سن قلیان‌کشی در ایران به ده سال کاهش یافت

رئیس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس هشدار داد که سن افرادی که به کشیدن قلیان رو می‌آورند مدام در حال کاهش است. محمدحسین قربانی خواستار نظارت بیشتر بر فعالیت قیلن‌سراها شده است.
نماینده آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از افزایش مصرف دخانیات در ایران خاطر نشان کرد که سالانه ۶۵ میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود که ۲۰ میلیارد نخ آن از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود.


با توجه به اینکه حدود یک چهارم جمعیت ایران کمتر از ۱۵ سال سن دارند و با در نظر گرفتن حجم سیگاری که هر سال دود می‌شود، به نظر می‌رسد شیوع مصرف دخانیات در میان نوجوانان نیز گسترش یافته باشد.
محمد حسین قربانی روز شنبه، ۲۰ اردیبهشت به پایگاه اطلاع رسانی مجلس (خانه ملت) گفت: «طی سال‌های اخیر سن مصرف قلیان در کشور از ۱۴ سال به ۱۰ سال پایین آمده [در حالیکه] مطابق قانون جامع کنترل دخانیات باید با محدود کردن عرضه قلیان و مواد دخانی در اماکن عمومی و کاهش دسترسی، مصرف این ماده خطرناک کمتر می‌شد.»
سالی ۱۱ هزار نفر قربانی دخانیات
سخنگوی کمیسیون بهداشت و رئیس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس با اشاره به میزان قاچاق سیگار که نزدیک به یک سوم مصرف سالانه را شامل می‌شود راه مقابله با آن را افزایش تعرفه‌های خرده فروشی عنوان می‌کند.
قلیان‌کشی در ایران به نوجوانان ده‌‌‌ ساله رسیده است قلیان‌کشی در ایران به نوجوانان ده‌‌‌ ساله رسیده است
برخی مسئولان معتقدند بالا بردن تعرفه‌ها به افزایش قاچاق منجر می‌شود. قربانی با این نظر مخالف است و می‌گوید در سال ۸۶ تجربه ثابت کرد افزایش تعرفه‌ها از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد باعث کاهش قاچاق در کشور شد.
نماینده آستانه اشرفیه در بخش دیگری از سخنانش به آثار مخرب مصرف دخانیات بر سلامت شهروندان اشاره کرد و گفت: «سالانه بیش از کل بودجه سلامت کشور فقط به علت مصرف سیگار در کشور هدر می‌رود.»

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت، شهرام رفیعی‌فر ماه گذشته به خبرگزاری ایسنا گفته بود که هر سال ۱۱ هزار نفر در ایران به خاطر پیامدهای مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند.
ناکامی در مبارزه با مواد مخدر
خبرگزاری فارس اسفند ماه گذشته از قول علی مهدوی، کارشناس دخانیات نوشت که مصرف دخانیات عامل ۲۰ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی است.
به گفته قربانی روزانه در کشور ۲۰ میلیارد تومان صرف درمان کسانی می‌شود که اعتیاد به دخانیات دارند. او همچنین به شیوع مصرف سیگار در میان جوانان و نوجوانان اشاره کرده و خواستار استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش مصرف دخانیات شد.
سخنگوی کمیسیون بهداشت چند روز پیش نیز سیاست‌های جمهوری اسلامی در زمینه مبارزه با مواد مخدر را ناکارآمد خوانده و گفته بود که این سیاست‌ها در بیش از سه دهه گذشته تغییری در وضعیت اعتیاد به وجود نیاورده است.
محمد حسین قربانی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا آمار اعتیاد در ایران را نگران‌کننده خوانده و گفته که تعداد معتادان ایران حتی از افغانستان نیز به عنوان بزرگترین تولیدکننده تریاک جهان، بیشتر است.
مطابق آمار رسمی بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار معتاد در ایران وجود دارد. آمار غیر رسمی این تعداد را تا دو و نیم میلیون نفر اعلام می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست: