وزیر کشور: ظرف چهار سال شمار زنان معتاد دو برابر شد

وزیر کشور: ظرف چهار سال شمار زنان معتاد دو برابر شد

رحمانی فضلی در نماز جمعه این هفته تهران شمار معتادان در ایران را یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر اعلام کرد. مسئولان وزارت بهداشت پیشتر شمار معتادان کشور را بیش از ۲ میلیون نفر اعلام کرده‌اند.
افزایش اعتیاد در میان زنان ایرانی افزایش اعتیاد در میان زنان ایرانی
در آستانه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، وزیر کشور و دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه سی‌ام خرداد تهران به مسئله اعتیاد در ایران پرداخت.
عبدالرضا رحمانی فضلی درباره شمار معتادان در ایران آماری ارائه کرد که سال‌هاست تقریبا بدون تغییر از سوی برخی از مسئولان تکرار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری ایسنا وزیر کشور ادعا می‌کند به طور متوسط اندکی بیش از پنج درصد جمعیت بین ۱۵ تا ۶۴ سال جهان معتاد هستند اما شمار معتادان ایران در این گروه سنی نصف این تعداد است.
تجارت مواد مخدر، سالی ده هزار میلیارد تومان
رحمانی فضلی تعداد معتادان ایران را یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر اعلام کرد. این رقمی است که از هفت سال پیش تا کنون با نوسان اندک توسط بسیاری از مسئولان تکرار می‌شود.

محمد اسماعیل مطلق، مدیرکل وقت سلامت وزارت بهداشت و درمان مهرماه سال ۹۱ تعداد معتادان قطعی کشور را ۲ تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرده بود.
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در حالی تعداد معتادان را حدود ۹۰۰ هزار نفر کمتر از آمار سال ۹۱ وزارت بهداشت اعلام کرده که خود اعتراف می‌کند اعتیاد در ایران و رو به افزایش است.
به گفته‌ی وزیر کشور تعداد زنان معتاد به نسبت کل معتادان که ۴ سال پیش حدود ۵ درصد بوده اکنون دو برابر شده است. خبرگزاری فارس ۴ هفته پیش (سوم خرداد) تعداد معتادان را به نقل از رحمانی فضلی ۵۰ هزار نفر کمتر اعلام کرده بود.
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش دیگری از سخنانش به پذیرش ۷۶۴ هزار معتاد در مراکز درمانی اشاره و ابراز تاسف کرد که در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها ۲۰ درصد از این افراد درمان می‌شوند.
چنانکه وزیر کشور گفته نزدیک به ۵۳ درصد معتادان ایرانی شاغل هستند و گردش مالی تجارت مواد مخدر در ایران هر سال حدود ده هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.
اختلاف در آمار رسمی و واقعی
وزیر کشور از دستگیری ۲۷۶ هزار نفر در ارتباط با مواد مخدر در سال گذشته خبر داد و افزود، به طور متوسط روزی ۸ نفر "به دلیل مصرف نامناسب مواد مخدر" جان خود را از دست می‌دهند.

سعيد صفاتيان، مدير کل پيشين درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر در روزهای پایانی سال ۹۱ با در نظر گرفتن شمار معتادان تحت درمان و قاچاقچیان زندانی در ایران و مقایسه آن با آمار جهانی به نتایجی رسید که با ادعاهای وزیر کشور اختلاف چشمگیری دارد.
اعتیاد در میان کم‌سالان نیز گسترش دارد اعتیاد در میان کم‌سالان نیز گسترش دارد
صفاتیان در گفتگو با روزنامه آرمان تاکید کرد که معتادان در حال درمان در ایران بیش از ۵۰ درصد آمار رسمی کل معتادان است، در حالی که "پيشرفته‌ترين کشورها بيش از ۲۵ درصد از معتادان خود را نمی‌توانند درمان کنند."
او با محاسبه ۷۰۰ هزار معتادی که در سال ۹۱ در حال درمان بوده‌اند به این نتیجه می‌رسد که تعداد واقعی معتادان در ایران سه ملیون و ۶۰۰ هزار نفر است.
صفاتیان می‌افزاید در آمار جهانی نسبت افراد معتاد به قاچاقچی نیز ۲۱ نفر است که با توجه به ۱۸۰ هزار نفری که در سال ۹۱ در ارتباط با مواد مخدر در ایران دستگیر شده‌اند باز هم به همان تعداد معتاد می‌رسیم.
مصرف ۵۷۳ تن مواد مخدر در یک سال
وزیر کشور، افغانستان را مرکز تولید ۸۲ درصد کل مواد مخدر جهان معرفی کرده و می‌گوید تولید این مواد در سال ۲۰۱۳ میلادی با حدود پنجاه درصد افزایش به پنج هزار و ۵۰۰ تن رسید.

رحمانی فضلی با بیان این که در سال ۹۲ ماموران ایران ۵۷۳ تن مواد مخدر کشف و ضبط کرده‌اند گفت، "متاسفانه به همین میزان نیز مواد مخدر در داخل کشور مصرف می‌شود."
با این حساب بیش از یک دهم کل مواد مخدر تولید شده در افغانستان در ایران مصرف می‌شود. سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس چندی پیش گفته بود که تعداد معتادان ایران از افغانستان هم بیشتر است.
به گزارش ایسنا محمد حسن قربانی گفته است: «به نظر می‌رسد استراتژی‌های ما در طول سی و چند سال گذشته نتوانسته تغییری در زمینه وضعیت اعتیاد در کشور ایجاد کند. باید نوع مدیریت، نوع نگاه، نوع مبارزه با مواد مخدر را تغییر دهیم و همچنین باید وزارتخانه‌های دیگری علاوه بر وزارت بهداشت را درگیر موضوع مواد مخدر کنیم

هیچ نظری موجود نیست: