تاثیر اسپری هورمون لذت جنسی (سکس )(اوکسی توسین )بر رفتارهای اجتماعی و بیماری اوتیسم

تاثیر اسپری هورمون لذت جنسی (اوکسی توسین )بر رفتارهای اجتماعی
گروهی از پژوهشگران فرانسوی دریافتند که اسپری تنفسی محتوی هورمون عشق می تواند رفتارهای اجتماعی را بهبود بخشد.  هورمون اکسیتوسین که با عنوان هورمون عشق نیز شناخته می شود هورمونی است که محبت میان مادر و فرزند را بیشتر می کند.
    دانشمندان در یک پژوهش جدید دریافته‌اند که برخی از علائم اختلال روانی اوتیسم را می‌توان با یک اسپری استنشاقی حاوی هورمون اکسی توسین کاهش داد.

اکنون محققان مرکز نوروساینس شناختی در لیون دریافتند که این هورمون از یک پتانسیل درمانی بالا هم در بزرگسالان و هم در کودکان اوتیسم برخوردار است.

این محققان در این خصوص اظهار داشتند: “برای مثال اگر اکسیتوسین در سنین پایین برای کودکان اوتیستی تجویز شود می توان به این کودکان توسعه رفتارهای اجتماعی را تا حدودی آموخت.”

افراد مبتلا به سندروم آسپرجر و دیگر انواع اوتیسم اغلب مشکلات مهمی در تعاملات اجتماعی دارند که به گفته این دانشمندان هورمون اکسیتوسین می تواند به این بیماران کمک کند که عملکردهای هوشمندانه طبیعی داشته باشند و تواناییهای زبان خود را در اجتماع بهبود بخشند.

محققان فرانسوی افزودند: “برخوردهای بصری می تواند به عنوان اولین مرحله در رفتارهای اجتماعی مورد ملاحظه قرار گیرند. مطالعات ما نشان می دهد که اکسیتوسین برخوردهای بصری را افزایش می دهد چرا که زمان نگاه کردن بیمار را به چشم دیگران افزایش می دهد.”

 این محققان از ۱۳ فرد با اختلال اوتیسم پر کار خواستند که قبل از انجام دو آزمایش، هورمون اکسیتوسین را تنفس کنند.

شرکت کنندگان در این آزمایش شامل ۱۱ مرد و ۲ زن بودند و از دو هفته قبل از شروع تحقیقات هیچ دارویی مصرف نکرده بودند. در این تحقیقات یک گروه کنترل نیز با تعداد برابر با گروه آزمایش شونده شرکت داشتند.

این محققان مشاهده کردند که پاسخهای بیماران نسبت به بالا انداختن یک توپ مجازی نسبت به گروه کنترل بهتر شده است. در آزمایش دوم این محققان دریافتند بیماران زمانی که به تصویر چهره انسان نگاه می کردند با بیانات چهره به این تصاویر پاسخ می دادند.

اوتیسم یا درخودماندگی یک ناتوانی پیچیده رشدی است که معمولا در سه سال اول زندگی ظاهر می‌شود.

این عارضه نتیجه احتمالی عصب شناختی است که بر کارکرد طبیعی مغز تاثیر می‌گذارد و رشد آن را در نواحی مربوط به ارتباط و تعامل اجتماعی دچار اشکال می‌کند.

علائم و نشانه‌های اصلی اوتیسم شامل اختلال در ارتباط و مراودات اجتماعی و رفتارهای تکراری است. کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است، مشکلاتی در صحبت کردن با دیگران داشته باشند یا هنگامی که با آنها صحبت می‌کنید به چشم‌های شما نگاه نکنند.

به طور کلی افرادی که مبتلا به اوتیسم در سه زمینه مراوده اجتماعی، ارتباط اجتماعی و تخیل دچار اشکال هستند، رفتار تکراری و مقاومت در مقابل تغییر روال کار و زندگی نیز جزو خصوصیات فرد اوتیستی است.

علت به وجود آورنده اوتیسم نامعلوم است. اوتیسم در تمام طول عمر با فرد باقی می‌ماند و علاجی قطعی برای آن وجود ندارد، اما درمان می‌تواند به مبتلایان کمک کند.

درمان‌هایی که برای اوتیسم به کار می رود، شامل رفتار درمانی و ارتباط درمانی و داروهایی برای کنترل علائم مبتلایان است.

هورمون عشق با هورمون سکس و هورمون هیجان فرق دارد 

هیچ نظری موجود نیست: