ژن دخیل در کم خوابي و ژني که شما را انساني خيّر مي‌کندوژن ضربان قلب وژنتيک و چاقي مفرط در کودکي



ژن دخیل در کم خوابي ژني به نام DQB1*0602 ، که دارنده آن بسيار کم مي خوابد و با احتمال بيشتري مواجه است که در طول شب چندين مرتبه بيدار شود.
 ژني که شما را انساني خيّر مي‌کند
تيم تحقيقاتي به سرپرستي مارتين روترارتباط ميان دو گونه از ژن COMT و تمايل براي دادن يک هديه متواضعانه را رديابي کردند. اين رفتار وابسته به يک تغيير بر روي ژن COMT است. اين ژن با تاثير گذاشتن بر روي افراد آنها را آماده مي کنند که با راحتي بيشتري به ديگران کمک نقدي کنند.کسي که حامل تغيير COMT-Val بود آنزيم هايي را مي ساخت که اين آنزيمها بعضي از مواد مغز مثل دوپامين را چهار برابر بيشتر از کسي که داراي تغيير COMT-Met بود غيرفعال مي کردند.در تحقيق دارندگان گونه COMT- رفتارهاي نوع دوستي را دو برابر بيشتر از افراد داراي ژن COMT-Met نشان مي دادند.
کشف ژن ضربان قلب محققان لابراتوار فيزيولوژي مولکولي و نوروبيولوژي دانشگاه ميلان ژني به نام Hcn4 را کشف کردند. اين ژن با عمل بر روي يک کانال يوني که همچنين با عنوان «کانال تنظيم ضربان قلب» يا «کانال هاي پيس ميکر» نيز شناخته مي شود ضربان هاي قلب را تنظيم مي کند.
اکنون اين محققان با استفاده از موش هاي اصلاح ژنتيکي شده اي که در آنها ژن Hcn4 غيرفعال شده بود ، کشف کردند که قلب اين موش ها با کاهش شديد تعداد ضربان قلب مواجه شد.بنابراين ژن Hcn4 مستقيما اين کانال ها را کنترل مي کند و اين کانال ها نيز مستقيما ضربان قلب را تنظيم مي کنند به طوريکه عملکرد بد کانال هاي «پيس ميکر» منجر به بروز آسيب هاي قلبي مي شود.
فرم جديد ژن موثر در درمان سرطان مثانه و معدهپژوهشگران کشور موفق به کشف فرم جديدي از ژن OCT4 شدند که اين ژن مي تواند محققان را در تشخيص و درمان سلولهاي سرطاني مثانه و معده ياري کرده و تاييدي در مورد اين فرضيه باشد که که سلولهاي بنيادي مي تواند در تشخيص و درمان سلولهاي سرطاني موثر باشد.
کشف ارتباط ژنتيک و چاقي مفرط در کودکي
صدف فروغي محقق ايراني دانشگاه کمبريج انگليس در بررسي هاي خود براي اولين بار ارتباط ميان ژنتيک و بيماري چاقي مفرط را در کودکان کشف و اعلام کرد: ما مشاهده کرديم که بخشي از کروموزم 16 مي تواند در برخي از خانواده ها حذف شود و افرادي که داراي اين نوع جهش هستند در سنين بسيار پايين دچار چاقي مفرط مي شوند.اين  تحقيقات نشان داد که يک ژن خاص روي کروموزم 16 به نام SH2B1 وجود دارد که نقش بنياديني در تنظيم و کنترل گرسنگي، وزن و سطوح قند خون ايفا مي کند.

ثبت 7 ژن و بيماري در بانك ژن جهانيژن‌هاي عامل بعضي از بيماري‌هاي آبزيان به همت استاديار واحد علوم تحقيقات آزاد اسلامي به ثبت جهاني رسيد.
دكتر عادل حقيقي ، استاديار متخصص پاتولوژي اين واحد گفت: سه ژن عامل بيماري‌هاي باكتريايي آبزيان با عنوان «بيماري سپتي سمي خونريزي دهنده باكتريايي ، بيماري فرونكلوزيس و بيماري خونريزي دهنده سودوموناسي با موفقيت در بانك ژن جهاني به ثبت رسيد. همچنين چهار بيماري ديگر نيز با عنوان‌هاي بيماري ويروسي IHN infectious در مجله علمي (PJBS)، بيماري ويروسي VHS در مجله انجمن پاتولوژيست‌هاي ماهي اروپا (EAFP) و بيماري ويروسي (spring viremia of carp) در مجله نيويورك (AJAVA) و بيماري باكتريايي پرسينيوز نيز در همين مجله (AJAVA) به چاپ رسيده كه همگي داراي درجه ISI هستند.
کشف ژن موثر در بروز سرطان سينه ژن ZNF703 ژني است که مي تواند موجب بروز سرطان شود و نخستين مورد از اين نوع است که طي پنج سال اخير کشف شده است.اين ژن در يک مورد از هر 12 مورد سرطان سينه، بيش از اندازه فعال مي شود و مي تواند سالانه موجب بروز سرطان در چهار هزار شهروند انگليسي شود.
دانشمندان همچنين در حال آزمايش ژن Her2 هستند که آن نيز نيز قابليت بروز سرطان دارد. داروي هرسپتين براي درمان سرطان سينه ناشي از Her2 استفاده مي شود.
کشف ژن خشونت طلبي محققان با به دست آوردن توالي دي ان اي تعدادي از افراد پرخاشگر و مقايسه آن با توالي ژنتيکي افرادي که چنين رفتاري از خود بروز نداده اند، پي به اين جهش ژنتيکي بردند. آنها موفق به يافتن جهشي شدند که ژني به نام HTR2B که مسئول کنترل رفتارهاي به شدت پرخاشگرانه است را مسدود مي کند. اين ژن بر ميزان توليد سروتونين در مغر اثرگذار است.
آنها با بررسي و مطالعه بر روي موشها دريافتند زماني که در موشها نيز ژنهايي مشابه يا برابر با ژن HTR2B خاموش يا غير فعال مي شود، رفتارهاي پرخاشگرانه در اين جانداران آغاز مي شود.

هیچ نظری موجود نیست: