نوجوان «سالخورده» آمريکايی مبتلا به بیماری پروجریا درگذشت


                      
روز سه شنبه، ۲۴ دی ماه، صدها نفر ‪-‬ از جمله مالک باشگاه تيم فوتبال آمريکايی «نيو انگلند پاتريوتس» ‪-‬ برای شرکت در مراسم خاکسپاری يک نوجوان اهل ايالت ماساچوست دور هم گردآمدند، انسانی که به رغم زندگی کوتاه و بيماری نادر پيری زودرس الهام بخش زندگی بسياری شد.
 
به گزارش خبرگزای اسوشيتد پرس، همکلاسی های دبيرستان «سام بِرنز» نيز در مراسم وداع با دوست و همدرس خود در کِنِشت محل برگزاری مراسم شرکت کردند. اندکی بعد هم مراسمی خصوصی در استاديوم ژيلت در شهر «فاکسبورو»، موطن بِرنز، برگزار شد. 
 
بِرنز در هنگام مرگ تنها ۱۷ سال داشت و بر خلاف سن پايين خود چهره و پيکر مردی سالخورده را داشت.
 
اين نوجوانِ سالخورده در روز جمعه، بيستم دی ماه، به دليل عوارض نوعی بيماری نادر، به نام پروجريا، درگذشت. پزشکان بيماری او را زمانی تشخيص دادند که بِرنز تنها ۲۲ ماه سن داشت.
 
پدر و مادر بِرنز که هر دو پزشک بودند بعد از تشخيص بيماری فرزند دلبند خود يک بنياد تحقيقاتی مردم نهاد را برای پژوهش جهت يافتن درمان پروجريا تأسيس کردند.
 
اما آنچه در زندگی اين نوجوان مورد توجه افکار عمومی قرار گفت نبرد سام بِرنز برای زنده ماندن در اندک سال های عمرش بود. موضوعی که در قالب مستندی در شبکه «اچ بی او» به تصوير کشيده شد. عنوان اين مستند «زندگی به روايت سام» بود و نقش به سزايی در آگاهی رسانی به مردم درباره بيماری «پروجريا» ايفا کرد.
 
بيماری پروجريا، عارضه ای بسيار نادر است که فرد مبتلا را به سرعت دچار آثار سالخوردگی می کند، تحليل استخوانی-عضلانی، مشکلات قلبی-عروقی و ديگر مشکلات سلامتی از جمله مواردی است که فرد بيمار با آن مواجه می شود.
 
چند ماه پيش از درگذشت بِرنز، «روبرت کرافت»، مالک ثروتمند باشگاه تيم فوتبال آمريکايی «نيو انگلند پاتريوتس» در مراسم نمايش اوليه مستند شبکه «اچ بی او» درباره اين نوجوان بيمار شرکت کرد و آنچنان تحت تأثير قرار گرفت که اعلام کرد حاضر است نيم ميليون دلار به بنياد پژوهشی پدر و مادر بِرنز اهدا کند.
 
به نوشته روزنامه «بوستون گلوب»، بِرنز همان ماه به عنوان ميهمان ويژه به يکی از بازی های تيم فوتبال آقای کرافت دعوت شد و برای بازيکنان تيم «نيو انگلند پاتريوتس» فی البداهه سخنرانی کرد. 
 
بعد از درگذشت بِرنز، مدير باشگاه پاتريوتس گفت که سام بِرنز به عنوان «کاپيتان افتخاری» تيم در بازی مقابل تيم «اينديانا کولتس» دعوت شده بود، بازی ای که به نفع هم تيمی های بِرنز پايان يافت.

هیچ نظری موجود نیست: