وزوز گوش و توهم شنوایی

  • US Pharmacist, 2005; 6: 21-26
  • مترجم دکتر نگار اصغربیک
وز وز گوش به صورت بالقوه یک اختلال وابسته به سن است. از آنجائیکه میانگین سن جامعه روبه افزایش است، افزایش شیوع مشکلات پزشکی وابسته به سن نیز غیر قابل اجتناب می نماید.
میانگین سن بیماران مبتلا به وزوزگوش بین 40 تا 70 سال است. فقط 1% افراد زیر 45 سال وزوز گوش را تجربه می کنند، در حالیکه 12% افراد 60 تا 69 سال و 25 تا 30% افراد در دهه 70 زندگی از وزوز گوش رنج می برند.(4و3)

مردان ریسک بالاتری در ابتلا به وز وز گوش دارند، اما نوسان آن با توجه به جنسیت قابل توجه نیست(6/6 در مردان در مقابل 6/5 در زنان).(3) اما به نظر می رسد، با افزایش سن مردان سهم بیشتری در ابتلا به این اختلال دارند(12% در مقابل 7%). همچنین سفید پوستان بیش از سیاهپوستان به این اختلال مبتلا می شوند(9% در مقابل 5/5%)(3)
طیف شدت صدای گوش:
(وزوزگوش)بیشتر بیماران تا وقتی در اطرافشان صداهای مختلف، مانند صحبت کردن، موسیقی، تهویه هوا و غیره شنیده می شود، آزاردهنده نیست، اما وقتی وارد محیط آرامی مانند کتابخانه شوند، وزوزگوش بلافاصله قابل توجه می گردد. از آنجائیکه اغلب در زندگی روزمره، این اختلال آزاردهنده نیست، لذا درمان پزشکی صورت نمی گیرد.(1) هرچند در انتهای طیف شدت اختلال، کسانی هستند که وزوزگوش شدیدی دارند، به طوریکه در 6% بزرگسالان این اختلال غیر قابل تحمل می گردد. بی خوابی، کاهش تمرکز در حین کار یا مطالعه از عوارض این اختلال است و در40% موارد نیز سبب افسردگی می گردد.(5و4و1)

طبقه بندی:
صداهای گوش باید از توهمات شنوایی افتراق داده شوند. توهمات شنوایی شامل تجربیات خیالی از صداهای واقعی مانند صحبت کردن یا موسیقی است.(6) توهمات شنوایی جزئی از اختلالات اسکیزوفرنی یا تومورلوب تمپورال یا ناشی از داروها است.(5)

صداهای مربوط به گوش(غیراز توهمات شنوایی) ممکن است نشانه ای از وزوز گوش باشد. این عارضه با استفاده از معیارهای مختلف طبقه بندی و به زیر مجموعه هایی تقسیم می گردد. این اختلال می تواند به دو صورت Subjective(درونی یا ذهنی) و Objective(برونی یا عینی) طبقه بندی شود. وزوزگوشobjective شامل ارتعاشات یا صداهایی با منشاء خارجی یا وزوزگوش کاذب است.(3) این اختلال ممکن است توسط فرد دیگری مانند پزشک یا اودیولوژیست نیز شنیده شود. به عبارت دیگر، نوع Subjective یا درونی فقط توسط خود بیمار شینده می شود.(2) همچنین متخصصان صداهای گوش را به دو نوع ضربه ای و غیرضربه ای تقسیم می کنند. ارتعاشات ضربه ای مشابه ضربان قلب بوده، در حالیکه نوع غیر ضربه ای پیوسته می باشد.(2) این دو نوع طبقه بندی گاه با یکدیگر همپوشانی دارند. چنانچه صداهای ضربانی می توانند به صورت Subjective یا objective باشند، در حالیکه صداهای غیر ضربانی(پیوسته) تقریباً همیشه به صورت Subjective هستند.
صداهای ضربانی غالباً توسط پاره ای از مشکلات سرخرگ ها یا سیاهرگ ها در قفسه سینه، ناحیه سر، گردن و حفره جمجمه ایجاد می شوند.(7) در بیماران بالای 50 سال، یک دلیل عمده صداهای ضربانی سرخرگی، آترواسکلروز عروق کرونر بوده، و دلیل غیرشایع دیگر، ناهنجاری عروق داخل جمجمه است. علت عمده صداهای ضربه ای با منشاء وریدی در زنان چاق و جوان به نام سندرم تومور کاذب مغزی گفته میشود. افزایش فشار داخل جمجمه که در این اختلال دیده می شود، توسط داروهایی از قبیل ضد بارداریهای خوراکی، کوتریموکسازول، استروئیدها، فنی توئین، لیتیم، تتراسایکلین، آمیودارون و ایندومتاسین می تواند ایجاد شود.
فرم ارتعاشی صداهای گوش، در نتیجه شنیدن ضربان قلب خود فرد، صدای انقباض ماهیچه های صورت یا توسط موکوس موجود در شیپوراستاش که سبب تغییر کشش سطحی می شود، ایجاد می گردد.
وزوز گوش درونی غیر اتعاشی که یک صدای مداوم است و فقط توسط خود بیمار شنیده می شود، شایعترین شکل این اختلال هست.(2) این اختلال هیچ دلیل مکانیکی ندارد.(1) و بیشتر بیماران مبتلا به این اختلال، همچنین به کری مربوط به حلزون گوش نیز مبتلا هستند. هنگامیکه وزوز گوش یک تون خاص ایجاد می کند، همان تون معمولاً سبب اختلال شنوایی نیز می گردد.
جینکوبیلوبا در وزوزگوش کمک می کند؟
محققان درباره این سؤال که آیا Ginkgo biloba جهت وزوزگوش که توسط بسیاری از سایت ها، فروشندگان مواد غذایی بهداشتی و متخصصان درمانهای جایگزین ادعا می شود، موثر است، مطالعه کردند. نتایج آنها در Cochrane Database of Systematic Reviews انتشار یافته بود. آزمایش 12 مطالعه بر این گیاه جهت وزوزگوش در بیماران 18 ساله و بیشتر و افراد مبتلا به بی کفایتی مغزی مرتبط با وزوزگوش،جهت اثبات اثر بخشی برای هر کدام از گروهها، شواهدی کافی پیدا نکرد. بنابراین، داروسازان هنوز نباید استفاده از آنرا توصیه نکنند.







تنوع صداهای القاشده در وزوزگوش:

بیماران اظهار می کنند که منشاء وزوزگوش در یک یا هر دو گوش است. برخی نیز منشاء صداها را مربوط به سر می دانند تا گوش ها. برخی نیز احساس می کنند که روی هم رفته منشاء صداها از خارج از بدن است.(8) اغلب صداهایی که از نوع درونی غیرارتعاشی هستند تون بالایی دارند.
بیماران صداهای خش خش، جلزولز، تپش قلب، هم همه، صدای انفجار، شیپور، صداهای جیغ و فریاد را تجربه می کنند. هم چنین صدای جوی آب، شکسته شدن لیوان،پارازیت رادیو صدای زنگ و یا صدای کشیده شدن اره برقی را می شنوند.(10و9و8)

دلایل وزوزگوش:

علاو برعلل ذکرشده، این اختلال به صداهایی که سبب ازدست دادن شنوایی می شوند، نسبت داده می شود. به علاوه فشردگی سرومن گوش، داروهای مسبب سمیت گوشی، عفونت سینوس ها یا گوش، تومورهای مفصل آرواره ای- گیجگاهی ویا ترومای سروگردن می توانند سبب این عارضه گردند.(9) برخی از این عوامل ممکن است وزوزگوش موجود را بدتر کنند.(11) همچنین شنیدن کنسرت راک، می تواند تا 48 ساعت و یا بیشتر سبب صداهایی در گوش گردد.(11)

درمان:

اگر علت بالقوه صداهای گوش، یک مشکل زمینه یا یک دارو باشد، باید بیماری زمینه ای درمان گردد و داروها نیز قطع شوند. به طور مثال، تمام داروهای حاوی آسپرین و NSAIDS که مسبب این اختلال هستند باید قطع شوند.(1) برای علل بالقوه جدی تر، باید درمانهای اختصاصی مورد توجه قرار گیرد.
دارو درمانی نیز می تواند مفید باشد. برخی متخصصین مکمل هایی از قبیل ویتامین A ویتامین C،B12 ، Nicotinic Acid، Mg، Zn وCu را پیشنهاد می کنند.(11و6)
همچنین بیماران باید از مصرف غذاهایی که وزوزگوش را بدتر می کنند، اجتناب کنند. این غذاها شامل نوشیدنی های کافئینه و غذاها و آشامیدنیهای با سدیم بالا که سبب بدتر شدن سندرم Meniere می گردد( یکی از علایم این سندرم، وزوزگوش است) است. توقف سیگار کشیدن نیز می تواند مفید باشد.(4)
درمان دارویی نیز می تواند موثر باشد. مصرف 0/5 میلی گرم کلونازپام موقع خواب توصیه می شود. داروی پیشنهادی دیگر آلپرازولام است. شروع دوز به صورت 0/5 میلی گرم موقع خواب به مدت 2 هفته که در صورت نیاز به 2 بار در روز برای هفته سوم و چهارم افزایش می یابد. در صورت لزوم دوز دارو را می توان به 3 بار در روز در هفته پنجم و ششم افزایش داده، سپس در صورتیکه در این مرحله بهبودی حاصل نشد، برای جلوگیری از بروز بی خوابی به صورت تدریجی کاهش یابد.(12و11و4) ضدافسردگی های 3 حلقه ای می توانند در موارد شدید مفید باشند. این داروها همچنین به منظور تخفیف افسردگی که اغلب با اختلال حاد شنوایی همراه است موثر واقع می شوند.(1)
استفاده از وسایل کمک شنوایی در گوش مبتلا، در صورتیکه وزوزگوش یکطرفه باشد نیز کمک کننده است، بخصوص اگر این اختلال ناگهان با کری در سطح متوسط ظاهر شود.(11)

ماسکه کردن وزوزگوش محبوبیت بسیاری نزد بیماران دارد. بسیاری از این افراد، وقتی صدای زمینه ای در محیط باشد، متوجه وزوزگوش نمی شوند. گوش کردن به رادیو یا استفاده از ژنراتورهای صدا که صداهایی مثل امواج اقیانوس را تولید می کنند، از این دسته اند.(12و4)

برخی سایت های اینترنتی داروهایی را پیشنهاد می کنند که هنوز ایمنی و اثر بخشی آنها تایید نشده است.(14و13) این ترکیبات شامل Vinpocetine، عصاره رقیق شده کینین سولفات، سدیم سالی سیلات، اسید سالی سیلیک و همچنین زهر زنبور عسل است.(16و15)
برخی از کارشناسان مصرف گیاهGinkgo biloba را جهت درمان این اختلال پیشنهاد می کنند، اما هنوز شواهد کافی جهت اثبات اثر بخشی این گیاه نیز در دسترس نیست.
وزوز گوش: زنگي در گوش
همچنانکه افراد پیر می شوند، یک مشکل معمول، وزوزگوش که هیچ درمانی ندارد، رخ می دهد. برخی داروها ممکن است موثر باشند، و تجهیزاتی هستند که محدوده ای از صداهایی را فراهم می کنند که وزوز گوش را بپوشانند. از الکل، سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض صداهای بلند جهت جلوگیری از بدتر شدن این حالت اجتناب کنید. هر موردی از وزوز گوش را با پزشک خود بررسی کنید.
بسیاری از مردم، بخصوص هنگامیکه مسن تر می شوند. متوجه صداهای آزار دهنده ای در گوش هایشان می گردند، مشکل ممکن است از طریق حالتی که به وزوز گوش، که افراد رابیشتر در محدوده سنی70-40 سال تحت تأثیر قرار می دهد، شناخته می شود، ایجاد گردد. در حدود 37 تا 40 میلیون آمریکایی وزوزگوش دارند. اکثریت آنها هنگامیکه وزوزگوش توسط صدای زمینه ای احاطه می شود، آزرده نمی شوند، هرچند، برخی از آنها به سختی از پا در می آیند بطوریکه نمی توانند خواب کافی داشته باشند و صحبت کردن با دیگران یا کار کردن را کار سختی می بینند. مطالبی هست وجود دارد که ممکن است فهم آنها قبل از اینکه شما با پزشک خود مشورت کنید، کمک کننده باشد.
اگر صدا یا موزیک می شنویم چه اتفاقی می افتد؟
اگر شما صداهایی که با شما صحبت می شود یا موزیک را می شنوید، دلیل آن ممکن است یک توهم شنوایی باشد، که شبیه توهم بینایی است، جز اینکه شما فریب می خورید که گمان می کنید صداها واقعی هستند. شنیدن صداها یا موزیک می تواند یک اورژانس پزشکی باشد، بنابراین شما باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. پزشک گام بعدی جهت تشخیص مشکل را خواهد دانست.

چه نوعی صداهایی وزوزگوش ایجاد می کنند؟
صداهای وزوزگوش در بیشتر واقع به صورت زنگ زدن گوش توصیح داده می شوند. هرچند معمولاً این مسئله صدای زنگی که به صدا در می آید نیست بلکه در غالب اوقات یک صدای پیوسته است که در یک یا هر دو گوش حضور دارد. برخی بیماران می گویند این صدا به جای گوشها یا خارج از سر، از سر منشاء می گیرد. وزوزگوش می تواند شبیه صداهای فیس فیس، جلزوولز، وزوز، هیاهو کردن، سوت کشیدن، جیرجیرکردن، تق تق کردن، ضربه(تپش)، زمزمه(نجوا) کردن، صدای انفجار، فوت کردن، دنگ دنگ زدن، فش فش کردن، غرش یا جیغ کشیدن، همچنین صداهای جاری شدن آب، پارازیت رادیو، شکسته شدن لیوان، زنگ زدن، هوهو کشیدن جغد، یا حرکت زنجیر اره باشد.
چه عاملی وزوزگوش را ایجاد می کند؟
دلایل بسیاری برای وزوزگوش وجود دارند، اما برخی از معمولیترین آنها از دست دادن شنوایی، قرار گرفتن در معرض صدای بلند، داروها، یا مشکلات دیگر سلامت(آلرژیها، تومورها، مشکلات قلبی، عروق خونی، سر، گردن و کلیه است).

در قدم اول چه کار باید کرد؟
وزوگوش دلایل احتمالی بسیاری دارد و برخی بسیار جدی هستند که به عنوان اورژانسهای پزشکی در نظر گرفته می شوند.( از قبیل تومورها) به همین دلیل، یک پزشک یا یک متخصص شنوایی سنجی به عنوان اولین قدم باید هرگونه علت وزوگوش را بررسی کند.
آیا وزوزگوش می تواند درمان شود؟
برای بیشتر موارد وزوزگوش، هیچ درمانی وجود ندارد. هرچند، مداخلات متعددی ممکن است کمک کند. اگر فرد مبتلا به وزوزگوش همچنین فقدان شنوایی دارد، وسایل کمک شنوایی می تواند در راحت تر کردن شنیدن دیگر صداها کمک کند. شنیدن واضحتر صداهای دیگر وزوزگوش را کم دردسرتر می کند.
پوشاندن وزوزگوش به طور فزاینده ای عمومی شده است. پوشاننده های وزوز گوش تجهیزات مخصوصی هستند که صداهایی را ایجاد می کنند که به شما کمک می کند وزوزگوش را نادیده بگیرید. برخی پوشاننده ها آنقدر خوب عمل می کنند که وزوزگوش به زحمت قابل توجه است، حتی اگر پوشاننده استفاده نشود. یک نوع ارزانتر پوشاندن وزوزگوش به این ترتیب به دست می آید که تلویزیون یا رادیو را روی موجی که فقط پارازیت ایجاد می کند، روشن کنید. حتی یک پنکه سقفی یا مرطوب کننده هوا می تواند یک صدای پوشاننده پیوسته تولید کند که به رفع وزوزگوش کمک کند.
شما همچنین باید از سیگار کشیدن، الکل و صداهای بلند اجتناب کنید. همه این عوامل وزوزگوش را بدتر می کنند. اگر فعالیت های روزانه یا شغل شما قرار گرفتن در معرض صدای بلند را ایجاب می کند( به عنوان مثال ساختمان سازی یا تیراندازی)، محافظت کننده های شنوایی را جهت جلوگیری از بدتر شدن وزوزگوش استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر درباره وزوزگوش و مسبب های آن، با داروساز خود مشورت کنید.
REFERENCES
1. Noell CA, Meyerhoff WL. Tinnitus: diagnosis and treatment of this elusive symptom. Geriatrics. 2003;58:28-34.
2. Weissman JL, Hirsch BE. Imaging of tinnitus: a review. Radiology. 2000;216:342-349.
3. Heller AJ. Classification and epidemiology of tinnitus. Otolaryngol Clin North Am. 2003;36:239-248.
4. Schwaber MK. Medical evaluation of tinnitus. Otolaryngol Clin North Am. 2003;36:287-292.
5. Møller AR. Pathophysiology of tinnitus. Otolaryngol Clin North Am. 2003;36:249-266.
6. Hilton M, Stuart E. Ginkgo biloba for tinnitus. Cochrane Database Syst Rev. 2004;2:CD003852.
7. Sismanis A. Pulsatile tinnitus. Otolaryngol Clin North Am. 2003;36:389-402.
8. Baguley DM. Mechanisms of tinnitus. Br Med Bull. 2002;63:195-212.
9. American Tinnitus Association. General questions about tinnitus. Available at: www.ata.org/about_
tinnitus/consumer/faq.html. Accessed March 25, 2005.

10. Bauman N. Ototoxicity–the hidden menace. Available at: www.hearinglosshelp.com/
OtotoxicityPartI.htm. Accessed March 28, 2005.

11. Tonkin J. Tinnitus: more can be done than most GPs think. Aust Fam Physician. 2002;31:712-716.
12. Vernon JA, Meikle MB. Masking devices and alprazolam treatment for tinnitus. Otolaryngol Clin North Am. 2003;36:307-320.
13. Century V+ with vinpocetine. Available at: www.centurynutrients.com/TheNutrients.html. Accessed March 24, 2005.
14. Seidman MD, Babu S. Alternative medications and other treatments for tinnitus: facts from fiction. Otolaryngol Clin North Am. 2003;36:359-381.
15. Tinnitus. Available at: www.discountvitaminsherbs.net/tinnitus.htm. Accessed March 24, 2005.
16. Dancing Bee Acres. Bee venom therapy & support. Available at: www.dancingbeeacres.com/Qstore/Qstore.cgi?CMD=036&DEPT=
1074806410&BACK=A0001A1. Accessed March 28, 2005.


opium: فانتوسمی ( phantosmia )توهم بویایی

opium.site: توهم نوری .توهم بصری .خطای دید

opium.site: توهم شنوایی ..پاراکوزیا paracusia

هیچ نظری موجود نیست: