فارماکولوژی ماده مخدر شیشه(متامفتامین )

شیشه  (مت ­آمفتامین)
ساختار مولکولی متامفتامین
فرمول مولکولی متامفتامین : C10H15N وزن مولکولی: 92/14
فارماکولوژی ماده مخدر  شیشه(متامفتامین )
 ماده مخدر شیشه (متامفتامین ) یک محرک سیستم عصبی مرکزی است که سبب افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب همراه با احساس افزایش انرژی، چابکی و سرخوشی می شود.
 مخدر متامفتامین  سبب کاهش اشتها و خستگی شده و منجر به بی­خوابی می­گردد. به دنبال مصرف خوراکی متامفتامین ، معمولاً اثرات مصرف آن طی 30 دقیقه آغاز شده و ساعت­ها به طول می­انجامد. سپس فرد احساس تندخویی و پرخاشگری، بی­خوابی، اضطراب، افسردگی و بی حالی می­کند. این ماده میزان فعالیت سیستم­های غیرآدرنرژیک و ناقلین عصبی دوپامین را افزایش می­دهد.
 مخدر متامفتامین (شیشه )اثراتی قوی­تر از آمفتامین دارد. اما در شرایط کنترل نشده، اثرات آن تقریباً قابل تشخیص ­تر از اثرات آمفتامین نیست. ایزومر- اسِ آن فعالیت بیشتری از ایزومر- آر دارد. دوز درمانی ایزومر- اس حداکثر 25 میلی گرم به صورت خوراکی است. 
ماده مخدر متامفتامین  پس از مصرف خوراکی به سرعت جذب شده و حداکثر سطوح پلاسمایی آن در دامنه 001/0 تا 005/0 میلی گرم در لیتر می رسد.
 نیمه عمر پلاسمایی  متامفتامین  در حدود 9 ساعت است. متابولیت های اصلی شامل 4-هیدروکسی مت­آمفتامین و آمفتامین هستند.
وجود مرگ ومیر مستقیم در اثر مصرف مت­آمفتامین به­ ندرت گزارش شده است. 
در اکثر مسمومیت­های کشنده غلظت خونی این ماده بیش از 5/0 میلی گرم در لیتر است. آنالیز  مخدر متامفتامین (شیشه )در ادرار پیچیده و دشوار­تر است زیرا این ماده متابولیت فرآورده­های دارویی خاصی است. مسمومیت حاد  با متامفتامین منجر به اختلالات شدید قلبی­ عروقی و ناهنجاری­های رفتاری شامل اضطراب، گیجی، ناآرامی و پرخاشگری می­شود. مصرف درازمدت مت­آمفتامین سبب تغییرات عصبی- شیمیایی و عصبی - آناتومیکی می­گردد. اعتیاد به ماده مخدر متامفتامین (شیشه) سبب از بین رفتن حافظه، قدرت تصمیم­ گیری و صحبت کردن می­شود.
برخی علایم نیز همانند علایم اسکیزوفرنیای روانی می­باشد. 
این اثرات و عوارض می­توانند تا مدتها پس از ترک این ماده نیز باقی بمانند. اگر چه اغلب علایم بالاخره برطرف می­گردند. تزریق  مخدر متامفتامین (شیشه )همان خطراتی (به­ عنوان مثال وجود ایدز و هپاتیت) که تزریق سایر مواد مخدر تزریقی مثل هرویین دارند را دارا می­باشد. 
در صورت مصرف دود شیشه، این ماده بسیار سریع­تر به مغز می­رسد. موادی که به­ صورت تدخینی مصرف می­شوند (مانند شیشه، کراک و کوکایین) بسیار اعتیاد آورتر و خطرناک­تر از هنگامی است که به صورت خوراکی مصرف شوند.
علائم عمده ترک  مخدر شیشه (متامفتامین )
i خستگی و پرخوابی
i بی­قراری و اضطراب
i افزایش تحریک­پذیری
i افسردگی مزمن، اندوه شدید
i کابوس یا خواب همراه با وحشت

هیچ نظری موجود نیست: