آمیل نیتریتsnappers, Amy nitrite, poppers butyl nitrite

نیتریت‌ها NITRITES


نامهای متداول: snappers, Amy nitrite, poppers butyl nitrite


گروه دارویی: گشادکننده‌های عروق


قدرت اعتیادآوری:
به نظر نمی‌رسد نیتریت‌ها وابستگی جسمی ایجاد کنند. مشکلات ناشی از نرک نیتریت‌ها هنوز گزارش نشده‌اند. اما بعضی از مصرف‌کنندگان گاهی از نظر روانی به اثر تحریکی این داروها وابسته می‌شوند.


نحوه مصرف:
معمولاً در بطری‌های کوچک با درب‌های پیچی یا در آمپول‌های شیشه‌ایی کوچک که آنها را می‌شکنند موجود است و محتوای آن را استنشاق می‌کنند.


استفاده‌های مجاز:
آمیل نیتریت در اصل به عنوان درمان آنژین ارائه شد اما در حال حاضر به جای آن داروهای مطمئن‌تر و طولانی اثرتری را مصرف می‌کنند. البته هنوز هم به عنوان پادزهری برای مسمومیت سپانید مصرف می‌گردد. بوتیل و ایزوبوتیل نیتریت‌ها و نیز سیانور مصارف طبی ندارند.


تأثیرات موقت:
نیتریت‌ها با شل کردن دیوار عروق خونی،‌جریان خون را افزایش می‌دهند. تحرک و انرژی زیاد می‌دهند. اثرات نامطلوب آن شامل افزایش ضربان قلب، برافروختگی شدید، گیجی احساس سنگینی و سردرد، تهوع و
سرفه است. مصرف مقدار زیاد باعث غش میشود و مصرف منظم آن رنگ پوست را به
علت تغییر هموگلوبین گلبولهای قرمز کبود
می‌کند.
تأثیرات طولانی مدت و خطرات آن:
نیتریت‌ها داروهای سریع‌الاثر هستند. تأثیرات آنها 30 ثانیه بعد از استنشاق شروع می‌شوند و تا 5 دقیقه ادامه پیدا می‌کنند. کسانی که آنها را دایماً مصرف می‌کنند نسبت به این داروها تحمل پیدا می‌کنند و در نتیجه برای بدست آوردن اثرات مطلوب باید مقدار بیشتری مصرف نمایند. آسیبهای طولانی‌تر از جمله ناراحتی‌های قلبی ناشی از مصرف منظم این دارو ایجاد می‌شوند و می‌تواند موجب مرگ شخص شود.
خطر اثرات سمی در کسانی که فشارخونشان پایین است بیشتر می‌باشد. نیتریت‌ها همچنین می‌توانند با بالابردن فشارخون داخل کره چشم، زمینه ایجاد آب سیاه را در افراد مستعد بوجود آورند.


نشانه‌های سوء مصرف:
نیتریت‌ها بوی تند و فراری دارند. سریع تبخیر می‌شوند. به طوری که اگر درب یک بطری کوچک از آن را باز نگهداریم ظرف دو ساعت محتویات آن ناپدید می‌شوند. تنها نشانه سوء مصرف آن، کبود شدن رنگ پوست است.


تداخل دارویی:
تأثیرات کاهش دهنده این داروها با الکل، مسددهای گیرنده بتا، مسددهای کانال کلسیم و ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ایی قابل افزایش است و در نتیجه برخطر سرگیجه و حالت غش می‌افزاید

هیچ نظری موجود نیست: