پژوهشگران: قرص خواب نمی خواباند، می کُشد!

بر پايه پژوهش جديدی که توسط يک تيم پزشکی آمريکايی در شماره ۲۷ فوريه نشريه «ژورنال بی.ام.جِی. اوپن» به چاپ رسيده است، مصرف قرص های خواب که در ميان بسياری از مردم طرفدار دارد به ميزان چهار برابر احتمال بروز مرگ زودرس را تشديد می کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مصرف کنندگان دوز بالایی از قرص های خواب نيز تا ۳۵ درصد نسبت به کسانی که از اين داروها استفاده نمی کنند بيشتر در معرض خطر ابتلا به بيماری سرطان قرار دارند. گزارش يافته های اين پژهشگران دليلی برای اين مسئله ذکر نمی کند.


پزشکان تحت رهبری دکتر «دنيل کريپک» از مرکز پژوهش های خواب کلينيک «اِسکريپس» در ايالت کاليفرنيا، با بررسی سوابق پزشکی بيش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ فرد بزرگسال ساکن ايالت پنسيلوانيا که داروی خواب مصرف می کردند و مقايسه اين افراد با ۲۳ هزار و ۶۰۰ نفر ديگر که بدون قرص خواب زندگی می کردند به نتايج فوق دست يافتند.


تحقيق ياد شده حدود دو سال و نيم به طول انجاميده و مجموعه گسترده ای از داروهای خواب موجود در بازار را مورد بررسی و آزمايش قرار داده است. تعداد کل مرگ و ميرهای رخ داده در هر دو گروه تحت آزمايش در اين بازه زمانی ناچيز بوده و در کل به هزار نفر هم نرسيده است.


با وجود این، پزشکان می گويند که تفاوتی فاحش در ميزان مرگ و مير ها وجود داشته است. احتمال مرگ کسانی که حدود ۱۸ تا ۱۳۲ قرص خواب در سال مصرف می کردند تا حد ۴.۶ برابر بيشتر از اعضای گروه «کنترل» تحقيق بوده است.


حتی کسانی که کمتر از ۱۸ قرص خواب در طول سال مصرف می کردند، ۳.۵ برابر بيشتر از بقيه در معرض مرگ ناگهانی قرار داشته اند.


در گزارش يافته های اين پژوهش تصريح شده است: ارقام و آمار تقريبی نشان می دهند که در سال ۲۰۱۰ تنها در ايالات متحده آمريکا گروه داروهای موسوم به «هيپنوتيک» (همان قرص های خواب) عامل حدود ۳۲۰ تا ۵۰۷ هزار مورد مرگ و مير بوده اند.


مححقان تأکيد می کنند اگر چه يافته های شان رابطه معنادار آماری بين ميزان مرگ و مير و استفاده از داروهای خواب آور را نشان می دهند، ولی هنوز موفق نشده اند دليلی برای بروز اين مسئله بيابند.


اما همين نتايج کافی است که زنگ خطر را برای طرفداران پرشمار داروهای خواب آور به صدا در آورد.


گزارش تيم پزشکی در ادامه می افزايد: «تخمين می زنيم که حدود شش تا ده درصد از بزرگسالان آمريکايی در سال ۲۰۱۰ از اين داروها استفاده کرده اند و درصد اين استفاده در بخش هايی از اروپا از اين ميزان نيز فراتر بوده است.»


تحقيق های پيشين درباره قرص های خواب ارتباط مصرف اين دسته دارويی با تصادف های خودرويی و زمين خوردن های خطرناک و مرگبار را آشکار کرده بود.


علاوه بر اين دو، موارد ديگری از جمله «نشانگان [سندروم] شب خواری» از قبيل بلعيدن غذا و مسدود شدن مری و همچنين عارضه زخم معده نيز از اثرات سوء مصرف داروهای خواب آور اعلام شده بود.

هیچ نظری موجود نیست: