ماریجوانا از سرطان پیشگیری می کند.

ماریجوانا از سرطان پیشگیری می کند.

محققین دانشگاه هاروارد می گویند: ماده موثره موجود در ماریجوانا رشد تومورهای سرطانی در ریه را به نصف کاهش می دهد و قابلیت سرطان برای منتشر شدن را به میزان قابل توجهی کم می کند.

آنها می گویند این اولین مجموعه از تجربیات برای نشان دادن این مطلب است که دلتا تترا هیدرو کانابینول THC ، رشد تحریک شده بواسطه EGF و انتشار در گیرنده فاکتور رشد اپیدمیک EGFR را که خطوط سرطان ریه را تحت تاثیر قرار می دهد، متوقف می کند. سرطانهای ریه ای که EGFR بالا دارند، معمولا بسیار تهاجمی هستند و به شیمی درمانی مقاومند.

 THC(ماده موثره ماریجوانا که موجب تاثیرات روانگردانی این گیاه نیز هست) که گیرنده های کانابینوئیدی CB1 و CB2 را هدف قرار می دهد، مشابه اندوکانابینوئیدها عمل می کند یعنی همان کانابینوئید هایی که بطور طبیعی توسط بدن تولید شده و این گیرنده ها را فعال می کنند. محققین اظهار می کنند که THC یا دیگر عواملی که این گیرنده ها را فعال می کنند می تواند بصورت هدفمند برای درمان سرطان ریه استفاده شود.

دکتر آنجو پریت محقق بخش داروهای آزمایشی دانشگاه هاروارد می گوید: " زیبایی این تحقیق در آن است که ما نشان داده ایم یک ماده مخدر در صورتیکه محتاطانه مصرف شود ممکن است یک راه جدید برای درمان سرطان ایجاد کند.
اندوکانابینوئیدها (و همچنین THC ) که از طریق گیرنده های کانابینوئیدی CB1 و CB2 عمل می کنند، در اعمال بیولوژیکی گوناگونی شامل کنترل درد و اضطراب و  برافروختگی ایفای نقش می کنند.  با وجود اینکه یک فرم دارویی از THC با نام Marinol بعنوان اشتها آور برای بیماران سرطانی تجویز شده بوده است و تعدادی از ایالتهای امریکا مجوز استفاده درمانی از ماریجوانا را برای همین اثر صادر کرده اند، مطالعات کمی در رابطه با اثر ضد تومور THC انجام شده است. تنها معالجه بالینیی که از THC برای مبارزه با رشد سرطان استفاده نموده، یک تحقیق در انگلستان در رابطه با giloblastoma است که به تازگی پایان پذیرفته است."

با وجود اینکه محققین نمی دانند THC چگونه رشد تومور را متوقف می کند، آنها می گویند این ماده احتمالا مولکولهای بازدارنده چرخه سلولی را فعال می کند. آنها فکر می کنند THC ممکن است بهمچنین در فعالیتهایی که موجب رشد سرطان می شود تداخل ایجاد کند.

پریت می گوید البته کار زیادی برای روشن کردن مسیرهای عمل THC لازم است و احتیاط لازم است زیرا برخی مطالعه های روی حیوانات در گذشته نشان داده است که THC می تواند برخی سرطانها را تحریک کند.

هیچ نظری موجود نیست: