چگونه معتادین را از ادامه اعتیاد بازداریم؟

چگونه معتادین را از ادامه اعتیاد بازداریم؟


اگر اعتیاد اثرات مخرب زیادی بر زندگی فرد معتاد گذاشته است متوقف کردن آنها از مصرف اعتیاد امری لازم و ضروری می باشد.اگرچه شما نمی توانید کسی را وادار به انجام دادن کاری کنید که تمایلی به انجام آن ندارد، بنابرین تا زمانیکه آنها نخواهند عوض شوند هیچ کاری نمی توان صورت داد. اما شما در اینجا بی قدرت هم نیستید، اشخاصی که با فرد مبتلا به اعتیاد زندگی می کنند می توانند تأثیراتی روی آنها بگذارند.

" سیکل تغییر"

نمودار زیر روشهای گوناگون کمک به فرد معتاد را در مواقع مختلف نشان می دهد.

این نموداری است از Prochaska and DiClemente که مراحل مختلف یک فرد مبتلا به اعتیاد را در زمان استعمال مواد مخدر را نشان می دهد.

1ـ پیش اندیشی:

افراد مبتلا به اعتیاد تمایل به عوض شدن ندارند، آنها برخلاف دیگران به اعتیاد به عنوان یک مشکل پیچیده نگاه نمی کنند.

چگونه می شود در مراحل تدابیر از پیش اندیشیده شده کمک کرد:از آنجایی که افراد مبتلا به اعتیاد موردی را برای عوض شدن نمی بینند مناسب ترین راه حمایت از آنان در این مرحله، کنترل کردن فشار و صدمات ناشی استفاده از مواد مخدر به خود و دیگران می باشد. همچنین کمک به فرد مبتلا برای بالا بردن دانش در مورد اثرات و عواقب اعتیاد ضروری می باشد.

2 ـ تأمل:

در این مرحله افراد مبتلا به اعتیاد شروع می کنند به بر انداز کردن وضع خود که آیا تمایل به عوض شدن دارند؟ آنها کاملأ از وضع خود آگاهی دارند و ممکن است بخواهند خود را از این مهلکه بیرون بکشند، بهرصورت آنها در این مرحله هنوز دربند اعتیاد هستند.

چگونه میشود در مرحله تأمل کمک کرد:حمایت هائی که در این مرحله ادامه پیدا می کند باید فشار و آسیب را از روی فرد مبتلا به اعتیاد به حدأقل برساند. اضافه بر این حمایت ها میتوانند به ایجاد انگیزه برای عوض شدن به فرد مبتلا کمک کنند، مانند بررسی کردن انتخاب های موجود و دادن اطلاعات برای انتخاب بهتر.

3ـ آماده گی:


فرد مبتلا به اعتیاد تصمیم می گیرد که رفتار ناشی از اعتیاد را تغییر دهد و شروع به آماده کردن خود برای به عمل در آوردن این تصمیم می کند.

چگونه میشود در مرحله آماده سازی کمک کرد: حمایت مناسب شامل کمک کردن و تشویق فرد مبتلا برای تغییراتی که مصمم به انجام آن شده اند می باشد در حالیکه با تشویشی که برایشان در اثراین تغییرات بوجود می آید همدردی می کنند.

4 ـ عمل:

فرد مبتلا به اعتیاد قدم های عملی را بر ای تغییر در رفتار ناشی از اعتیادشان بر می دارد.

چگونه می شود در مرحله عمل کمک کرد: حمایت و تشویق مناسب بخاطر تغییرات مثبتی که فرد مبتلا به اعتیاد در رفتار خود بروز می دهد.

5 ـ نگهداری:

وقتی کسی به مرز حفظ و نگهداری رسید، یعنی یک تغییر در رفتار ناشی شده از اعتیاد خود انجام داده است. فرد مبتلا به اعتیاد ممکن است که به استفاده از مواد مخدر یا الکل خاتمه داده یا اینکه به طرف کنترل بیشتر یا استفاده از راه کم ضرر تر رفته و باین طریق تغییرات را حفظ و نگهداری کند.

چگونه می شود در مرحله حفظ و نگهداری کمک کرد: حمایت از فرد مبتلا بخاطر تغییراتی که در خود داده، مانند پاک کردن خانه از عناصر مزاحمی که او را به ادامه اعتیاد سوق می دهد، حائز اهمیت می باشد که در این مرحله روابط خود را با فرد مبتلا بر مبنای تغییر رفتار آن فرد وفق دهید.

6 ـ بازگشت و لغزش

بازگشت موقعی است که فرد مبتلا به اعتیاد به همان رفتار قدیم مبتنی بر استفاده از مواد بر می گردد. این امکان وجود دارد که بعد از بازگشت دوباره آنها به هر مرحله ای از سیکل بر گردند، اگر چه بازگشت دوباره وقتی است که فرد مبتلا به اعتیاد بطور کامل به همان رفتار قدیم مبنی بر استفاده از مواد برمی گردد و سپس سیکل تغییر را مجددأ از اول طی میکند.

چگونه می توان در مرحله بازگشت و لغزش کمک کرد: حمایت مناسب به فرد مبتلا برای کاهش آسیب دیدگی در اثر استفاده از مواد مخدر و کمک کردن به آنها برای معالجه مجدد تاحدی که یک عقب نشینی منجر به بازگشت نشود.

چه اقدامی باید به عمل آورد اگر که همه تلاش خود را بکار برده اید و باز عضو خانواده به اعتیاد خود ادامه بدهد

احساس ناتوانی و نا امیدی در چنین شرایطی طبیعی است . قبل از هر کار، افراد بسیاری وجود دارند که به مشکلی مانند مشکل شما دچار شده اند و راه نجات خود را پیدا کرده اند. پیدا کردن راهی برای کمک به خودتان بهترین کاری است که می توانید برای خانواده انجام دهید.

بخاطر بیاورید :

هیچ نظری موجود نیست: