ارزیابی نقش نیتریک اکساید موجود در ناحیه CA۱ هیپوکامپ بر یادگیری و حافظه فضایی موشهای صحرایی وابسته به مرفین


ارزیابی نقش نیتریک اکساید موجود در ناحیه CA۱ هیپوکامپ بر یادگیری و حافظه فضایی موشهای صحرایی وابسته به مرفین● مقدمه:
نقش نیتریک اکساید (NO) در ناحیه CA۱ هیپوکامپ بر یادگیری و حافظه فضایی موشهای صحرایی وابسته به مرفین مشخص نیست. شواهدی در تایید نقش نیتریک اکساید در فرآیندهای پاداشی اپیوئیدها وجود دارد. نقش مسیر پیامبری NO به عنوان یک مکانیسم داخل سلولی در القا تقویت طولانی مدت نیز تایید شده است. همچنین گزارش شده که وابستگی خوراکی به مرفین روند یادگیری و حافظه فضایی را با میانجیگری گیرنده های NMDA ناحیه CA۱ هیپوکامپ در موش صحرایی تقویت می کند. لذا در مطالعه حاضر نقش NO در این رابطه بررسی شده است.
● روش ها:
در این تحقیق ۳۳ موش صحرایی نر نژاد N-MRI در محدوده وزنی ۳۵۰-۲۵۰ گرم به چهار گروه تقسیم شدند. سپس ناحیه CA۱ هیپوکامپ آنها به صورت دو طرفه کانول گذاری شد. بعد از پنج روز بهبود، حیوانات ۳۰ روز مرفین سولفات یا سوکروز را در آب آشامیدنی دریافت کردند. مطالعات ماز آبی موریس از روز ۲۶ تا ۳۰ انجام شد. هر روز یک دقیقه قبل از آزمایش هر حیوان دو میکرولیتر سالین یا ۳ میکروگرم L- NAME )مهار کننده آنزیم نیتریک اکساید سنتاز( در حجم دو میکرولیتر (?.۵ میکروگرم در حجم یک میکرولیتر در هر طرف( در ناحیه CA۱ هیپوکامپ دریافت می کرد. شاخصه های یادگیری و حافظه فضایی به روش آنالیز واریانس (ANOVA) بررسی شد.
● یافته ها:
وابستگی خوراکی به مرفین یادگیری و حافظه فضایی را در موشهای صحرایی تقویت می کند این اثر با تجویز موضعی L- NAME در ناحیه CA۱ هیپوکامپ مهار می گردد.
● نتیجه گیری:
فعال شدن مسیر پیامبری داخل سلولی NO در سلولهای پیرامیدال ناحیه CA۱ هیپوکامپ در تقویت یادگیری و حافظه فضایی در حیوانات وابسته به مرفین موثر است.

هیچ نظری موجود نیست: