اثرات ویتامین ها بر روی مغز انسان

بدن و مغز ما برای رشد به ویتامین های گوناگونی نیاز دارند و کمبود بعضی ویتامین ها و تامین نشدن نیاز بدن می تواند عواقب خطرناکی را به دنبال داشته باشد . مغز انسان هم برای عملکرد صحیح به ویتامین ها احتیاج دارد و از آنجایی که بدن نمی تواند این ویتامین ها را بسازد ، باید از منابع غذایی خارجی تامین شوند .
بسیاری از افرادی که نمی توانند یک رژیم غذایی مناسب و پر از ویتامین های گوناگون داشته باشند ، به مصرف مکمل های ویتامین ها روی می آورند . باید دقت کرد که همه ی ویتامین های مورد نیاز ، چه به صورت بهره مندی از غذاهای حاوی ویتامین های گوناگون و چه به صورت مکمل ، به مقدار کافی به بدن برسند ، چرا که بعضی ویتامین ها برای کارکرد درست مغز و مقابله با علائم ADHD (اختلال کم توجهی ـ بیش فعالی )ضروری هستند . مغز ما برای کارکرد درست و انجام فعالیت های حیاتی به ویتامین های زیر احتیاج دارد :
ویتامین E :
پژوهش ها نشان داده اند که ویتامین E در پیشگیری یا به تاخیر انداختن روند بیماری دمانس ( زوال عقل ) و آلزایمر نقش مهمی دارد ، چرا که این ویتامین می تواند با صدمات طبیعی که بر اثر گذشت زمان در سلول های مغزی روی می دهند ، مقابله کند و اثر آنتی اکسیدانی دارد . غذاهای بسیاری حاوی منابع غنی ویتامین E هستند ، مانند : سبزیجات با برگ های سبز ، بادام ، بیشتر روغن های گیاهی و آرد تهیه شده از گندم کامل . ویتامین E چند ایزومر دارد . وقتی یک مکمل ویتامین E می خرید دقت کنید که همه ایزومرهای آن یعنی «آلفاتوکوفرول » تا « گاما توکوفرول » را در خود داشته باشد .
ویتامین B:
وقتی از ویتامین های مورد نیاز مغز صحبت می کنیم ، نمی توانیم ویتامین های گروه B را نادیده بگیریم . همه انواع ویتامین B برای مغز لازمند و در تولید ماده ای به نام دوپامین در مغز نقش بسیار موثری دارند . تولید سروتونین و اپی نفرین نیز به وجود ویتامین B بستگی دارد . این مواد به اصطلاح « نوروترانسمیتر » نام دارند که همان انتقال دهنده های پیام های عصبی هستند .
گروه های اصلی ویتامین B عبارتند از : ویتامین B12 که در تولید غلاف میلین در سلول های عصبی نقش دارد و در حفاظت از سلول های عصبی موثر است . دلایل اصلی نقش حافظه ، نوسانات خلقی و اشکال در استدلال ، به صدمه دیدن یا ناکافی بودن غلاف میلین ارتباط دارد . گوشت بهترین منبع برای ویتامین B12 است . اگر گیاهخوار هستید و گوشت نمی خورید باید از مکمل های ویتامین B12 استفاده کنید تا مغزتان سالم بماند .
اسید فولیک :
این گروه از ویتامین های گروه B از زمان کودکی و در تمام عمر در خدمت مغز است . وقتی بزرگتر می شوید ، اسید فولیک به شما کمک می کند بهتر تمرکز کنید ، به خاطر بیاورید ، حفظ کنید و هوشیار بمانید . این ویتامین با کاهش آمینواسیدهایی به نام «هموسیستئین » در مغز ، آن را جوان و سالم نگه می دارد . این آمینواسیدها برای مغز بسیار مضرند . لوبیا ، میوه ها ، سبزیجات برگ سبز و عدس ، از منابع غنی اسید فولیک هستند .
ویتامین B6 :
تولید سروتونین که یکی از مهمترین انتقال دهنده های پیام های عصبی در مغز است ، به وجود این ویتامین بستگی دارد . B6 در تولید دوپامین هم نقش دارد . رژیم غذایی شما حتماً باید ویتامین B6 را در خود داشته باشد . فلفل ، زغال اخته ، گل کلم ، سیر و ماهی تن ، از جمله غذاهایی هستند که ویتامین B6 بسیاری در خود دارند .
ویتامین C :
ویژگی های آنتی اکسیدانی ویتامین C ، مهم ترین وجه این ویتامین است که برای عملکرد صحیح مغز ضروری است . بدن ما از ویتامین C برای مقابله با رادیکال های آزادی استفاده می کند که معمولاً از طریق اکسیداسیون ، به بدن صدمه می زنند . پژوهش های بسیاری نشان داده اند که ویتامین C در مقابله با رادیکال های آزاد نقش بسیار موثری دارد . همچنین در به تاخیر انداختن روند بیماری آلزایمر هم نقش دارد . مرکبات ، کلم بروکلی ، لوبیا ، سیب زمینی و توت فرنگی حاوی ویتامین C هستند
. منیزیم:
مهمترین نقش منیزیم در مغز، محافظت از سلول های عصبی در مقابل مواد سمی ( نوروتوکسین ها ) است . مغزها ، دانه ها ، موز و گندم کامل ، حاوی منیزیم می باشند . ویتامین های دیگری هم هستند که بر روی عملکرد مغز تاثیر مثبت دارند ، ولی هر رژیم غذایی باید مقادیر کافی از ویتامین هایی که در بالا ذکر شد را در خود داشته باشد . این نکته در مقابله با علائم بیماری ADHDو ADD(اختلال کم توجهی ـ بیش فعالی ) بسیار اهمیت دارد . 

مبارزه با عفونت‌ و توهم با استفاده از ویتامین B3

opium.site: اثرات ویتامین ث در بدن انسان و اثرات آن بر روی چشم و ...

opium.site: مصرف ویتامین B3 در معتادان به متامفتامین (شیشه )توهم انها را کاهش می دهد ...

opium.site: ویتامین درمانی در زمان ترک و اعتیاد به ماده مخدر متامفتامین ...

opium.site: اثرات ویتامین ها بر روی مغز انسان

opium.site: ویتامین های گروه ب B

opium.site: سالبوتیامین ویتامینی برای نعوظ و حافظه -ویتامین جنسی ...

opium.site: اسنیف تیامین (ویتامین ب1) (خرناس ویتامین ) snort ...

هیچ نظری موجود نیست: