چرا ترک سیگار باعث افزایش وزن می‌شود؟

چرا ترک سیگار باعث افزایش وزن می‌شود؟
بسیاری گمان می‌کنند که افزایش وزن پس از ترک سیگار، ناشی از زیاده‌روی در خوردن غذاست. اما اکنون تحقیقی جدید نشان می‌دهد که این افزایش وزن ربطی به خوردن شکلات و بستنی پس از ترک سیگار ندارد.
خیلی‌ها دوست دارند که سیگار را ترک کنند، اما این کار آسانی نیست. یکی از دلایلی که سیگاری‌ها به سیگار کشیدن خود ادامه می‌دهند، ترس آنها از افزایش وزن است. این ترس هم بجا است، زیرا آمار نشان می‌دهد که ۸۰ درصد افرادی که سیگار را ترک می‌کنند، به طور متوسط ۷ کیلو به وزنشان اضافه می‌شود. افزون بر این، موضوع ناراحت‌کننده برای این افراد آن است که این اضافه وزن مستقل از مصرف شکلات یا شیرینی برای جبران نبود سیگار است.

تغییرات فلور روده

پژوهشگران سوئیسی اکنون تحقیقی انجام داده‌‌اند که نشان می‌دهد در این مورد کالری‌ها نیستند که باعث افزایش وزن می‌شوند، بلکه تغییراتی که در فلور روده بوجود می‌آید، عامل این پدیده است.

در تحقیق پژوهشگران سوئیسی افراد سیگاری، غیر سیگاری و همچنین افرادی که به‌تازگی سیگار را ترک کرده بودند، شرکت داشتند. این پژوهشگران به مدت ۹ ماه مدفوع شرکت‌کنندگان را مورد بررسی قرار دادند.

در این مدت در روده سیگاری‌ها و غیر سیگاری‌ها تغییراتی مشاهده نشده بود، اما در همین مدت تحولات عجیبی در روده کسانی دیده می‌شد که سیگار را ترک کرده بودند. در روده این افراد به طور ناگهانی باکتری‌های بسیار زیادی ایجاد شده بودند، که در روده افراد بسیار چاق نیز وجود دارند. گرهارد روگلر، مدیر این پروژه در صحبتی که با دویچه وله داشت، گفت که این افراد دچار افزایش وزن شدند، بدون آنکه بیشتر غذا خورده باشند. این پژوهشگر گفت: «ما فلور روده این افراد را حدود ۶ ماه زیر نظر داشتیم، اما هنوز برای ما مشخص نیست که این باکتری‌ها برای چه مدت در آنجا می‌مانند.»

باکتری‌هایی به شدت موثر

این باکتری‌ها این قابلیت را دارند که در روده افرادی که سیگار را ترک کرده‌اند، بیشترین بهره برداری را از مواد غذایی کنند. موثر بودن این باکتری‌ها باعث افزایش وزن افراد و رشد چربی در قسمت کمر و شکم می‌شود.

اکنون پژوهشگران در حال انجام تحقیقی هستند تا بتوانند راهی برای خارج ساختن این باکتری‌های موثر و پرکار از روده افراد بیابند.

هیچ نظری موجود نیست: