مزه آبجو عامل ترشح هورمون شادی (دوپامین ) در مغز انسان است

مزه آبجو عامل ترشح "هورمون خوشبختی" در بدن

بر اساس پژوهشی جدید مزه آبجو قادر به ترشح هورمون دوپامین در مغز انسان است.
 دوپامین هورمونی است که به هنگام رابطه جنسی یا استفاده از مواد مخدر در مغز ترشح می‌شود و در انسان حس خوشبختی و رضایت‌مندی ایجاد می‌کند.
پزشکان متخصصین اعصاب از دانشگاه ایندیانا (Indiana) در ایالات متحده آمریکا اخیرا در پژوهشی به این نتیجه رسیده‌اند که مزه آبجو نیز قادر به ترشح هورمون دوپامین (Dopamin) در بدن انسان است. این تحقیق در ارتباط با بررسی چگونگی اعتیاد انسان به مواد مخدر انجام گرفته است.
سیستم پاداش مغزی اینگونه عمل می‌کند که به هنگام نوشیدن الکل یا مصرف مواد مخدر در مغز انسان هورمون دوپامین ترشح می‌شود. این هورمون که همانند واسطه‌ای بین میل انسان و احساس رضایت او عمل می‌کند، در ایجاد اعتیاد در انسان نقش بزرگی دارد. در شرایط معمولی وقتی انسان از انجام دادن کاری لذت ببرد و به عبارتی دیگر "پاداش" بگیرد، در بدن وی دوپامین ترشح می‌شود و احساس خوشنودی به او دست می‌دهد. همین امر باعث می‌شود که وی سعی در تکرار آن عمل داشته باشد.
فعال شدن دوپامین مستقل از اثر مست‌کننده الکل
دیوید کارکن، مدیر این پژوهش می‌گوید: «به نظر ما این اولین آزمایش بر روی انسان است که نشان می‌دهد که صرفا مزه یک نوشیدنی الکلی در دهان می‌تواند حتی بدون اثر مست‌کننده‌ آن، باعث فعال شدن هورمون دوپامین شود.»
این تحقیق افزون بر این نشان می‌دهد که تاثیر دوپامین در افرادی که ازاعضای خانواده‌شان الکلی هستند، بیشتر است.
 میزان تولید هورمون دوپامین هنگام نوشیدن الکل در افراد الکلی دو برابر افراد غیر الکلی است و در میان افراد معتاد به کوکائین این میزان حتی تا ۱۰ برابر بیشتر می‌شود.
ترشح دوپامین در مردها بیشتر از زن‌ها
پیش از این پژوهشگران دانشگاه ییل (Yale) و کلومبیا (Columbia) در تحقیقی کشف کرده بودند که الکل در مردها بیشتر از زن‌ها باعث ترشح هورمون دوپامین می‌شود. تاثیر این ترشح همانند تاثیری است که یک انسان به‌هنگام رابطه جنسی و یا استفاده از مواد مخدر در بدن حس ‌می‌کند.
نتایج این پژوهش در نشریه‌ی علمی "Neuropsychopharmacology" منتشر شده‌‌ است.

هیچ نظری موجود نیست: