دارویی ضد اعتیاد، بازار فروش چنین داروهایی را پررونق کرده است.
وجود مخدر در داروهای گیاهی ضد اعتیاد ‎
در طب سنتی اسپند، سنبل الطیب، بابونه و زرشک گیاهانی عنوان شده‌اند که به کنترل اعتیاد کمک می‌کنند. اما در ترکیب داروهای گیاهی ضد اعتیاد اثری از سنبل الطیب، بابونه یا زرشک دیده‌ نمی‌شود.
کمبود امکانات اجتماعی و بهداشتی برای درمان اعتیاد بازار داروهای گیاهی را رونق بخشیده است 
 کمبود امکانات اجتماعی و بهداشتی برای درمان اعتیاد بازار داروهای گیاهی را رونق بخشیده است
به گفته بخش سم‌شناسی سازمان پزشکی قانونی، ۹۶ درصد ترکیب این "داروها" مواد شیمیایی هستند و اسفند تنها گیاهی است که به مقدار جزئی در برخی از آنها مشاهده شده است.
بر اساس ‎مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، اغلب داروهای گیاهی ارائه شده در عطاری‌ها خود مخدر محسوب می‌شود.
محمدرضا قدیرزاده، رئیس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، در نشست بررسی "آنالیز آزمایشگاهی داروهای ترک اعتیاد ارائه شده در عطاری‌های شهر تهران" که دوشنبه (۱۸ آذر/ ۹ دسامبر) برگزار شد به تشریح اثرات این داروها پرداخت.
به گفته وی‌، در عطاری‌ها داروهایی عرضه می‌شوند که روزهای اول اثر خوبی روی فرد معتاد در حال ترک می گذارند، ولی فرد بعد از مدتی مجبور می‌شود روزی سه تا چهار بار از آن دارو مصرف کند.
کارگاه‌های زیرزمینی تولید دارو
در تبلیغات ماهواره‌ا‌‌ی داروهای گیاهی ضد اعتیاد تأکید می‌شود که این داروها دارای تأییدیه از سازمان غذا و داروی ایالات متحده امریکا یا کسب مجوز از وزارت بهداشت هستند. مرکز تحقیقات پزشکی قانونی این ادعاها را رد می‌کند.
محمدرضا قدیرزاده، رئیس این مرکز، با اشاره به تحقیقات صورت گرفته تصریح می‌کند که اغلب داروهای ترک اعتیاد که در تبلیغات ماهواره‌ای تبلیغ می شوند، تولید داخل ایران هستند.
به گفته قدیرزاده، این داروها اکثراً در کارگاه های زیرزمینی حاشیه تهران تولید می شوند و از هیچ استانداردی پیروی نمی‌کنند.
رئیس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی می‌گوید: «در این داروها موادی نظیر دیفنوکسیلات، ترامادول، کدئین و ... وجود دارد که این مواد از مواد اعتیادزا محسوب می‌شود.»
افزایش ۴۰ درصدی آمار مرگ
علاوه بر ترامادول، توزیع داروی متادون با قیمت هر ۵۰۰ سی‌سی تا هزار تومان? به عنوان داروی گیاهی ضد اعتیاد در عطاری‌ها نیز موجب نگرانی مقامات مسئول شده است.
به گفته مریم اخگری، رئیس بخش سم‌شناسی پزشکی قانونی تهران، مصرف متادون باعث افزایش آمار مرگ میان معتادان شده است.
رئیس بخش سم شناسی پزشکی قانونی در این مورد می‌گوید: «در سال های اخیر، مرگ های ناشی از استفاده از این دارو ۴۰ برابر بیشتر شده است. متادون یک داروی مخدر صنعتی قوی است که غالباً به عنوان یک داروی نگهدارنده برای مهار اعتیاد به هروئین و مواد مخدر به کار می رود.»
مسئولیت نظارت بر عطاری‌هایی که این روزها همه نوع داروی گیاهی عرضه می‌کنند بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است. اما سازمان پزشکی قانونی ضمن اشاره به استفاده سوء از باور و اقبال مردم به مصرف داروهای گیاهی، تأکید دارد که فروش داروهای ترک اعتیاد جزو دغدغه‌های این سازمان است.
این سازمان پس از دریافت مصوبه‌ای از دولت توزیع هر نوع داروی ترکیبی در عطاری‌ها را ممنوع کرده است.

پاورقی نویسنده درباره داروهای ترک اعتیاد گیاهی و مرگ با ترامادول
داروهای گیاهی که برای ترک اعتیاد در ایران استفاده می شوند دو دسته هستند اول کپسولهای ترک اعتیاد گیاهی که اکثرا دست ساز است و نظارتی بر محتوای ان نیست  دوم  قرص ها و کپسول های گیاهی که از خارج وارد می شود و به ان قرص دراگون و یا دتای هندی می گویند
قرص دراگون و دتای هندی دارای ماده ای به نام میراگینین  (متیرا گنین ) Mitragynine است
مسله مرگ با قرص های ترک اعتیاد گیاهی به همراه مصرف ترامادول اولین بار در کشور سوئد گزارش شده است در اجساد 9 نفر از کسانی که این دو ماده را با هم در قرصی به نام کریپتوون استفاده کرده بودند متابولیت های ترامادول به مقدار زیادی پیدا شد تحقیقات در سوئد نشان داد که داروهای گیاهی که حاوی ترکیبات کراتوم مثل میراگنین هستند اگر با ترامادول مصرف شوند باعث اوردوز شدن مصرف کننده های ترامادول می شوند ترکیبات گینین  در میراگینین  با از کار انداختن انزیم پی 450 در کبد سمیت ترامادول را افزایش می دهد
تحقیق و نوشته توسط دکتر یزدان نیاز

مریم اخگری در نشست خبری بررسی مصرف داروهای ترک اعتیاد گیاهی در عطاری‌ها خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر در سازمان پزشکی قانونی با مرگ‌هایی مواجه شدیم که به دلیل مصرف داروهای ترک اعتیاد بوده و در آنالیز نمونه‌های اخذ شده از اجساد مشخص شد که مرگ‌ها بر اثر مصرف موادی مانند ترامادول یا داروهای ترک اعتیاد به ظاهر گیاهی حاوی این مواد بوده است.
در این که قرص های ترک اعتیاد گیاهی دارای ماده ای به نام میراگنین است و متابولیت ان در ادرار و مدفوع و انالیز ان مشابه به متابولیت های مخدر ترامادول است شکی نیست و به این دلیل پزشکی قانونی ایران عنوان می کند مرگ مصرف کننده گان ترامادول با قرص های ترک اعتیاد گیاهی به علت وجود ترامادول در قرص های ترک اعتیاد بوده است
اعلام این مسله به دلیل به روز نیودن اطلاعات درباره مخدر های گیاهی مثل گیاه کراتوم و ماده موثره ان میراگنین است
اما این مسله می تواند در مورد کپسول های دست ساز گیاهی صادق باشد زیرا این کپسول ها در ایران پر می شود اما قرص های ترک اعتیاد گیاهی به خصوص دراگون واقعا منشا خارجی دارد و دارای ماده ای مشابه با ترامادول است نه خود ترامادول


میراگینین

میراگینین یکی از الکلوئیدهای گیاه کراتوم است که فروش قطره و کپسول گیاهی ان ازاد است

ماده میراگینین دارای دو اثر مختلف است در دوز کم محرک و در دوز زیاد همانند یک ماده مخدر مورفینی عمل می کند

به نظر می رسد می توان از این ماده به همراه ایبوگین یک داروی ضد ترک موفق ساخت

میراگینین روی گیرنده ای مورفین مو و دلتای مورفین اثر اگونیستی دارد

چای کراتوم kratom حاوی میراگینین برای ترک اعتیاد به متادون و تریاک و درمان افسردگی و اضطراب

گیاه کراتوم Kratom حاوی ماده مخدر میراگینین و مترافیلین

کراتوم kratom درختی است که بومی نواحی جنوب شرقی آسیا و چین است .این گیاه به عنوان یک گیاه زینتی هم استفاده می شود

برگ های کراتوم دارای چندین الکالوئید مانند میراگینین و 7 هیدروکسی میراگینین است که بر روی گیرنده های الفا ی ادرنرزیک معز اثر کرده و ایجاد سرخوشی و شادی می کند

برگ کراتوم در طب سنتی چین مالزی و تایلند استفاده می شود


خوردن چای حاوی برگ های کراتوم ایجاد نشاط و شادی و نوعی سر خوشی می کند

عوارض مصرف چای یا برگ کراتوم بسیار کم است و شامل خشکی دهان و کاهش ادرار و تهوع و اسفراغ است

در کشور نیوزلند از ان برای ترک متادون و سم زدایی استفاده می کنند

متراگنین به صورت کپسول گیاهی در روی اینترنت به فروش می رود کپسول حاوی کراتوم و ترمادول با نام کریپتون چندی پیش در کشور سوئد باعث مرگ 9 جوان شد .

این ماده در کشورهای جنوب شرقی اسیا برای ترک اعتیاد به تریاک استفاده می شود

برای درست کردن چای ان می توان 7 گرم از برگ انرا در دو فنجان اب به مدت 15 دقیقه بجوشانید تا حجم ان نصف شود

این ماده قدرت بالایی در درمان افسردگی و اضطراب دارد خوردن ان به میران زیاد ایجاد نشئگی می کند

مسله استفاده توام از ترامادول و قرص های ترک اعتیاد به نام دراگون برای اولین بار در سوئد گزارش شده است
ترکیبات گیاه کراتوم که امروزه به نام های قرص ترک اعتیاد گیاهی می فروشند حاوی ماده موثره میراگنین است که مصرف ان با ترامادول کشنده است
Unintentional fatal intoxications with mitragynine and O-desmethyltramadol from the herbal blend Krypton
مصرف قرص ترک اعتیاد دراگون (DRAGON) با ترامادول مرگ آور است

مصرف قرص های ترک اعتیاد دراگون همراه با ترامادول خطر مرگ دارد
ماده موثره قرص ترک اعتیاد دراگون ماده میراگنین است که اثراتی مشابه با داروی مخدر ترامادول دارد بیش از 9 مرگ با مصرف دراگون همراه با ماده مخدر ترامادول فقط در کشور سوئد گزارش شده است
قرص ترک اعتیاد دراگون بر روی گیرنده های مو مخدر اثر اگونیستی دارد و این اثرات همانند ماده مخدر ترامادول است
در واقع قرص های ترک اعتیاد دراگون را امروزه به نام ترامادول گیاهی می شناسند
قرص دراگون در بدن انسان متابولیزه شده و تبدیل به 7 هیدروکسی متراگنین می شود که می تواند با متابولیت فعال ترامادول یعنی او دیس متیل ترامادول سبب مرگ شود .در واقع کسانی که ترامادول را با قرص های ترک اعتیاد گیاهی می خوردند با ترامادول اوردوز می کنند

opium.site: مصرف قرص ترک اعتیاد دراگون (DRAGON) با ترامادول مرگ ...
مخدر جدید کریپتون حاوی ترکیبات ترامادول 9 جوان را در سوئد کشت
opium.site: دوز کراتوم برای ترک اعتیاد تریاک هروئین و متادون ...
opium.site: داروی گیاهی ترک اعتیاد مواد مخدر اکوامین Akuammine ...
opium.site: داروی ترک اعتیاد مواد مخدر گیاهی ‌میتراگینین برای ترک ...
opium.site: ساخت و شناخت داروهای ترک اعتیاد گیاهی (قسمت اول )
ساخت داروهای ترک اعتیاد گیاهی در طب هومئوپاتی - opium.site - Blogger

اثرات مصرف داروی ترک اعتیاد گیاهی  کراتوم (دراگون تتای هندی ) مثل ترامادول است و می توان انرا نوعی ترامادول طبیعی دانست و مصرف کراتوم به اسم قرص دراگون تتای هندی و داروهای گیاهی ترک اعتیاد با  مخدر ترامادول کشنده است
 توجه داروهای ترک اعتیاد گیاهی هیچ اثرای بر روی ترک اعتیاد به مخدر  شیشه ندارند و استفاده از انها برای ترک دادن اعتیاد به  شیشه معتاد را دو گانه سوز می کند  و معتاد به شیشه   به گروه مخدر های گروه افیونی هم معتاد  می شود و استفاده از داروهای گیاهی برای ترک شیشه ممنوع است

هیچ نظری موجود نیست: