سو مصرف مواد مخدر در کشور رو به افزایش است/ مصرف شیشه در کشور بیداد می کند !

سو مصرف مواد مخدر در کشور رو به افزایش است
مصرف شیشه در کشور بیداد می کند !
در حالی روزانه ۱۰ معتاد در کشور جان خود را از دست می‌دهند که آمار کشفیات مواد مخدر در روز هزارو700 کیلوگرم است و همچنین روزانه ۸۵۰ قاچاقچی دستگیر می‌شوند.
 به باور کارشناسان، انسان ۶ هزار سال به دلیل مصرف مواد مخدر اعتیاد را تجربه کرده است و امروز مواد مخدر با چرخش مالی هزارو500 میلیارد دلاری در سال بعد از تجارت نفت و توریسم و سلاح حرف اول را می‌زند.

در حالی روزانه ۱۰ معتاد در کشور جان خود را از دست می‌دهند که آمار کشفیات مواد مخدر در روز هزارو700 کیلوگرم است و همچنین روزانه ۸۵۰ قاچاقچی دستگیر می‌شوند. به باور کارشناسان، انسان ۶ هزار سال به دلیل مصرف مواد مخدر اعتیاد را تجربه کرده است و امروز مواد مخدر با چرخش مالی هزارو500 میلیارد دلاری در سال بعد از تجارت نفت و توریسم و سلاح حرف اول را می‌زند. هر چند آمارها از مرگ ۲۴۳ میلیون معتاد در جهان روایت دارد اما این چالش همچنان بزرگ‌ترین چالش آدمی و دولت‌ها محسوب می‌شود.

رشد6/8درصدی مرگ و میر معتادان

به گزارش مهر، آمارهای پزشکی قانونی کشور در سال‌های گذشته نشان می‌دهد روزانه تعدادی از معتادان بر اثر سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند. براساس این آمارها از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۲ (۱۰ سال) حدود ۳۹ هزار و ۴۰۶ نفر به دلیل سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند که میانگین روزانه ۱۰ نفر را تشکیل می‌دهد.
 در سال ۹۳ آنچه پزشکی قانونی کشور اعلام کرده است نگران‌کننده است. براساس آمارها مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در 7 ماهه امسال هزارو762 نفر و در 7 ماهه سال گذشته نیز هزارو622 نفر بوده است که متاسفانه 6/8درصد افزایش داشته است.

اعتیاد 26درصد معتادان به شیشه

با این حال باز هم کارشناسان مخدر شیشه را یکی از پرمصرف‌ترین مخدرها در کشور می‌دانند به نحوی که ستاد مبارزه با مواد مخدر پیش از این اعلام کرده است: ۳۴۵ هزار نفر در سطح کشور، ماده مخدر صنعتی شیشه مصرف می‌کنند و شمار معتادان به مصرف شیشه ۲۶ درصد از کل جمعیت معتادان به مواد مخدر کشور است.
همچنین میزان مصرف ماده مخدر شیشه در کشور ۱۲۶ تن است در حالی که میزان کشفیات این ماده مخدر صنعتی 5 تا 8 تن است.

سیر نزولی قیمت مواد مخدر

افزایش تولید مواد مخدر در کشورهای همسایه بر بازار مخدرها تاثیر گذاشته به نحوی که در بازار مواد مخدر از عمده تا خرده‌فروش کاهش قیمت را مشاهده می‌کنیم که قیمت هروئین و شیشه با کاهش زیادی روبه‌رو شده است. براساس گزارش پلیس، قیمت هر کیلو تریاک در سال 90 حدود 700هزارتومان بوده که در سال 91 به 3میلیون و 600هزار تومان افزایش پیدا کرد اما در سال 93 براساس گزارش‌های میدانی صورت گرفته به یک میلیون و 700هزارتومان کاهش پیدا کرده است. همچنین هر کیلو هروئین در سال 90در حدود 3میلیون تومان قیمتگذاری شده که در سال 91به 14میلیون تومان رسیده است اما طی سال 93 هر کیلو هروئین 2میلیون و 500هزار تومان قیمت دارد.
 علاوه بر این هر کیلو شیشه در سال 90و براساس گزارش پلیس 5میلیون تومان بوده که در سال 91به 17میلیون تومان رسیده و با کاهش چشمگیری در سال 93 قیمت هر کیلو شیشه 12میلیون تومان برآورد شده است.

دستگیری ۳۰۰ هزار قاچاقچی در سال ۹۳

این در حالی است که علیرضا جزینی قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه ۴۶۸ تن موادمخدر در ۱۰ ماه اول سال در کشور کشف شده است، گفته است: طی این ۱۰ ماه و در این رابطه بیش از ۳۰۰ هزار نفر دستگیر شدند که ۶۶ هزار نفر آنها مصرف‌کننده بودند.
همچنین طی آمار‌های به‌دست آمده یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر تا سال ۱۳۹۳ مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور هستند که در بهترین شرایط ۲۰ درصد از این معتادان می‎توانند بهبود بیابند.

هشدار درباره اعتیاد دانش‌آموزی

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: ۶۷ درصد دانش‌آموزان مصرف‌کننده موادمخدر نخستین تجربه خود را از مدارس آغاز کردند و در دانشگاه‌های زیر نظر وزارت‌علوم 6/2 درصد و در دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت بهداشت 6/1درصد دانشجویان درگیر مصرف موادمخدر هستند.

انهدام 231کارگاه شیشه

همچنین در سال جاری ۲۳۱ کارگاه شیشه در کشور منهدم شده و یکهزار و ۷۰۰ کیلوگرم شیشه هم کشف شده است. در آمارها آمده ۸۰۰ قبضه اسلحه از حمل‌کنندگان موادمخدر به دست آمده و طی درگیری‎ها ۱۴ شهید را در راه مبارزه با موادمخدر تقدیم کرده‌ایم.

مواد مخدر در دسترس همگان!

امان‌الله قرایی‌مقدم جامعه‌شناس با انتقاد نسبت به این موضوع که متاسفانه بسیاری از مواد مخدر به‌راحتی قابل دسترسی است، بیان داشت: گاهی مواد مخدر آسان‌تر از قرص آسپرین در اختیار معتادان قرار می‌گیرد.
 قرایی‌مقدم با اشاره به آمار 5/10 درصدی بیکاری و زیرخط فقر قرارگرفتن تعدادی از افراد جامعه اظهار داشت: پرکردن اوقات فراغت جوانان و پاکسازی مناطق آلوده لازم است در کنار سایر ریشه‌های گرایش به اعتیاد مورد توجه قرار گیرد.
البته صدا و سیما باید با اجرای برنامه‌های مناسب و شاد برای جوانان آنها را به سوی خود جذب کند و پس آز آن با فرهنگسازی و آموزش در جهت پیشگیری از اعتیاد گام‌های موثر بردارد.  به گفته وی، افزایش طلاق، مشکلات اقتصادی خانواده‌ها، بیکاری و کمبود شادی از عواملی به شمار می‌رود که فضای جامعه را مسموم کرده که باید برای رفع این مشکلات، اقدامات مستمر، کارشناسی‌شده و اساسی انجام گیرد.

هیچ نظری موجود نیست: