تحقیقات جدید: نشستن طولانی مدت، دلیل مرگ زودرس

تحقیقات جدید: نشستن طولانی مدت، دلیل مرگ زودرس

تحقیقات جدیدی که توسط پژوهشگران استرالیایی انجام شده نشان می دهد که یکی از راه های اصلی حفظ سلامتی ایستادن و پرهیز از نشستن در ساعات طولانی است.

کسانی که بیش از ۱۱ ساعت در روز می نشینند فارغ از اینکه در ساعات دیگر روز چقدر فعال و در حرکت باشند، به نسبت سایرین با احتمال بیشتری از مرگ زودرس روبرو هستند.

این تحقیقات براساس داده ها و بررسی های شخصی بیش از ۲۰۰ هزار نفر بالای سن ۴۵ سال انجام شده است.

پژوهشگران استرالیایی متوجه شده اند که خطر مرگ زودرس در مورد افرادی که بیش از ۱۱ ساعت در روز می نشینند حدود ۴۰ درصد بیشتر است و در مورد گروهی که روزانه بین هشت تا ۱۱ ساعت در حال نشستن هستند این احتمال ۱۵ درصد بیشتر از افرادی است که کمتر از چهار ساعت در روز در حال نشستن هستند.


نتایج این تحقیقات روز ۲۶ مارس در نشریه «آرکایوز اف اینترنال مدسین» (Archives of Internal Medicine) منتشر شده است.


مسئولان این تحقیقات می گویند که اطلاعات خود را در یک دوره چند ساله جمع آوری کرده و وسعت افرادی که در این تحقیقات شرکت کرده اند در دقت این تحقیقات نقش مهمی دارد. بخش عمده ای از اطلاعات جمع آوری شده براساس بررسی وضعیت افرادی صورت گرفته که ساعات طولانی را صرف تماشای تلویزیون می کنند.


به گفته مسئولان این پژوهش در بسیاری از کشورهای پیشرفته افراد بالغ حدود ۹۰ درصد از اوقات فراغت خود را صرف کارهایی می کنند که در حالت نشسته است. در عین حال فقط نیمی از افراد معیار اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی یعنی دو ساعت و نیم فعالیت فیزیکی شدید در طول هفته را رعایت می کنند.


با توجه به اینکه در کشورهای پیشرفته و مشاغل مدرن بسیاری از افراد اکثر اوقات روز در حال نشستن هستند باید از اوقات فراغت برای فعالیت های فیزیکی و یا کارهایی که مستلزم ایستادن است استفاده کرد.


به گفته کارشناسان نشستن بیش از هشت ساعت در روز خطر کاهش طول عمر را به شدت افزایش می دهد و به همین خاطر اکثر افراد بزرگسال، به خصوص کسانی که بیشتر از ۴۰ سال عمر دارند باید فعالیت های دیگری برای اوقات فراغت خود پیدا کنند. صرف ساعات طولانی در مقابل تلویزیون و یا کامپیوتر یکی از زیانبارترین راههای صرف اوقات فراغت است.


با وجودیکه دوره ای که این تحقیقات انجام شده فقط سه سال پیاپی بوده است اما نتایج آن با سایر هشدارها و دستورالعمل های پزشکی و سلامتی که قبلا نیز انتشار یافته اند همخوانی دارد.


به عنوان نمونه از سالها قبل مراکز و کارشناسان بیماریهای قلبی هشدار داده بودند که افرادی که ساعت طولانی در روز در حال نشستن هستند بیش از سایرین با احتمال ابتلا به اضافه وزن، لختی ماهیچه ها ، مشکلات در مفاصل، نارسایی های قلب و عروق و حتی احتمال سکته و ایست قلبی روبرو هستند.

هیچ نظری موجود نیست: