هزار خرده فروش مواد مخدر در تهران به اردوگاه می روند

هزار خرده فروش مواد مخدر در تهران به اردوگاه می روند
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: در سال جاری 7 هزار نفر از خرده فروشان مواد مخدر در اردوگاه هایی که بر اساس ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر و روانگردان در تهران پیش بینی شده نگهداری می شوند.

به گزارش ایرنا، علیرضا جزینی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر که به همراه علی مویدی رییس پلیس ستاد مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی در گفت وگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دوم سیما با موضوع بررسی وضعیت معتادان سخن می گفت، افزود: خرده فروشان مواد مخدر پس از دستگیری روانه زندان شده و در اردوگاه های پیش بینی شده در ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر و روانگردان نگهداری می شوند.

بر اساس ماده 16 قانون مبارزه با موادمخدر معتادان به موادمخدر و روانگردان با دستور مقام قضایی برای مدت یک تا سه ماه در مراکز دولتی و مجاز درمان و کاهش آسیب نگهداری می شوند.

جزینی با تاکید بر تمرکز ستاد مبارزه با مواد مخدربر ایجاد مراکز اردوگاهی در تهران افزود: در هفت استان کشور برای 37 هزار نفر خرده فروش و قاچاقچی فضای نگهداری (اردوگاه) ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: تا آخر سال برای 7 هزار خرده فروش و قاچاقچی فضا سازی لازم انجام خواهد شد.

** موادمخدر چهارمین بحران در جهان


جزینی اظهار داشت: بحث موادمخدر به عنوان چهارمین بحران در جهان مطرح است و 170 کشور در حال حاضر درگیر این موضوع هستند.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش سازمان ملل 246 میلیون نفر مصرف کننده مواد مخدر در سطح جهان وجود دارد که از این تعداد 27 میلیون نفر در شرایط حاد هستند.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در جهان بیشترین مرگ و میربعد ازتصادفات در اثرمصرف مواد مخدر است، گفت: سالانه 200 هزار نفر بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می دهند که 3 هزار نفر از این آمار مربوط به ایران است .

وی مقابله با مصرف مواد مخدر را نیازمند اقدام های مقابله ای دانست و گفت: در تهران به میزان 2 هزارو 500 نفر ظرفیت برای ساماندهی معتادین ایجاد شده که البته کافی نیست.

جزینی یادآور شد: بر اساس جلسه مشترک با شهرداری تهران که در سال گذشته برگزار شد شهرداری تهران متعهد به ایجاد فضایی با ظرفیت 6 هزار نفر برای ساماندهی معتادان شد.

وی گفت: در حال حاضر برای 2 هزارو 600 نفر ظرفیت ایجاد شده و بر اساس برآوردهای صورت گرفته تا دو ماه آینده شهرداری به تعهد خود عمل خواهد کرد.

جزینی گفت : البته لازم است که مجوزها به مراکز ماده 16 قانون مبارزه با قاچاق مواد مخدر داده شود.

وی گفت: وزارت بهداشت، سیستم قضایی و نیروی انتظامی این وظیفه مندی را برعهده دارند تا معتادان را جمع آوری کنند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر معتادین را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: یک دسته کارت درمان دارند و بیمار به حساب می آیند و دسته دوم معتادین پرخطر خیابانی هستند که این افراد باید دستگیر و تحویل کمپ های تحت عنوان ماده 16 شوند.

** 5600 مرکز درمانی فعلایت می کنند

جزینی با بیان این که 5 هزارو 600 مرکز درمان معتادان و 5 هزارو 500 پزشک در این راستا فعالیت می کنند، خاطرنشان کرد: سازمان های مردم نهاد در این زمینه به ما کمک می کنند.

وی با اشاره به این که یک هزارو 200حوزه درمانی مشغول به فعالیت در این ارتباط هستند، ادامه داد: معتادان نیازمند بازتوانی اجتماعی هستند؛ لذا آن ها به مشاغل کاذب و زورگویی از خانواده روی می آورند، پس باید فکری به حال این دسته کرد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به ضرورت حمایت از معتادان برای ترک اعتیاد آنان خاطرنشان کرد: 34 سازمان باید در این رابطه حمایت های لازم را به عمل آورند.

جزینی با بیان این که نسبت به سال گذشته ظرفیت مان 10 برابر افزایش یافته است، گفت: به کمک سازمان هایی همچون شهرداری 10 محل را در سطح کشور شناسایی کرده ایم، به طوری که سال گذشته 20 هزار نفر جمع آوری شدند.

وی با تأکید بر این که از سال 90 مراکز ماده 16 راه اندازی شده، گفت: مراقبت بعد از خروج فرایندی دارد یعنی باید این عده پس از مراقبت به آغوش جامعه بازگردند.
 

**عنصر اصلی بسیاری از مفاسد مواد مخدر است


درادامه این گفت وگو سردارعلی مویدی رییس پلیس ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: بر اساس اقدامات علمی که مراکز دانشگاهی ما در سراسر کشور داشتند، عنصر اصلی خیلی از مفاسد اجتماعی موادمخدر است.

وی ادامه داد: بر اساس نظرسنجی هایی که معاونت اجتماعی ناجا در دو سه سال گذشته انجام داده و طی آن از مردم خواسته اولویت های خود را در حوزه اجتماع بیان کنند که بیش از 65 درصد از مردم تعیین تکیلف معتادان رها شده و بحث مبارزه با موادمخدر را از اولویت های خود عنوان کرده بودند.

وی اضافه کرد: در عصر حاضر یکی از دغدغه ها بحث چگونگی مبارزه با موادمخدر است که خوشبختانه در کشور ما علیرغم این که ما به کانون تولید موادمخدر نزدیک هستیم، اقدامات درخور توجهی در همه ابعاد به ویژه در حوزه مقابله صورت گرفته است.

رییس پلیس ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان این که در حوزه مقابله با مواد مخدر حرفی برای گفتن داریم، اظهار داشت: متأسفانه در فرآیند مبارزه با موادمخدر شاهد پدیده نوظهوری در سطح شهر هستیم که پلیس همانند مردم از آن رنج می برد.

مویدی تصریح کرد: در حوزه وظیفه پلیس ستاد مبارزه با موادمخدر و در فرآیند جمع آوری معتادین عنوان شده که معتادین داوطلبانه می بایست به مراکز ترک مراجعه کنند و اگر مراجعه نکردند مجرم شناخته می شوند و می بایست به مراکز اجباری تحویل داده شوند.

*** پلیس تنها سازمانی است که معضلات را لمس می کند

مویدی با بیان این که پلیس تنها سازمانی است که همه این معضلات را لمس می کند، ادامه داد: وزیر کشور اراده و عزم برخورد در رابطه با معضل موادمخدر را دارد.

رییس پلیس ستاد مبارزه با موادمخدر تأکید کرد: پلیس در عرض کمتر از 10 روز همه این صحنه ها را در سطح کل کشور جمع آوری می کند.

وی با اشاره به این که دستگاه های مختلف باید جواب دهند، ادامه داد: دولت و مجلس هم باید جوابگو باشند. بنابراین ما با رعایت جوانب شرعی، حقوقی و تکریم انسانی مبادرت به جمع آوری می کنیم.

سردار مویدی با بیان این که بهداشت و درمان و دستگاه قضایی کارشان را در سطح جمع آوری معتادان بخوبی انجام نداده اند، بیان کرد: دستگاه قضایی متولی نگهداری ماده 16 است.

رییس پلیس ستاد مبارزه با موادمخدر اولویت اول مأمورین ناجا را جمع آوری معتادان دانست و عنوان کرد: همه دستگاه ها باید متناسب با مسئولیت شان جواب بدهند.
 

**5 هزار مرکز درمانی سرپایی

محسن روشن پژوه نماینده سازمان بهزیستی نیز طی گفت وگوی زنده تلفنی با اشاره به این که پدیده اعتیاد مثل برخورد فیزیکی با زباله های خیابانی نیست، بیان کرد: بالغ بر 5 هزارمرکز درمانی سرپایی و یک هزارو 200مرکز درمانی در سراسر کشور وجود دارد.

وی با اشاره به این که قانون گذار گفته است که اعتیاد در کشور جرم است، خاطرنشان کرد: مسوولیت مدیریت مراکز اجباری برعهده وزارت بهداشت است.

نماینده سازمان بهزیستی بیان کرد: نهاد مبارزه با موادمخدر بخشی از ظرفیت هایش را به کار گرفته است، به طوری که علاوه بر این در ماده 16 هم با نظر ریاست سازمان بخشی از ظرفیت مان را در ماده 16 در اختیار قرار گرفته است.
منبع: ایرنا

هیچ نظری موجود نیست: