تحقیقات جدید پزشکی: آسپیرین بخورید، سرطان نگیرید

طبق تحقیقات جدیدی که نتایج آن در نشریه علمی معتبر «لانست» به چاپ رسیده، مصرف روزانه مقدار کمی آسپیرین برای حداقل سه سال پیاپی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری سرطان یا گسترش این بیماری در بدن انسان را تا یک چهارم کاهش دهد.

متخصصانی که اخیرا این تحقیقات را در دانشگاه آکسفورد انجام داده‌اند چند سال پیش نیز در تحقیقات دیگری اعلام کرده بودند که مصرف میزان کمی آسپیرین برای مدت ۱۰ سال می‌تواند خطر ابتلا به سرطان معده و روده را کاهش دهد، ولی به دنبال اعلام این خبر برخی از مراجع علمی در مورد عوارض جانبی این روش از جمله احتمال بروز خون‌ریزی در معده یا اندام‌های جانبی آن هشدار دادند.


به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، تحقیقات جدید بار دیگر بر اثربخش بودن مصرف آسپیرین در جلوگیری از بروز یا گسترش بیماری سرطان تاکید می‌کند.


این تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف میزان کمی آسپیرین در روز برای مدت سه سال خطر ابتلا به بیماری سرطان را در مردان حدود ۲۳ درصد و در زنان حدود ۲۵ درصد کاهش می‌دهد.


در مورد کسانی که مدت پنج سال یا بیشتر آسپیرین مصرف کنند خطر مرگ بر اثر سرطان حدود ۳۷ درصد کاهش می‌یابد.


نتایج این تحقیقات بر اساس آزمایش‌های میدانی در مورد ۵۱ بیمار به دست آمده است که با مصرف روزانه آسپیرین خطر بروز سکته مغزی یا ایست قلبی در آنها به شدت کاهش یافته است.


طبق این تحقیقات مصرف آسپیرین باعث می‌شود که احتمال گسترش سلول‌های سرطانی به سایر اندام‌ها و بخش‌های بدن حدود ۴۸ درصد کاش یابد. در مورد بیمارانی که وجود سرطان در بخش‌هایی از بدن آنها تشخیص داده شده نیز مصرف آسپیرین احتمال شکل‌گیری و بازگشت غده‌های سرطانی در بخش‌های دیگر بدن آنها را حدود ۵۰ درصد کاهش داده است.


روزنامه گاردین براساس نتایج این تحقیقات می‌نویسد که اثربخش بودن آسپیرین در پیشگیری از شکل‌گیری غده‌های سرطانی به نقش آن در رقیق کردن خون و جلوگیری از انعقاد لخته‌های خون مربوط می‌شود. نقش شکل‌گیری لخته‌های خون در گسترش و توسعه غده‌های سرطانی حدود ۴۰ سال پیش در آزمایش‌هایی که روی موش انجام شد ثابت شده است.


در سال‌های اخیر بر اساس توصیه‌های پزشکی عمومی بسیاری از افراد برای پیشگیری از سکته و ایست قلبی میزان ۷۵ میلی‌گرم در روز آسپیرین مصرف می‌کنند. البته بسیاری از پزشکان توصیه می‌کردند افرادی که با خطر جدی سکته و نارسایی‌های قلبی روبه‌رو نیستند لازم نیست آسپیرین مصرف کنند. ولی تا به امروز نقش آسپیرین در پیشگیری از ابتلا به سرطان مورد توجه قرار نگرفته بود.


مسئولان تحقیقات جدید در دانشگاه آکسفورد بریتانیا می‌گویند که باید در مورد نقش آسپیرین تجدید نظر کرد. به گفته آنها، نقش آسپیرین در جلوگیری از ابتلا به سرطان درست به اندازه نقش آن در پیشگیری از حمله و ایست قلبی اهمیت دارد.

هیچ نظری موجود نیست: