خشونتی که شوهرم بر من و دخترم روا داشت، زگیل تناسلی



فیروزه رمضان‌زاده روزنامه نگار
نیلوفر ساکن واشنگتن است و پس از ازدواج دچار زگیل تناسلی شد و دختری با همین بیماری به دنیا آورد . پس از مدتی همس نیلوفر در یک سانحه رانندگی کشته شد ولی تا امروز نیلوفر نتوانسته یک زندگی طبیعی و معمولی داشته باشد چرا که خود را اخلاقا موظف میداند که هر مردی که پیشنهاد آشنایی به او میدهد درباره بیماری اش واقعیت را بگوید . نیلوفر میگوید : من میدانم که تمام عمر در اثر خشونتی که همسرم بر من روا داشت زنانگی محروم خواهم شد و بدتر از همه بلایی است که بر سر دختر بیگناهم آمده است .
«بیماری زگیل تناسلی به سرعت منتقل می‌شود، تنها راه مقابله با آن پیشگیری با واکسن است که مثل فلج اطفال به همه زده شود زیرا همه در معرض خطر هستند، این واکسن در ایران موجود نیست و افراد باید آن را از خارج از کشور تهیه کنند.»
این جملات، بخشی از سخنان مصطفی اقلیما، رئیس انجمن مددکاری است که دوم آذر ماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) مطرح کرد. انتشار این خبر، موجی از نگرانی و ترس را در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی و بلاگر‌ها ایجاد کرد. برخی از کاربران، این سخنان را توهم و ایجاد نوعی شوک مصنوعی به جامعه بحران زده ایران می‌دانند. اما برخی دیگر نیز با استناد به آمار‌ها و شواهد علمی، این بیماری را یک هشدار جدی برای بخش سلامت جامعه ایران دانسته و عنوان می‌کنند ممکن است سونامی این بیماری در کشور گریبانگیر همه شود. بیماری که شیوع آن به گفته برخی از متخصصان، در دهه هفتاد خورشیدی آغاز شده بود و امروز سخن گفتن از این بیماری و هشدار در مورد اپیدمی شدن شاید اندکی دیر شده باشد.
بیماری «زگیل تناسلی»، شایع‌ترین عفونت ویروسی مقاربتی در دنیا به شمار می‌رود. آمار دقیق ابتلا به آن در ایران مشخص نیست اما در سال ۲۰۰۰ در آمریکا حدود ۲/۶ میلیون نفر از افراد ۱۵ تا ۴۴ سال مبتلا به عفونت HPV ناحیه تناسلی شناخته شدند و به نظر می‌رسد بیش از ۲۰ میلیون آمریکایی به این بیماری مبتلا باشند. بیماری که از زنان نیز به مردان منتقل میشود و چرخه بیماری را تشدید میکند .
مهیار درتهران زندگی میکند . پسر جوانی که پس از یک بار رابطه اتفاقی با یک زن در تایلند دچارزگیل تناسلی شده است . او میگوید : حقیقتش من نمی دانستم که زنانی که در تایلند روسپی گری میکنند کارت سلامت دارند و یک بار ، فقط یک بار با زنی رابطه داشتم که ارزانتر بود و نمیدانستم که به چنین بیماری مبتلا میشوم . این خشونت بود . خشونتی که خودم بر خودم روا کردم . چون از آن زن شاید انتظار نباشد که من حقیقت را میگفت . حالا تمام زندگی من تحت الشعاع این بیماری قرار میگیرد و من نمیدانم می توانم ازدواج کنم یا نه ؟ می توانم زندگی عادی داشته باشم یا نه ؟
به گفته مصطفی اقلیما، رئیس انجمن مددکاری، تاکنون حدود یک میلیون نفر به بیماری زگیل تناسلی مبتلا شده‌اند و هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. این بیماری در آستانه اپیدمی شدن است.
رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی، با بیان اینکه بیماری که امروز بسیار رواج پیدا کرده است و از ایدز هم خطرناک‌تر است بیماری زگیل تناسلی است افزوده است: «این بیماری درمان سختی دارد و تنها راه مقابله با این بیماری پیشگیری است و آن هم فقط توسط واکسن انجام می‌شود، البته حتی یک عدد هم از این واکسن در ایران موجود نیست و افراد باید آن را از خارج از کشور تهیه کنند. »
اقلیما با تاکید براینکه ظرف یک سال گذشته این بیماری چون از راه مقاربت انتقال پیدا می‌کند سرعت شیوع آن بسیار زیاد است گفت: «سال گذشته روزانه ۱ تا ۲ نفر مبتلا به من مراجعه می‌کردند در حالی که امسال روزی ۱۰ الی ۱۵ آقا که به این بیماری مبتلا هستند به من مراجعه می‌کنند. »


این مددکار اجتماعی به وزیر بهداشت هشدار داد که برای این مسئله کاری انجام دهد زیرا در آینده خیلی دیر خواهد شد و دیگر هیچ کاری نمی‌توان کرد.
در دهه هفتاد از هر ده زن یک نفرزگیل تناسلی داشت
«زگیل تناسلی» که به آن «کوندیلوما آکومیناتا» نیز می‌گویند توسط ویروس «پاپیلومای انسانی» (HPV) ایجاد می‌شود. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست به پوست منتشر می‌شود. بیش از ۱۰۰ نوع ویروس HPV وجود دارد که ۳۰ نوع آن می‌تواند ناحیه تناسلی را آلوده کند.


مریم، ف ساکن تهران به خانه امن می‌گوید: «چندی پیش زن بیماری به مطب یکی از آشنایان مراجعه کرده بود که به مشکل زگیل ناحیه تناسلی مبتلا بود. پس از بررسی مشخص شد این خانم بیماری را از شوهرش گرفته. البته آن زن نمی‌دانست که تنها راه ابتلا به این بیماری از طریق ارتباط جنسی است وگرنه به این راحتی و خوشحالی از کنار قضیه نمی‌گذشت. این بیماری می‌تواند زمینه ساز سرطان گردنه رحم در خانم‌ها و انسداد مجاری ادراری در مردان شود. البته واکسنی برایش آمده که سه بار به فواصل شش ماه زدن این واکسن فرد را در مقابل ابتلا به بیماری ایمن می‌کند اما واکسن ظاهراً در ایران هنوز موجود نیست.»
عوامل خطرناکی که باعث آلودگی و ابتلا به ویروس HPV می‌شوند عبارتند از داشتن شریک‌های جنسی متعدد، شروع فعالیت جنسی و مقاربت در سنین پائین، داشتن شریک جنسی مبتلا به ویروس HPV، بیشتر عفونت‌های ویروس HPV بدون علامت هستند.
دکتر یزدان نیاز، مشاورپزشکی درترک و درمان اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و ماده مخدر ساکن تهران که بر روی این موضوع تحقیق کرده است به خانه امن می‌گوید: «متاسفانه هشدار سیستم بهداشت ودرمان کشور در مورد زگیل تناسلی بسیار دیر صورت گرفته است در دهه ۱۳۷۰ از هر ده زن که جهت بیمارهای عفونی به پزشکان زنان مراجعه می‌کردند یک نفر دارای زگیل تناسلی بود.»
وی می‌افزاید: «امروزه با خیل دختران و پسرانی روبرو هستیم که دچار زگیل تناسلی شده‌اند. این مساله نه فقط در بین پسران و دختران فراوان است در بین مردان متاهل وهمسرانشان بسیار شایع است. در دهه ۱۳۷۰ دختران به علت ترس از مراجعه به پزشک و عدم درمان دچار آنچنان زگیل‌های تناسلی بودند که گاهی اوقات تمام ناحیه ورودی واژن آن‌ها مسدود می‌شد.»
به گفته این پزشک، متاسفانه مردان متاهل، وقتی گرفتار این زگیل می‌شوند به علت عدم استفاده از کاندوم آن را به زنان خود منتقل می‌کنند و زنانی که آبستن هستند اگر نوزاد را به طور طبیعی زایمان کنند نوزاد در کانال زایمانی مبتلا به این ویروس می‌شود و مادران مبتلا باید حتما سزارین کنند.
دکتر نیاز تاکید می‌کند: «متاسفانه در صورت آلوده شده فرد با ویروس پاپیلومای، این ویروس تا پایان عمر در بدن او می‌ماند و شخص تا اخرعمر ناقل محسوب می‌شود. گاهی اوقات ضایعات پوستی ویروس یه شکل زگیل در دور و یا بیضه مردان و در نواحی تناسلی یا مقعد دیده می‌شود که آن را با شیوه‌های مختلف می‌سوزانند اما از بین بردن زگیل‌ها به معنای از بین رفتن ویروس نیست و این افراد باز هم ناقل هستند در زنان زگیل‌ها ممکن است کوچک و قابل توجه نبوده و شخص خودش هم متوجه نشود.»
این پزشک معتقد است: «به علت بی‌بندباری‌های اجتماعی و مصرف مخدر شیشه، شیوع زگیل تناسلی در ظرف سه سال گذشته چندین برابر شده است. »
اما از سوی دیگر، مرجان که استادیار ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی است در پستی که در صفحه فیس بوک خود منتشر کرده در مورد این بیماری نوشته است، «بدین وسیله عنوان می‌دارم که مطالب فوق در مورد ویروس پاپیلومای انسانی، عامل زگیل تناسلی، عمدتاً خلاف واقع است و جز ایجاد رعب و وحشت در بین خوانندگان ارزش علمی ندارد. از این رو توضیحات مختصری در مورد این ویروس و چگونگی بیماری زایی آن در زیر نگاشته‌ام تا نه تنها جامعه بلکه افراد غیر متخصصی که به راحتی به خود اجازه اظهار نظر در زمینه‌های غیر تخصصی را می‌دهند حد المقدور در مورد واقعیت‌های علمی در مورد این ویروس اطلاعاتی کسب کنند. من مراجعینی دارم که با این مشکل مواجه هستند. اصلا به این شکل نیست. »
واکسن وجود دارد اما یک و نیم میلیون تومان
شاید این سوال مطرح شود که زگیل، البته به جز خارش، عارضه چندانی ندارد، چه اهمیتی دارد که بخواهیم درباره‌اش بدانیم یا آن را درمان کنیم؟ بایدگفت که زگیل تناسلی علاوه برمنظره بد، می‌تواند باعث سرطان قسمتهای مختلف اندام‌های تناسلی زن ومرد، سرطان مقعد، دهان وحلق وسایر نواحی سروگردن در هر دو جنس شود.
دکتر یزدان نیاز، ویروس پاپیلوما را عامل مشخص در سرطان رحم مقعد دهان و آلت مردان دانسته و می‌گوید: «با توجه به آمار غیر رسمی که بر اساس مشاهدات پزشکان زنان وعفونی عنوان می‌شود به نظر می‌رسد که شیوع این بیماری در جمعیت ایران بیش از ۵ میلیون نفر است. بسیاری از پزشکان ازجمله خود من از چندین سال پیش، لزوم واکسیناسیون بر علیه ویروس پاپیلوم را یادآوری کرده بودیم.»

بیشتر بخوانیم
opium.site: سکس دهانی ORAL SEX و لزوم واکسیناسیون بر علیه ...

دکتر ریحانه مهرگان، یک متخصص پوست و مو سوم دی ماه سال جاری در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) افزایش شیوع زگیل تناسلی در میان جوانان را تائید کرده و می‌گوید: «دوسوم از سرطان‌های زنان به علت ابتلا به پاپیلوما ویروس ایجاد شده، در مبتلایان ویروس از زن به مرد منتقل می‌شود.»
این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه درمان ویروس با روش فریزکردن (کرایوتراپی) با استفاده از نیتروژن مایع در دمای ۱۸۰ تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد زیر صفر انجام می‌شود می‌افزاید: «معمولاً در صورت مراجعه به موقع با یک تا سه جلسه دوره درمان بیماری کامل می‌شود.»


وی با بیان اینکه واکسن پاپیلوما ویروس در کشور وجود دارد، ولی به دلیل هزینهٔ بالای تزریق واکسن که حدود یک تا یک و نیم میلیون تومان است تاکید می‌کند که با تزریق واکسن بدن فرد مقاوم می‌شود، ولی در مبتلایان به ویروس حتی پس از تزریق خطر انتقال بیماری همچنان به قوت خود باقی است.


سه دهه پیش، شایع‌ترین بیماری مقاربتی «سوزاک» بود و یک دهه پیش، عفونت‌های «کلامیدیایی». اما اکنون در بسیاری از نقاط دنیا، «زگیل تناسلی» شایع‌ترین بیماری مقاربتی به شمار می‌رود. هرچند از وجود آمارهای مطمئن در کشور در مورد میزان شیوع و بروز این بیماری خبری نیست.


دکتر محمدرضا صفری‌نژاد، اورولوژیست و استاد دانشگاه، معتقد است شیوع این بیماری در کشور به طرز نگران کننده‌ای در حال افزایش است.
این جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری در گفت‌و‌گو با تارنمای سلامت گفته است زگیل تناسلی جزو بیماری‌های آمیزشی محسوب می‌شود و به شدت مسری است به طوری که فقط در یک بار رابطه زناشویی با فرد آلوده به این بیماری، احتمال انتقال آن۶۰ درصد خواهد بود. هرچند استفاده از کاندوم خطر انتقال بیماری را کاهش می‌دهد ولی آن را به صفر نمی‌رساند.
صفری‌نژاد، تاکید می‌کند که در حال حاضر این بیماری مانند سوزاک چنان شایع است که بسیاری از افراد جامعه را درگیر کرده و باید در این زمینه اطلاعات کافی به زوج‌ها داده شود تا از ابتلا به این بیماری پیشگیری شود.
این متخصص، داشتن رابطه جنسی با افراد متعدد، ابتلا به یک بیماری مقاربتی دیگر مثل سوزاک، ‌ رابطه جنسی با فردی که از سابقه وی اطلاع درستی ندارید و شروع برقراری روابط جنسی از سنین پایین را از عوامل خطرسازی می‌داند که احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.
دکتر فاطمه قائم مقامی، فوق تخصص سرطان‌های زنان نیز آبان ماه سال گذشته در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا اعلام کرده بود ‌که ۱۱ درصد از زنان جوان ایرانی دارای زگیل تناسلی هستند.
شادی، دانشجوی ساکن اصفهان نیز می‌گوید: «جایی خواندم که ممکن است خانم‌ها در سالن‌های اپیلاسیون که تجهیزات یکسانی برای افراد استفاده می‌کنند، در هنگام اپیلاسیون ناحیه اضافه، از طریق وسائل آلوده شده از شخص قبلی به این بیماری مبتلا شوند. »
به گفته صفدری‌نژاد، استاد دانشگاه، «هرچند گاهی ضایعات خیلی کوچک هستند و قابل مشاهده نیستند یا ظاهری گول زننده دارند و شبیه سایر بیماری‌های پوستی به نظر می‌رسند ولی برخلاف ایدز به آسانی تشخیص داده و باعث می‌شود فرد در پی یافتن علت مشکل باشد. تشخیص زگیل‌های ناحیه تناسلی بر اساس سابقه و ظاهر ضایعات آسان است. در این صورت باید ضایعات را قابل مشاهده کرد. برای این کار پزشک محل موردنظر را با اسیداستیک ۵ درصد آغشته و مدت ۱۰ ۵ دقیقه صبر می‌کند. اگر ضایعه سفید شود، دلیل بر وجود زگیل تناسلی است. این اقدام تشخیصی در زنان توصیه نمی‌شود.»
این استاد دانشگاه می‌گوید: «مردان بین ۹ تا ۲۶سالگی می‌توانند این واکسن را تزریق کنند ولی در اروپا و آمریکا واکسیناسیون تمام مردان مثل خانم‌ها توصیه نمی‌شود. عیب اصلی این واکسن هزینه زیاد آن است چون باید در ۳ دوز تزریق شود و هر دوز آن ۱۳۰ دلار آمریکا هزینه دارد. »
به گفته صفدری‌نژاد، متاسفانه در کشور ما واکسیناسیون علیه بیماری زگیل تناسلی اجباری نیست و بیشتر مردم از این بیماری، عوارض آن و وجود واکسن موثر علیه آن بی‌خبر هستند. در حال حاضر در ایران هزینه هر دوز این واکسن حدود ۲۵۰ هزار تومان است، درحالی که در کشورهایی که برنامه واکسیناسیون علیه این بیماری را در برنامه ملی خود گنجانده‌اند، شرکت‌های بیمه درصد قابل توجهی از هزینه این واکسیناسیون را پوشش می‌دهند، چون هزینه پیشگیری بسیار کمتر از هزینه‌های تشخیصی و درمانی بیماری و عوارض آن است.
دکتر نیاز در ادامه می‌گوید: «این ویروس دارای دو نوع واکسن می‌باشد که نوع GARDASIL. در کشورهای زیادی مورد تائید قرار گرفته و در کشور کانادا دختران بین ۱۱ تا ۱۴ سال مجانی واکسیناسیون می‌شوند و حتی پیشنهاد می‌شوند قبل از بلوغ به دختران به صورت روتین این واکسن تزریق شود زیرا مزایای آن در جلوگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم و آلت تناسلی ومخارج آن برای سیستم‌های درمانی بسیار کم هزینه‌تر از مداوای بیماران است.»
هم اکنون در بسیاری از کشور‌ها نظیر انگلیس، آمریکا، کانادا و استرالیا تمام دختران دانش آموز را در بدو ورود به راهنمایی و پایان دبستان در برابر این بیماری به صورت رایگان واکسینه می‌کنند زیرا می‌خواهند در چند سال آینده نسلی عاری از سرطان دهانه رحم داشته باشند. تاکید شده است که این واکسن باید پیش از آغاز فعالیت جنسی تزریق شود در غیر این صورت به هیچ عنوان فایده‌ای نخواهد داشت.


نویسنده
بسیاری عنوان می کنند زگیل های تناسلی بعد از مدتی به طور کامل از بین می روند ؟
خوب اگر این طور بود پس چرا واکسن انرا ساخته اند ؟
این توهم که این ویروس از بین می رود مربوط به ان است که یکی دو بار شخص زگیل تناسلی می زند و دیگر بیمار انرا تا اخر عمرممکن است ویروس را  رویت نکند هرپس ویروس تیپ 1 که عامل تبخال دهان  است با هر پس ویروس تیپ دو هیچ فرق ان چنانی با هم ندارند ممکن است من و شما یکی دوبار تبخال تناسلی یا  دهانی بزنیم  اما ایا این ویروس در بدن من شما نمی ماند  بیش از 100 نوع ویروس HPV وجود دارد
بیش از 20 میلیون امریکایی دارای زگیل تناسلی Condyloma Acuminata  هستند که توسط ویروس هرپس تیپ دو  ایجاد می شود ویروس های تیپ تبحال مثل ویروس اب مرغان در داخل اعصاب  تا اخر عمر باقی می مانند و اگر شما در پیری یک بار زونا می زنید که  از اثرات ویروس ابله مرغان است ممکن است یکی دوبار هم زگیل تناسلی بزنید ولی ویروس ها ی گروه هرپس همیشه با شما است  امروزه حتی از اینترفرون در درمان زگیل های تناسلی استفاده می شود که می تواند عود مجدد انرا طولانی کند اما ویروس ها همیشه زمانی که بدن شما دچار ضعف سیستم ایمنی بشود باز می گردند و ممکن است شما یک بار زگیل تناسلی بزنید اما بعد  نه زگیلی داشته باشید نه علامتی اما پاپ اسمیر شما برای سرطان رحم مثبت شود که ناشی از اثرات سرطان زایی  ویروس تناسلی است 
 زگیل تناسلی امروز حتی در دهان به علت مقاربت های دهانی هم دیده می شود این زگیل در رکتوم و یا واژن هم ممکن است به طور کوچک سالها بماند ولی رویت نشود
Condyloma (Genital Warts) - HealthCentral.com
منابع:


opium.site: سکس با عنکبوت بیوه سیاه black widow spiderخطر مرگش ...
opium.site: سکس با تریاک

opium.site: پليس تايلند 3.8ميليون قرص متآمفتامين كشف كرد



opium.site: زگیل تناسلی به خودی خود کشنده و خطرناک نیست
opium.site: کوفت زگیل تناسلی .توکسوپلاسموز .کاوازاکی .فقر آهن
opium.site: بیمارهایی که از راه مقاربت منتقل می شوند STD زگیل ...
opium.site: بیماری بوسه چیست

http://zananpress.com/archives/21828
http://tebyan-zn.ir/News-Article/healthy_safe_life/%D8%B2%DA%AF%DB%8C%D9%84-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%84%DB%8C%D8%B9%D9%81%D9%88%D9%86%D8%AA-%D9%88%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%AA%DB%8CHPV/2013/10/5/135386.html
http://www.drjabbari.com/%D8%B2%DA%AF%DB%8C%D9%84-%D8%AA%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%84%DB%8C-genital-warts/
http://ilna.ir/news/news.cfm?id=130009
http://www.salamatiran.com/NSite/FullStory/?Id=52428&type=2
http://www.persianpersia.com/health/hdetails.php?articleid=18444&parentid=67&catid=76

هیچ نظری موجود نیست: