سرطان سینه تنها ویژه زنان نیست؛ مردان هم به سرطان سینه مبتلا می‌شود.

سرطان سینه تنها ویژه زنان نیست؛ مردان هم به سرطان سینه مبتلا می‌شود.
 سرطان سینه در مردان اغلب بدخیم است و دیر تشخیص داده می‌شود.
عدم آگاهی مردان در مورد احتمال ابتلا به سرطان سینه مشکل بزرگی است.
کونو مایر ۶۲ ساله پنج سال پیش متوجه می‌شود که به سرطان سینه مبتلا شده است. مایر که کارمند سابق اداره پلیس است می‌گوید: «توان ایستادن روی پاها را نداشتم. شوکه شده بودم.» او هم مانند بسیاری نمی‌د‌‌انست که مردان هم به سرطان سینه مبتلا می‌شود.

مایر پس از آن‌که متوجه غده‌ای در بافت سینه‌اش می‌شود، به پزشک مراجعه می‌کند. پزشک پس از تست ماموگرافی متوجه می‌شود که او به سرطان مبتلا شده است. از آن‌جا که غدد لنفاوی بدن کونو مایر هم درگیر سرطان شده بودند، درمان او با جراحی برداشتن بافت سینه آغاز می‌شود. او سپس، شش مرحله شیمی‌تراپی و ۲۸ جلسه پرتودرمانی را هم پشت سر گذاشته است.


تست تشخیص سرطان سینه در درمان زودهنگام بیماری در زنان موثر استتست تشخیص سرطان سینه در درمان زودهنگام بیماری در زنان موثر است
تشخیص دیرهنگام، کاهش شانس درمان


معاینه تشخیص زودهنگام سرطان برای مردان اغلب در مورد پروستات و روده توصیه می‌شود. کمتر کسی به معاینه تشخیص زودهنگام سرطان سینه برای مردان فکر می‌کند.

پروفسور کریستوف زون از مرکز سرطان شناسی کلینیک دانشگاه هایدلبرگ می‌گوید: «مردان اغلب بسیار دیر به پزشک مراجعه می‌کنند.»

او در ادامه تصریح می‌کند که مردان هنگامی که متوجه تغییر در بافت سینه می‌شوند، اغلب به پزشک پوست مراجعه می‌کنند. پروفسور زون با توجه به تجربه خود می‌گوید: «از آن‌جا که بسیاری از پزشکان تجربه چندانی در مورد سرطان سینه مردان ندارد، در اکثر موارد توصیه می‌کنند که اگر برآمدگی شش تا هشت هفته دیگر برطرف نشد، دوباره مراجعه کنند.»

روشن است که به دلیل عدم آگاهی مردان در مورد سرطان سینه، کمتر مردی هنگامی که متوجه غده‌ای در بافت سینه‌اش می‌شود به طور مستقیم به فکر مراجعه به یک مرکز تخصصی درمان بیماری‌های بافت پستان می‌افتد. مراکز تشخیص و درمان بیماری‌های عمومی بافت پستان می‌توانند سرطانی شدن بافت سینه را تشخیص دهند.

جراحی برداشتن سینه

سرطان سینه شایع‌ترین نوع سرطان در میان زنان است. در آلمان سالانه حدود ۷۰ هزار زن به شمار زنان مبتلا به سرطان سینه افزوده می‌شود. با توجه به پیشر‌فت‌های علم پزشکی، شانس درمان این بیماری به شرط آن‌که غده سرطانی به موقع تشخیص داده و درمان آغاز شود، بالاست.

جدا کردن غده سرطانی در اغلب موارد به جراحی نیاز دارد. در مورد زنان، تلاش می‌شود که تنها بخش سرطانی شده بافت سینه جدا شود. اما در مورد مردان چنین روشی بی‌فایده است. پروفسور کریستوف زون توضیح می‌دهد: «در مردان غد‌ه‌های شیری بافت و نوک سینه جدا می‌شوند، چون حجم غده سرطانی در سینه کوچک بیشتر است.» اگر غدد لنفاوی هم سرطانی شده باشند شیمی‌درمانی ‌و پرتودرمانی تجویز می‌شود.

بررسی شیوه‌های درمان بیماری در مردان

در آلمان سالانه ۶۰۰ مورد سرطان سینه مردان تشخیص داده می‌شود. بررسی آمار نشان می‌دهد که این بیماری در مردان اغلب به صورت بدخیم ظاهر می‌شود. تشخیص دیرهنگام بیماری، در بدترین حالت زمانی ‌که سرطان در بدن پخش شده است، درمان را سخت می‌کند.

دکتر کلاودیا شوماخر، رئیس "کلینیک‌ هوهن‌لیند" در شهر کلن آلمان تصریح می‌کند که توجه به بیماری سرطان سینه مردان بیشتر شده است.

دکتر شوماخر می‌گوید: «باید دید که آیا شیوه درمان بیماری در مردان واقعأ باید مشابه زنان باشد؟ ما در حال ثبت پرونده‌های پزشکی مردان به صورت مرکزی هستیم. اما برای جمع‌آوری آمار قابل اطمینان زمان زیادی مورد نیاز است.»

سالانه ۷ هزار مورد جراجی اولیه درمان سرطان در مرکز درمانی هوهن‌لیند شهر کلن صورت می‌گیرد. این مرکز بزرگترین مرکز درمانی سرطان سینه مردان و زنان در آلمان است.

کلاودیا شوماخر تصریح می‌کند که ابتلا به سرطان سینه که یک بیماری زنانه شناخته می‌شود، گاه برای مردان خجالت‌آور است.

ضرورت آگاهی مردان در مورد احتمال ابتلا به بیماری

کونو مایر پلیس ۶۲ ساله‌ای که خود به سرطان سینه مبتلاست، معتقد است که تشخیص این بیماری همیشه ناراحت کننده است. او و جمعی از مردانی که ازاین بیماری رنج می‌برند، شبکه‌ای تشکیل دادند که تا کنون ۴۵ عضو دارد.

مایر توضیح می‌دهد: «ما همدیگر را پیدا کردیم تا با هم در مورد بیماری‌مان حرف بزنیم. می‌خواهیم پزشکان را هم ترغیب کنیم تا به سرطان سینه مردان توجه بیشتری کنند.»

پروفسور کریستوف زون، متخصص سرطان‌شناسی معتقد است که آگاهی‌رسانی یکی از مهترین نکاتی است که در مورد سرطان سینه مردان باید به آن توجه کرد. او به مردان توصیه می‌کند: « تغییرات بافت سینه در ناحیه نوک پستان و پشت آن را باید به سرعت با پزشک درمیان گذاشت و صبر نکرد.»

هیچ نظری موجود نیست: