مرگ دو نفر در ایران بر اثر "شیوع (تب کریمه کنگو) بیماری خاص احشام"

مرگ دو نفر در ایران بر اثر "شیوع  (تب کریمه کنگو)  بیماری خاص احشام"

دو نفر در ایران که با کشتار احشام و فروش گوشت گوسفند سروکار داشته‌اند، بر اثر تب کریمه کنگو درگذشته‌اند. به گفته مقامات، هنوز تحقیق در این زمینه ادامه دارد و نمی‌توان با قطعیت از شیوع بیماری سخن گفت.
Brasilien Fleischskandal (picture-alliance/Estadao Conteudo/N. Caardin)

وزارت بهداشت ایران نسبت به گزارش‌هایی مبنی بر شیوع "طغیان بیماری تب کریمه کنگو" در استان اصفهان و چند استان دیگر واکنش نشان داد.



خبرگزاری‌های ایران چندین مورد از شیوع این بیماری گزارش داده‌اند. گفته می‌شود که عده‌ای در زاهدان به این بیماری دچار شده‌اند، افزون بر این یک سلاخ در بندرعباس و یک قصاب در اصفهان بر اثر آلودگی به ویروس این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.
حسین عرفانی، رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت، می‌گوید: «از ابتدای امسال تاکنون در مجموع ۲۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که ۱۵ نفر آن مربوط به یک طغیان کوچک در یکی از کشتارگاه‌های صنعتی شهر زاهدان بود. این طغیان به دلیل اشکال در سالن پیش‌سرد این کشتارگاه بود که حتی یک مورد فوتی هم نداشت.»
او توضیح می‌دهد که سال گذشته ۶۲ نفر به این بیماری مبتلا شدند که ۶ نفر از آنها جان باختند.
رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت یادآور شده است: «تب کریمه کنگو بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان است و جزو موارد بومی ایران محسوب می‌شود. از سال ۷۸ که اولین مورد قطعی آن تشخیص داده شد تا امروز هر ساله با تعدادی از موارد ابتلا به این بیماری مواجه هستیم.»
محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، به خبرگزاری ایلنا توضیح می‌دهد: «از ابتدای سال جاری ۲۸ مورد در سطح کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۹ نفر مربوط به شهر زاهدان است که مبتلایان در سردخانه یک کارگاه بسته‌بندی گوشت مشغول به کار بودند و ۹ مورد مربوط به دیگر شهرستان‌های کشور است.»
این مقام رسمی تأکید دارد: «به هیچ وجه شیوع یا اپیدمی این بیماری در کشور را از جمله در استان اصفهان شاهد نیستیم و تنها مورد قطعی که تشخیص آن اثبات شده یک مورد در شهرستان چادگان است که با تشخیص به موقع و درمان صحیحی که صورت گرفته، حال عمومی بیمار خوب است.»
او می‌افزاید: «دانشکده علوم پزشکی اصفهان از بستری شدن ۴ الی ۵ نفر با تشخیص احتمال بیماری خبر داده است، اما هنوز بیماری این افراد تایید نشده است.»
بیماری "صنفی"
به دنبال مرگ یک قصاب در بندرعباس، شایعاتی مبنی بر رواج این بیماری در استان هرمزگان پخش شده است. گفته می‌شود که قصاب مزبور در یک کشتارگاه خصوصی اشتغال داشته است.
از این رو به شهروندان توصیه می شود گوشت را تنها از فروشگاه‌های مجاز و دامداری‌های زیر کنترل وزارت بهداشت تهیه کنند.
محمدمهدی گویا تصریح می‌کند: «در صورتی که مردم موارد بهداشتی را رعایت و از گوشت‌های مورد تایید سازمان دامپزشکی کشور استفاده کنند به این بیماری مبتلا نمی‌شوند، البته عده دیگری نیز هستند که با دام سروکار دارند یا با گزش حشره روی بدن دام به این بیماری مبتلا می‌شوند یا در هنگام ذبح حیوان موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند».
به گفته فاطمه نوروزیان، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بیماری تب کریمه کنگو، یک بیماری قابل درمان است و چنانچه افراد به موقع به مراکز درمانی مراجعه کنند و بیماری آنها سریع مشخص شود، نجات آنها قطعی است.
خانم نوروزیان به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است که قصاب‌ها، چوپان‌ها، دامپزشکان، پزشکان و پرستاران بیش از دیگران در معرض خطر این بیماری قرار دارند.
او توصیه می‌کند: «افراد در صورت مشاهده هرگونه علائم این بیماری از قبیل تب، سردرد شدید، تهوع و استفراغ به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند».

هیچ نظری موجود نیست: