متيل هگزان آمين(methylhexaneamine)

متيل هگزان آمين(methylhexaneamine) يكي از تركيبات آمفتاميني است كه از سال 2010 ميلادي وارد فهرست ممنوعه شده است. 
اين تركيب در گذشته در فرمولاسيون اسپري هاي دكونژستانت بيني كاربرد داشته است، ولي اخيراً با توجه به شناسايي اثرات محرك آن در تركيب مكمل هاي غذايي- ورزشي وارد شده است. همچنين ممكن است به منظور افزايش دادن اثرات تحريك كنندگي و انرژي زايي، اين تركيب همراه با كافئين در فرمولاسيون دو گروه مكمل هاي مورد اشاره زير استفاده شود:
1- مكمل هاي لاغري: به عنوان مثال "نوشيدني هاي پودري و قرص هاي چربي سوز و كاهش دهنده وزن". اين مكمل ها معمولأ حاوي ماده ممنوعه "افدرا" ،‌ نيز مي باشند.
2- مكمل هاي محرك قبل از تمرين: اين محصولات معمولأ در دوره هاي بدنسازي بعنوان افزايش دهنده انرژي قبل از تمرين ( (pre-exercise boost عرضه و مصرف مي شوند.
لازم به ذكر است كه اين ماده ممنوعه در تركيب نوشيدني هاي گياهي و مكمل هاي جديد وارده شده به بازار مصرف مانند Jack3d®" و ®X-force" نيز مشاهده مي شود. همچنين موارد متعددي در انگلستان، هندوستان، استراليا و داخل كشور گزارش شده است كه ورزشكاران نتايج مثبت آزمايش هاي دوپينگ خود با اين ماده را ناشي از مصرف مكمل هاي آلوده اعلام نموده اند. اين ماده ممنوعه ممكن است با اسامي زير نيز در ليست اجزاء تشكيل دهنده انواع مكمل ها مشاهده شود :
1,3-dimethylamylamine
Dimethylamylamine
Dimethylpentylamine
DMAA
Forthane
Floradrene
Geranamine
Geranium oil
Flower oil
"ستاد ملي مبارزه با دوپينگ جمهوري اسلامي ايران" به ورزشكاران توصيه مي نمايد كه اطلاعات خود در زمينه مواد و روش هاي ممنوعه را به روز نموده و قبل از مصرف هر گونه دارو و يا مكمل غذايي- ورزشي، اجزاء تشكيل دهنده آن را از روي برچسب سازنده بررسي و با فهرست ممنوعه همان سال چك نمايند.
ورزشكاران بايد به اين مسئله آگاه باشند كه هميشه خطر مثبت شدن نمونه دوپينگ با مصرف مكمل هاي آلوده وجود دارد و بر مبناي" قانون مسئوليت پذيري مطلق ورزشكار" وضع شده توسط آژانس جهاني مبارزه با دوپينگ "ورزشكاران به طور كامل مسئول هر آن چيزي هستند كه استفاده مي كنند". بنابراين حتي در صورت اثبات دوپينگ ناخواسته با مكمل هاي آلوده به مواد غير مجاز تغييري در نتيجه مثبت آزمايش دوپينگ آنها محروميت متعاقب حاصل نخواهد شد.

opium.site: Methylhexanamineمتیل هگزانامین .Forthaneمتیل هگزان امین

opium.site: Synephrine -oxedrine- سینفرین

 


هیچ نظری موجود نیست: