شش قاچاقچی معروف مواد مخدر در دنیا

 

Ricky Ross
ریکی راس

این قاچاقچی آمریکایی در دهه ۱۹۸۰ میلادی لقب «امپراطور مواد مخدر» را در آمریکا برای خود بدست آورده بود. وی در سال ۱۹۶۰ میلادی در آمریکا متولد شد. وی در دهه ۸۰ میلادی و در زمانی که تنها بیش از ۲۰ سال داشت به صورت هفتگی چیزی در حدود ۴۰۰ کیلوگرم کوکائین را به بازار غرب آمریکا وارد می‌کرد و روزانه چیزی در حدود ۳ میلیون دلار فروش داشت. در سال ۱۹۹۶ میلادی در حالی که سعی داشت چیزی در حدود ۱۰۰ کیلوگرم کوکائین را به یک مامور مبارزه با مواد مخدر آمریکا در پوشش یک قاچاقچی بفروشد دستگیر شده و به زندان ابد محکوم شد. در سال ۲۰۰۹ و پس از مشخص شدن ارتباطات او با سازمان جاسوسی آمریکا در مورد عملیاتهای این سازمان در آمریکای لاتین، از زندان آزاد شد. 

 (Alexandra Paul Lear)پائول لیر آلکساندرا--ملقب به بارون کوکائین


این قاچاقچی معروف برزیلی به «بارون کوکائین» معروف شده است. او از کودکی به کارهای خلاف مشغول بود و در سال ۱۷ سالگی به رژیم صهیونیستی مهاجرت کرد. وی در این مدت به ارتش این رژیم پیوست و سپس بعد از مدتی به سرویس اطلاعاتی این رژیم «موساد» پیوست. در این مدت او با جابجایی مواد مخدر به انجام کارهای کثیف برای موساد و سیا مشغول بود. او در عین اینکه به قاچاق کوکائین به آمریکا مبادرت می‌کرد به سرویس مبارزه با مخدر آمریکا «FDA» کمک می‌کرد تا شبکه‌های قاچاق مواد مخدر دیگر را متلاشی کنند.

او در اوایل دهه ۹۰ میلادی در آمریکا به جرم قاچاق مواد مخدر بازداشت شد و پس از تحمل بیش از یک دهه زندان به برزیل بازگشت. در برزیل هم وی دوباره به جرم قاچاق مواد مخدر محکوم شده و حکم او ۲۵ سال زندان تعیین شد. در این مدت او در یک نوبت توانست برای جمع آوری مدارکی برای دفاع از خود از زندان خارج شد و هرگز بازنگشت. بسیاری معتقد هستند که وی اکنون در تل آویو، پایتخت رژیم صهیونیستی در پناه سرویس جاسوسی موساد در حال زندگی است.

پابلو اسکوربا
این مرد کلمبیایی در اوج قدرت خود چیزی نزدیک به ۸۰ درصد بازار کوکائین جهان را تحت کنترل خود داشت. او در طول دهه ۷۰ و از شهر ریونگرو در کشور کلمبیا فعالیتهای جنایت کارانه خود را آغاز کرد. او در این مدت به انواع و اقسام جنایت‌ها روی آورد. از سرقت اتومبیل تا آدم ربایی و باج گیری در پرونده وی وجود داشت. در این مدت وی کم کم به سمت بازار مواد مخدر و قاچاق کوکائین کشیده شد. با توجه به اینکه کوکائین یکی از گران‌ترین مواد مخدر در جهان است و مشتریان خاص خود را دارد او به دنبال بازار خود به آمریکا رفت.

در دهه ۸۰ تقاظا برای این ماده مخدر در آمریکا سر به آسمان گذاشت و به این ترتیب اسکوربا به درآمدی افسانه‌ای رسید. در سال ۱۹۸۹ میزان ثروت او چیزی در حدود ۳ میلیارد دلار برآورد می‌شد. در دهه ۸۰ میلادی و در اوج قدرت خود روزانه ۱۱ تن کوکائین را در جهان منتقل می‌کرد. او به وسیله جت‌های خوصوصی و در پوشش صادرات اقلام مختلف به آمریکا مواد مخدر را به آمریکا ارسال می‌کرد.


دایره تجارت او برای خرید مواد مخدر در کشورهای پورتوریکو، مکزیک، پرو، بولیوی و جمهوری دومنیکن گسترده شده بود. او برای منحرف کردن اذهان عمومی اقدام به ساخت چندین مدرسه، کلیسا، بیمارستان و زمین ورزشی در نقاط مختلف کلمبیا کرد و خانواده‌های فقیر زیادی را تحت پوشش داشت. نهایتا وی در ۲ دسامبر سال ۱۹۹۳ میلادی در یک درگیری با پلیس کلمبیا کشته شد.

آمادو کاریلو فونتس

این قاچاقچی بزرگ مواد مخدر از کشور مکزیک در زمان اوج قدرت خود به دلیل استفاده ۲۷ هواپیمای جت بوئینگ ۷۲۷ برای قاچاق مواد مخدر به درون آمریکا به عنوان «ارباب آسمان‌ها» شناخته می‌شد. این مرد با بدست آوردن ثروتی در حدود ۲۵ میلیارد دلار تبدیل به یکی از ثروتمند‌ترین جنایتکاران در طول تاریخ شد. او در طول این مدت در بین کشورهای بسیاری در حال سفر برای بدست آوردن مشتری و همچنین پیدا کردن مکانهای امن بود.

در این مدت و در طول دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی کارتل وی به شکل مرتب محموله‌های سنگینی از مواد مخدر را از طریق دریا، هوا و زمین به آمریکا می‌فرستاد. بر اساس اطلاعات واصله از طرف اداره مواد مخدر آمریکا فونتس ۴ برابر بیش از هر قاچاقچی دیگری به آمریکا مواد مخدر وارد کرده است. در ۳ جولای ۱۹۹۷ میلادی این قاچاقچی که شدیدا تحت تعقیب پلیس چندین کشور جهان بود در بیمارستانی در مکزیکوسیستی برای انجام یک جراحی پلاستیک به منظور تغییر چهره به اتاق عمل رفت. در طول این عمل ۸ ساعته و به دلیلی نا‌معلوم او از دنیا رفت. بعضی اشتباه پزشکان در میزان تزریق دوز داروهای مورد نظر و عده‌ای هم عمدی بودن این عمل را علت مرگ می‌دانند.

Osiel Cárdenas Guillén

اوسیل کاردناس جولین این مرد ۴۴ ساله مکزیکی قبل از ورود به بازار مواد مخدر یک مکانیک اتومبیل بود. او با وارد شدن به «کارتل خلیج» که در اطراف خلیج مکزیک فعالیت می‌کردند. او در طول مدت فعالیت خود در «کارتل خلیج» یکی از دوستان نزدیک خود در این کارتل را به قتل رساند تا به جایگاه وی دست پیدا کند و به همین دلیل لقب «قاتل دوست» به او داده شد.

او در مدت فعالیت‌های خود در دهه ۹۰ اقدام به ایجاد یک ارتش کوچک از مزدوران کرد و حتی تعدادی از اعضای سابق ارتش مکزیک را نیز به این منظور به استخدام خود درآورد. به مانند اکثر باندهای دیگر قاچاق هدف عمده وی، بازار مواد مخدر آمریکا بود. در مدت فعالیت خود وی حتی در چندین مورد با مامورین پلیس فدرال آمریکا «FBI» نیز درگیر شد. نهایتا در طی یک درگیری با ارتش مکزیک به تاریخ ۱۴ مارس ۲۰۰۳ میلادی وی دستگیر شد. او به جرم قتل، پولشویی و قاچاق مواد مخدر به ۲۵ سال زندان محکوم شده است.

Gilberto Rodríguez Orejuela

گیلبرتو رودریگرز اوریجولا رودریگرز یکی از روسای معروف کارتل مواد مخدر اهل کشور کلمبیا است که کارتلی معروف به «کارتل کالی» را در کشور کلمبیا اداره می‌کرد. این افراد در دهه ۱۹۷۰ کار خود را با ورود به بازار ماری جوانا آغاز کردند و سپس به سراغ کوکائین رفتند. در مقطعی این کارتل بزرگ مواد مخدر چیزی در حدود ۷۰ درصد مواد مخدر مصرفی آمریکا و ۹۰ درصد نیاز بازار اروپا را تامین می‌کردند.

سر کرده این بار یک بار در سال ۱۹۹۵ میلادی در حمله پلیس کلمبیا به مخفیگاهش در شهر «کالی» بازداشت کرد. او در دادگاه به ۱۵ سال حبس محکوم شد اما در سال ۲۰۰۲ میلادی به دلیل نبود مدارک کافی برای محکوم کردن وی، آزاد شد. در ماه مارس سال ۲۰۰۳ او دوباره بازداشت شد. در سال ۲۰۰۴ میلادی وی به همراه برادرش به دلیل قرارداد استرداد مجرمین بین آمریکا و کلمبیا به آمریکا منتقل شدند و در آنجا به دلیل پول شویی و قاچاق مواد مخدر به ۳۷ سال زندان محکوم شدند.

هیچ نظری موجود نیست: