۷۰ درصد جرائم در کشور مبتنی بر استفاده از مواد مخدر است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به آمار جرائم و سرقت در کشور گفت: ۷۰ درصد از جرائم و سرقت‌هایی که در کشور رخ می‌دهد مبتنی بر استفاده مواد مخدر و داروهای روان‌گردان است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، محمد باقر الفت در مراسم امضای تفاهم‌نامه و سند همکاری‌های مشترک قوه قضاییه و سازمان بهزیستی کشور که صبح امروز با حضور انوشیروان محسنی بندپی و معاونین وی برگزار شد، اظهارداشت: قوه قضاییه همکار بسیار جدی عالم و مجربی در حوزه پیشگیری در کنار خود به نام بهزیستی دارد.
وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته همکاری این دو مجموعه رو به رشد بوده و رنگ علمی به خود گرفته است و در اثر همکاری دو سازمان، شاهد بلوغ بسیار مطلوبی در زمینه‌های همکاری‌های مشترکی بوده‌ایم.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: از مشخصات و ویژگی‌های همکاری مشترک که قوه قضاییه با سازمان بهزیستی می‌توان به موضوعات مختلف و به ویژه در حوزه آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد به طوریکه قوه قضاییه و سازمان بهزیستی همکاری‌های همه جانبه‌ای را در این حوزه‌ها داشته‌اند.
الفت با اشاره به مفاد سند همکاری‌های مشترک قوه قضاییه و سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: مبنای امضای این سند در همکاری براساس 21 پروژه تعریف شده است.
وی ادامه داد: قطعاً اقدامات این دو سازمان (قوه قضاییه و سازمان بهزیستی) مبتنی بر تئوری علمی و تجربیات سایر کشورها و بومی‌سازی آنها و همچنین استفاده از نقطه‌نظرات افراد خلاق خواهد بود.
وی افزود: فعالیت و همکاری قوه قضاییه با سازمان بهزیستی کشور رو به رشد است و گستردگی خوبی دارد و از عمر خوبی نیز برخوردار است و این به خاطر درک متقابل دو سازمان از مقوله پیشگیری است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: امروزه همکاری ما با سازمان بهزیستی در سطح بالای خوبی قرار دارد و جلسات مشترکی در قوه قضاییه و با حضور کارشناسان خبره سازمان بهزیستی برگزار می‌شود.
الفت ادامه داد: سند همکاری مشترک بین قوه قضاییه و سازمان بهزیستی در 21 عنوان به صورت پروژه خواهد بود که در این سند به حوزه‌های مختلف از جمله ازدواج، تحکیم خانواده، مشورت ازدواج، تلاش برای کاهش طلاق و در نهایت کاهش آثار منفی طلاق اشاره شده است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: در خصوص مباحث خشونت که به صورت جدی شاهد رفتار شهروندان در سنین مختلف هستیم، منازعات جزء 10 جرم کشور قرار دارد به طوریکه در بسیاری از نزاع‌ها از آلات سرد (چاقو و قمه و همچنین سلاح گرم) استفاده می‌شود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود: در حال حاضر نوع منازعات از حالت عادی به سمت پرخطر و آسیب‌زننده تغییر شکل داده است.
وی همچنین به همکاری قوه قضاییه و وزارت آموزش و پرورش در حوزه پیشگیری رشد مدار اشاره کرد و گفت: خوشبختانه همکاری‌های توسعه یافته‌ای بین این دو مجموعه شکل گرفته است و قطعاً این همکاری‌ها می‌تواند در کاهش نرخ جرم و تغییر رفتار مجرمانه موثر باشد.
الفت ادامه داد: پیشگیری رشد مدار و توجه به مقاطع دبستان و مهدهای کودک از اولویت کاری قوه قضاییه خواهد بود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در ادامه این مراسم با اشاره به وضعیت ناهنجار جامعه با توجه به استفاده مواد مخدر و داروهای روان‌گردان گفت: قانون مبارزه با مواد مخدر به صورت جدی با تولید کننده و توزیع کننده و مصرف کننده برخورد جدی دارد و شدیدترین مجازات را برای آنها پیش‌بینی کرده است.
وی با بیان اینکه مقابله با مواد مخدر کافی نیست، گفت: بایستی پیشگیری به عنوان مراحل جدی در محاسبات لحاظ شود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ادامه داد: 70 درصد از جرائمی که در کشور رخ می‌دهد مبتنی بر استفاده از مواد مخدر و داروهای روان گردان است.
الفت در پایان گفت: قطعاً تلاش مشترک دو نهاد قوه قضاییه و سازمان بهزیستی در 3 سال آینده ثمر خواهد داد و جامعه سبب کاهش آمار آسیب‌های اجتماعی و جرائم خواهیم بود و امیدواریم بتوانیم نرخ آنها را کاهش دهیم و از وضعیت بحرانی و قرمزی که جامعه مبتلا شده است، رها شویم.
منبع خبر: فارس 94/05/10 - 13:02

هیچ نظری موجود نیست: