۳۰ سال از کشف ویروس ایدز گذشت

سی سال پیش دو محقق، یکی فرانسوی و دیگری آمریکایی، ویروس بیماری ایدز را کشف کردند. ويروس "اچ‌آى‌وى" ويروسى است كه باعث ضعف سيستم دفاعی بدن مى‌شود. از آن زمان تاکنون تحقیقات در باره ایدز همچنان ادامه دارند.

در بیستم ماه مه ۱۹۸۳ دو مقاله علمی در باره ویروس "اچ آی ‌وی" در نشریه آمریکایی "ساینس" منتشر شد.
 نخستین مقاله را محقق فرانسوی پروفسور لوک مونتانیه و دومین مقاله را پروفسور آمریکایی رابرت چارلز گالو به چاپ رسانده و تئوری‌های مشابهی در باره علل ظهور بیماری ایدز ارائه کرده بودند.

در آن زمان ایدز به عنوان بیماری ضعف سيستم ايمنى بدن بر محققان روشن بود، اما پرسش مهم این بود که چه عامل یا عواملی سبب بروز این بیماری می‌شود.
پروفسور آمریکایی رابرت چارلز گالو پروفسور آمریکایی رابرت چارلز گالو
هردو محقق ویروس "HIV" را عامل این بیماری شناختند و به این ترتیب تحولی در علم پزشکی پدید آوردند.

هیستری بیماری ایدز در آلمان

بیماری ایدز در دهه ۱۹۸۰ به تدریج از تحقیقات آزمایشگاهی خارج و به معضلی اجتماعی تبدیل شد. پس از انتشار این دومقاله در نشریه ساینس، نشریه آلمانی اشپیگل تصویر دو مرد برهنه را همراه مقاله‌ای با عنوان "ایدز، بیماری گیج‌کننده" چاپ کرد.

به تدریج همجنس‌خواهان عامل شیوع ایدز معرفی شدند. هیستری مبارزه با بیماری ایدز آلمان را فرا گرفت. هلموت کهل، صدراعظم پیشین آلمان، اعلام کرد که شرایط بیماری ایدز خطرناک‌تر از چرنوبیل پس از فاجعه اتمی است.

ریتا زوسموت، وزیر پیشین امور بهداشت و سلامت آلمان برای پیشگیری از توسعه بیماری ایدز کمپینی را برای توضیح در باره این بیماری و فواید استفاده از کاندوم برای جلوگیری از ابتلا به آن راه انداخت.



انجمن‌های مبارزه با ایدز تاسیس شدند و کمک به بیماران شدت بیشتری گرفت.

پیشرفت‌های سال‌های اخیر

شمار بیماران مبتلا به ویروس اچ آی وی (مولد بیماری ایدز) را در سراسر جهان حدود ۳۵ میلیون نفر تخمین می‌زنند.

در سالیان گذشته پیشرفت‌های وسیعی در باره این بیماری حاصل شده است. این پیشرفت‌ها در حالی هستند که هیچ تحقیق علمی در جهان این همه بودجه در اختیار نداشته است.

به خاطر داروهای موثر موجود، در بسیاری از بیماران مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی مرحله پنهان ادامه می‌یابد و این بیماری وارد مرحله فعال ایدز نمی‌شود.

در حال حاضر با داروهای موجود می توان از بیماران به خوبی مراقبت کرد و ویروس اچ‌آی‌وی را در خون آنها به کم‌ترین حد ممکن رساند. بیماران به این ترتیب می‌توانند زندگی حدودا معمولی‌ را بگذرانند و این بیماری را به دیگران انتقال ندهند.

فاصله‌ای طولانی تا بهبودی کامل ایدز

سی سال پس از کشف ویروس اچ‌آی‌وی توسط لوک مونتانیه و رابرت چارلز گالو در نشریه آمریکایی "ساینس"، شرایط کنونی تحقیقات در باره بیماری ایدز گرچه بسیار امیدوارکننده است، اما هنوز نسخه‌ای برای درمان قطعی این بیماری در دست نیست.

محققان انستيتو پاستور پاريس بر این نظرند که مداواى کامل این بيماری در حال حاضر ممكن نيست، زیرا هيچ ويروسى چون ويروس "اچ‌آى‌وى" كه جزئى‌ترين ساختار ژنتيكى آن نیز كشف شده، تا اين حد پيچيده و تا اين حد در برابر دارو و واكسن ايمن نيست.

کاشف اصلی ویروس ایدز کیست؟

 پروفسور لوک مونتانیه محقق فرانسوی پروفسور لوک مونتانیه محقق فرانسوی
محقق فرانسوی پرفسور لوک مونتانیه و پروفسور آمریکایی رابرت چارلز گالو نویسندگان مقالات نشریه آمریکایی "ساینس" هر دو خود را کاشفان اولیه این بیماری می‌دانستند.

اختلاف این دو به دادگاه کشیده شد و کار بالا گرفت و سرانجام فرانسوا میتران و رونالد ریگان، روسای جمهوری دو کشور نیز وارد عمل شدند تا حق شهروندان خود را در ثبت کاشف بیماری ایدز تحقق ببخشند.

سرانجام دوطرف موافقت کردند که این کشف به نام هر دوی آنها ثبت شود. رابرت گالو، محقق آمریکایی اما در سال ۲۰۰۸ شکست سختی در این رابطه خورد. جایزه نوبل پزشکی برای کشف ویروس اچ آی وی فقط به لوک مونتانیه فرانسوی داده شد.

از مهم‌ترین راه‌های انتقال ویروس اچ‌آی‌وی (مولد بیماری ایدز) می‌توان نام برد از ‌آمیزش جنسی از نوع مقعدی و دهانی بدون محافظت‌‌، انتقال خون آلوده، استفاده از سرنگ‌های آلوده، انتقال از مادر به فرزند در زمان بارداری، زایمان یا شیردهی.

درمان کامل ایدز امکان پذیر است
opium.site: افزایش زنان مبتلا به ایدز در ایران؛ بیشتری مبتلا در گروه ...
opium.site: دستگاه خانگی تشخیص ایدز به بازار می آید (+عکس)
opium.site: متامفتامین و سکس و ایدز
opium.site: برای جلوگیری از ابتلا به ایدز قبل از مصرف مخدر ...
opium.site: خانواده بیماران مبتلا به ایدز در جلوی مجلس تجمع کردند
opium.site: روانگردان ها عامل گسترش بیماری ایدز در ایران هستند
opium.site: شیشه(متامفتامین ) غذا سکس و حساب دو دو تا چهار تا ...
opium.site: موسیقی هیپ هاپ Hip-hop سکس ماری جوانا و مخدر جدید مالی ...
opium.site: پست سکسی طرفدار دارد اما صلوات ندارد
opium.site: امشب سکس با زنان باید با کاندوم باشد و وحشت بر ایران ...
opium.site: کشف کاندوم حاوی متامفتامین (شیشه)در واژن دو زن +عکس

هیچ نظری موجود نیست: