آلزایمر می‌تواند با افزایش مس در تغذیه مرتبط باشد

دانشمندان آمریکایی می‌گویند به اطلاعات جدیدی دست یافته‌اند که ممکن است ارتباط میان راه یافتن مس به تغذیه بشر و بیماری آلزایمر را آشکار کند.

با این وجود، تحقیقات دیگر حتی به نقش محافظت کننده مس از مغز اشاره می کنند.

 

بنا بر نتایج این پژوهش های تازه که در نشریه اقدامات آکادمی ملی علوم منتشر شده، وجود مقادیر متنابهی از مس در مغز انسان می‌تواند مانع از دفع پروتئین‌هایی شود که موجب عارضه نسیان (فراموشی) می‌شوند.

مس یکی از حیاتی‌ترین مواد لازم برای سلامت بدن انسان است.

آب آشامیدنی شهری معمولا از لوله‌های مسی عبور داده می‌شود، گوشت قرمز و نرم‌تنانی که در صدفها زندگی می‌کنند و بسیاری از سبزیجات و میوه‌ها حاوی مس هستند.

تحقیقات جدید پژوهشگران در دانشگاه روچستر نیویورک به روی موش‌ها، نشان داده که مس می‌تواند از فیلترهای طبیعی محافظ مغز عبور کند.

پژوهشگران دریافتند موشهایی که مقادیر بیشتری از مس در آب آشامیدنی آنها گنجانده شده بود، میزان مس بیشتری هم در رگ های مغزی‌شان رسوب کرده بود.

بنابر‌این یافته‌ها، این گروه از محققان می‌گویند، رسوب مس در رگ‌های مغزی مانع دفع پروتئینی به نام بتا آمیلوئید می‌شود.

ماندن پروتین بتا آمیلوئید در مغز یکی از علل اصلی شکل گیری بیماری آلزایمر معرفی شده است.

دکتر رشید دیین، سرپرست این تیم تحقیقاتی به بی‌بی‌سی گفت که مس یکی از حیاتی ترین مواد مورد نیاز بدن انسان است و نباید بدن را با کمبود مس مواجه کرد اما به نظر می‌رسد که در مدل تغذیه امروزی ما که حاوی مواد کمک تغذیه ای و قرص‌های متعدد است، گاه مس بیش از اندازه مجاز در مغز انباشت می‌شود
: معجزات غذای نذري امام حسين(ع)Miracle of Imam Hussain Food

هیچ نظری موجود نیست: