شناسايي دقيق ترکيبات مواد مخدر يکي از اساسي‌ترين گام‌ها در مبارزه با سوء‌ مصرف آن است

شناسايي دقيق ترکيبات مواد مخدر يکي از اساسي‌ترين گام‌ها در مبارزه با سوء‌ مصرف آن است

خبرگزاري موج -
يک پژوهشگر حوزه اعتياد گفت: شناسايي دقيق و توانايي در تفکيک ترکيبات و مشتقات مختلف مواد مخدر يکي از اولين و اساسي‌ترين گام‌ها در جهت مبارزه با قاچاق و کنترل سوء مصرف از اين ترکيبات است.

به گزارش خبرگزاري موج به نقل از روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ سيد مهدي حسيني در نشست علمي پژوهشي که با عنوان «بکارگيري روش‌هاي آناليز حرارتي DSC و TGA جهت شناسايي و تفکيک دو ماده مخدر هروئين و کراک» در مجموعه فرهنگي شقايق برگزار شد، گفت: شناسايي دقيق و توانايي در تفکيک ترکيبات و مشتقات مختلف مواد به‌خصوص مواد نيمه صناعي (هروئين و کراک) يکي از اولين و اساسي‌ترين گام‌ها در جهت مبارزه با قاچاق و کنترل سوء مصرف از اين ترکيبات است.
وي افزود: با شناسايي و تفکيک‌سازي مناسب ترکيبات مختلف مواد مخدر همزمان با توليد و ساخت آنها مي‌توان در جهت شناسايي سريع و به دست گرفتن ابتکار عمل به‌منظور کشف مجاري ورودي اين ترکيبات به کشور، پيگيري ورود آنها به بازار مصرف و پيشگيري مصرف اقدام کرد.
اين پژوهشگر حوزه اعتياد ادامه داد: روش‌هاي آناليز حرارتي يکي از پرکاربردترين روش‌هاي آناليز و شناسايي مواد و ترکيبات مختلف در دنيا هستند و اين روش‌ها به دليل اينکه خصوصيت‌هاي حرارتي مواد را بررسي مي‌کنند و همچنين با در نظر داشتن اين مطلب که اين خصوصيت‌ها در ترکيبات مختلف منحصر به فرد مي‌باشند، ابزاري توانمند در آناليز و تفکيک ترکيبات مختلف از يکديگر مي‌باشند.
حسيني افزود: هروئين و کراک با وجود آنکه داراي منشاء مشابه مي‌باشند ولي رفتار حرارتي متفاوتي را از خود نشان مي‌دهند و طريقه استعمال آنها نيز يکي از مهم‌ترين دلايل متفاوت بودن رفتاري حرارتي آنان است.
وي گفت: با طرح پژوهش فوق تلاش شده تا توانايي‌هاي روش آناليز حرارتي در امر شناسايي و تفکيک مواد مخدر نيمه صناعي به خصوص هروئين و کراک شناسايي شوند تا دريچه‌اي جديد در امر آناليز و شناسايي مواد تحت کنترل در کشور گشوده شود.
اين پژوهشگر حوزه اعتياد تاکيد کرد: با استناد به نتايج بدست آمده از آناليز نمونه‌هاي مواد مخدر هروئين و کراک، چنين بر مي‌آيد که روش‌هاي آناليز حرارتي چون DSC ، TGA مي‌توانند در شناسايي، تفکيک و بررسي خواص فيزيکي و شيميايي اين دو دسته از مواد مخدر بسيار مفيد و سودمند باشند.
حسيني تصريح کرد: بر اساس نتايج بدست آمده از آناليزهاي دو ماده هروئين و کراک، مشخص شده که از نظر مرفولوژي نمودارها، نمودارهاي حاصل شده از آناليز دو ماده ياد شده توسط روش‌هايDSC و TGA تفاوت معنادار و متمايز کننده‌اي دارند که مي‌توانند به‌منظور شناسايي و تفکيک اين دو ماده از يکديگر مورد استفاده قرار گيرند.
وي بيان داشت: براساس نظريه‌هاي جديد در حوزه مواد مخدر، تصور بر آن است که ماده کافئين به‌منظور افزايش فراريت ماده هروئين و جلوگيري از سوختن هروئين در هنگام حرارت‌دهي، به اين ماده مخدر اضافه مي‌شود و همچنين نتايج حاصل شده از آناليز ماده مخدر کراک توسط روش‌هاي آناليز حراراتي تا حدي توانسته است اين موضوع را اثبات کند؛ زيرا با مقايسه اين نتايج با نتايج حاصل شده از آناليز ماده مخدر هروئين، ديده مي‌شود که مقاومت حرارتي کراک نسبت به هروئين افزايش يافته و در بازه‌اي از فرآيند حرارت دهي ،‌ ماده کراک تصعيد مي‌شود.
حسيني ادامه داد: با توجه به نتايج بدست آمده و مشخص شدن اين موضوع که مقدار ماده در نوع رفتار حرارتي اين دو ماده مخدر موثر است، مي‌توان از اين موضوع در حوزه امحاء مواد مخدر استفاده کرد.
حسيني در پايان گفت: به دليل امکان استفاده از مواد افزودني غير مجاز به مواد مخدر صناعي و با شناخت به موقع اين ناخالصي‌ها و آگاهي‌بخشي جامعه در خصوص پيامدهاي منفي و مرگبار ناشي از استفاده از اين ترکيبات مي‌توان گام موثري در جهت کاهش تلفات ناشي از سوء مصرف ترکيبات مخدر صناعي برداشت. 


opium: عکس هایی از معتادین به ماده مخدر کروکودیل (دزومورفین )

opium: بازگشت دوباره هروئین به بازار مواد مخدر با مارک های ...

opium: report new addiction drug in iranian. desomorphine+ ...

opium: کراک هروئین نیست بلکه بدتر از هروئین است کروکودیل است ...

opium: کراک چیست , پروتکل درمان کراک ,دکتر یزدان نیاز What is ...

opium: کراک چیست

هیچ نظری موجود نیست: