در ایام نوروز لیست کینه هایتان را دور بریزید/ فرزندانتان را مجبور کنید که همراه شما به دیدار فامیل بیایند

فو ق تخصص اختلالات شخصیتی در گفت و گو با قدس آنلاین 


در ایام نوروز لیست کینه هایتان را دور بریزید/ فرزندانتان را 

مجبور کنید که همراه شما به دیدار فامیل بیایند



قدس آنلاین -ساحل عباسی: کاهش هورمون فنتیلامین به معنای کاهش هورمون عشق است. یکی از قوی ترین دلایل کاهش هورمون عشق به دلیل اجتناب خانواده ها از رفت و آمدهای فامیلی است. این سوال پیش می آید که چرا فرزندانمان بلد نیستند به والدین عشق بورزند در پاسخ باید گفت: بچه ای که از والدین عشق ورزی به خانواده و اطرافیان را ندیده نمی تواند به دیگران عشق بورزد.



عید از راه می رسد با یک دنیا شکوفه. یک بغل بوی بهار. بهار آمده تا دنیا را تغییر دهد و این تغییر از رویش شکوفه ها پیداست که فصل زیبایی ها به همگان لبخند می زند. شاید شستن فرش ها و پاک کردن شیشه ها، پوشیدن لباس نو و معطر کردن فضای خانه همه ره آورد آغاز مهربانی است که از بهار می آموزیم. بهار تکرار درس زندگی و از نو ایجاد شدن است. بی تردید تجدید حیات خلقت بهانه ای برای نو شدن افکار آدمی است تا از خانه دلش بروبد هر آنچه که ذهنش را آلوده کرده است. دکتر محمد رضا یزدان نیاز فوق تخصص اختلالات شخصیتی در گفتگو با قدس آنلاین به بررسی تاثیرات خانه تکانی، رفت و آمد فامیل بر افزایش سلامت روح و روان پرداخته است.

  خانه تکانی آغاز بهار یکی از رسوم زیبا و لاینفک عید نوروز است آیا ثابت شده که خانه تکانی  تاثیرات مثبتی  در افزایش سلامتی روح و روان  ایفا می کند؟ لطفا در این باره توضیح دهید؟
 
امروزه ثابت شده به دلیل اینکه شیر مادران آسیایی فاقد لاکتوفرین و آهن  کافی است آسیایی ها به خصوص ایرانی ها و هندی ها خیلی سریع عصبانی می شوندو بدون فکر عمل می کنند
 متاسفانه امروزه افزایش جدایی و تنش های خانواده ها نیز به تشدید اختلافات و ناراحتی های عصبی دامن زده است.
 افزایش خشونت و ناراحتی درون خانواده منجر به بیماریهایی می شود که بر سایر اعضای بدن و خلقیات هم تاثیر می گذارد از این رو چون بدن قادر به مهار ویروس ها نبوده و نمی تواند برخی از چربی ها را از میان بردارد چربی های باقیمانده ایجاد عصبانیت می کند و چون ایرانی ها دارای چنین اختلالی هستند بیش از پیش عصبانی می شوند.
هنگامی که فرد عصبی می شود دهان و بدن وی ماده ای از خود منتشر می کند که فضای خانه را به سموم ناشی از عصبانیت آلوده می کند. 
موج عصبانیت ومواد باقیمانده از آن در فضای خانه که موجب تنگی خلق و عصبانیت افراد شده لازم است به گونه ای بر طرف شود.
 قدیمی ها که به مسائل علمی ناشی از این مساله واقف نبودند اینگونه می اندیشیدند که خانه اشان پر از جن است یا جادو شده اند از این رو برای باطل کردن جادوها و فراری دادن اجنه سرکه و قلیاب ریخته و فضای محل زندگی اشان را گند زدایی می کردند. 
امروزه ثابت شده موقعی که عصبانی هستیم مواد سمی ترشح شده از بدن ما در خانه باقی مانده به در و دیوار و پنجره خانه می چسبد
. این مواد از بدن زنها و شوهرهایی که دایم عصبی هستند در تمامی منزل پخش می شود و کودکان  و سایر اعضای خانواده  دچار اختلالات روحی روانی می شوند.
 این که قدیمی ها معتقدند بودند خانه باید آفتاب گیر باشد به دلیل از بین بردن مواد مضری است که ایجاد عصبانیت می کند.
 با شروع بهار خانه تکانی انرژی مضاعفی به افراد می دهد بنحوی که بعد از پاکیزگی، افرادی که وارد خانه می شوند انرژی مثبتی دریافت کنند بالعکس در صورتی که خانه از آلودگی ها پاک نشود افراد احساس ناراحتی و اضطراب می کنند.
 بنابراین اولین رکن برای کاهش استرس و اضطراب زدودن آلودگی ها و پاکیزه نگاه داشتن محیط زندگی است. البته این پاکیزگی نباید به وسیله  موادشیمیایی صورت بگیرد  بهتر است بانوان محترم علاوه بر تمیزی های معمول یک عدد لیمو ترش  با دو قاشق جوش شیرین را در آب ریخته و دور پنجره ها، کولرها و هر جایی که خاک هست حتی روی سرامیک ها آن را بمالند تا در هوا و فضای منزل ایجاد نشاط  کند. 
مسلما فضای منزلی آرامش بخش خواهد بود که با باز شدن درها بوی طبیعی بهار نارنج از آن استشمام شود.

برای کاهش اضطراب و تکانشگری و خشم در سال جدید خانه و ...


 اینکه دین مبین اسلام و آداب کهن ایرانیان بر دید و بازدید و رفت وآمد خانوادگی تاکید زیادی کرده اند بر چه مبانی محکمی استوار است و دید وبازدید های عید چه تاثیراتی بر روند زندگی افراد فامیل دارد؟
یکی از خواص مهم دیدو بازدید و ارتباط بیشتر با اعضای فامیل افزایش قدرت افراد است. ارتباطات به معنای گسترش قدرت در بین اعضای خانواده می باشد. 
 ارتباطات خانوادگی همان مافیایی است که دربسیاری از گروه ها ایجاد قدرت می کند بنابراین قدرت فامیلی هم به منزله نوعی مافیا است که به انسان قدرت و وجود می بخشد.
 با نگاهی به نوع زندگی اقلیت ها در می یابیم آنها به مراتب بهتر از اکثریتی هستند که در جامعه وجود دارند مثلا خواهران و برداران آذری ساکن تهران نسبت به تهرانی های اصیل قدرت بیشتری دارند چرا که اقلیت آذری ها در تهران کاملا هوای همدیگر را دارند و با حفظ  رفت وامدها  همدیگر را ساپورت می کنند.
 بی تردید یک دست صدا نمی دهد اما یک مشت قدرت بیشتری نسبت به انگشت دارد.
 ارتباط فامیلی می تواند موجب خوشبختی و آرامش بیشتر افراد شود هر چه افراد از هم شناخت بیشتری داشته باشند بیشتر به هم اعتماد می کنند حتی منجر به پیوندها و ازدواج هایی می شود که با آرامش و شناخت بیشتری توامان است.

 تبعات بی توجهی به رفت وآمد های خانوادگی چیست؟
در صورتی که افراد از ارتباط فامیلی اجتناب کنند تنها می شوند. هنگامی که افراد تنها باشند قدرت های اجتماعی از بین می رود.
 مساله بعدی به خود انسان باز می گردد. پیشرفت صنعت موجب تنهایی انسان ها شده و این تنهایی منجر به کاهش بسیاری از مواد شیمیایی ضروری و مورد نیاز مغز شده است. کاهش هورمون فنتیلامین به معنای کاهش هورمون عشق است. متاسفانه یکی از قوی ترین دلایل کاهش هورمون عشق به دلیل اجتناب خانواده ها از رفت وآمدهای فامیلی است. حال این سوال پیش می آید که چرا فرزندان این دوره به والدین عشق نمی ورزند؟ و فرزندان چگونه باید نحوه عشق ورزیدن را بیاموزند؟ 
در پاسخ این سوال باید گفت بچه ای که عشق ورزی را ندیده چگونه می توان از او انتظار عشق ورزی داشت؟
 فرزند شما هنگامی که می بیند پدر و مادر اهل دید و بازدید نیستند و با عمو و دایی و...رفت و آمدی ندارند چون عشق را نمی بیند عشق را نمی آموزند،  بنابراین نمی توانند به نزدیک ترین افراد خانواده حتی والدین  هم عشق بورزند.
 یکی از مسائلی که در گسترش و ایجاد روابط خانوادگی موثر است دوست یابی و پیدا کردن همسان ها و هم سالهاست.
 مسلما یکی از دغدغه های خانواده ها دوستان فرزندانشان می باشد. خانواده های آگاه دوستان صمیمی فرزندان خود را از میان اقوام پیدا می کنند و به دنبال موقعیتی هستند تا دوستان سالمی را از میان هم سالان فرزندان خود از اعضای فامیل انتخاب کنند.
 بی تردید چنین دوستانی بیشتر قابل کنترل هستند.
 دید و بازدیدهای عید نوروز بهترین زمان برای دوست یابی در بین اعضای خانواده است. مسلما یکی از مسائلی که خانواده ها باید بدان توجه کنند همراه کردن  فرزندان برای دید و بازدید است  خانواده ها باید صله رحم را به فرزندانشان آموزش دهند، همگی در کنار هم و با هم باشند چرا که ایجاد نسل جدید با هم صورت می گیرد. بنابراین یکی از وظایف خانواده ها تهیه لیستی از اقوام به خصوص  فامیل های دورتراست. 
متاسفانه خانواده ها اصلا فامیلهای دور را به شمار نمی آورند با اینکه عید زمان تغییر کردن است و اصلا زمانی برای بهانه تراشی است بهانه ای برای با هم بودن. انسان نیازمند یک بهانه برای محبت کردن و محبت دیدن هستند. متاسفانه هنگامی که به بچه ها نحوه محبت کردن آموخته نمی شود نه تنها اجتماعی نشده و چون دائما پشت رایانه هایشان نشسته اند علاقه ای به برقراری ارتباط و دید و بازدید ندارند.
 توصیه اکیدی که خانواده ها در ایام عید باید آن را جدی بگیرند عدم توجه به حرف فرزندان است وقتی برای دید و بازدید از خود علاقه ای نشان نمی دهند. 
والدین نباید عنان دید و بازدیدهای عید را دست بچه ها بدهند چرا که فرزندان به این مساله واقف نیستند که همین دید و بازدیدهاست که روح و روان آنها را سالم کرده و موجب تقویت تحکیم ارتباطات اجتماعی آنها می شود.
 مساله ای که در برخی خانواده ها مشاهده می شود لیستی از کسانی از نزدیک ترین افراد فامیل است که علاقه ای به برقراری ارتباط با آنها وجود ندارد اصرار بر عدم رفت و آمد به دلیل کینه ها و بغض های پیشین آیا سلامت روح و روان را دچار اختلال خواهد کرد؟
متاسفانه سو گیری خانواده ها موجب دور شدن فامیل از یکدیگر شده است. مردان امروز علاقه ای به برقراری ارتباط با خانواده همسر خود ندارند و زنان هم تمایلی به رفت و آمد با فامیل شوهر ندارند.
 سو گیری ها و کینه توزیهای خانوادگی بزرگترین خطای زندگی خانواده هاست. بایکوت کردن افراد فامیل نه تنها موجب آرامش روحی نمی شود بلکه لیست کینه هایی که در قلب و دل افراد جای گرفته روز به روز صفحه دلها را سیاه و کدر می کند از این رو توصیه می شود همانگونه که قبل از سال تحویل  فرشها را می شوریم باید روحمان را هم جلا دهیم و لیست دلخوری و کینه توزیهای خود را دور ریخته و سال جدید را در کمال سلامت و ارامش ذهنی اغاز کنیم.

هیچ نظری موجود نیست: