ریتالین و تاثیر آن بر شخصیت فردی

ریتالین و تاثیر آن بر شخصیت فردی
 روبین بدنبال رضایت از یادگیری مطلق ، بود اما  تنهایی امد ؟
تمرکز کامل حواس این چیزی بود که روبین دانشجوی حقوق بدنبال آن بود و بهمین دلیل ریتالین می خورد تا سطح یادگیریش بالا برود ، ولی او اثر جانبی این دارو که باعث تغییر شخصیت فرد می شود را نادیده می گرفت . او فقط به مطالبی که باید یاد می گرفت فکر می کرد  دوتا تکه پنبه تو گوشش گذاشته بود تا تمام صدا های اطرافش را از بین ببرد ولی او به آنها نیازی نداشت برای اینکه در اثر خوردن ریتالین او دیگر به هیچ چیز اطرافش توجه نداشت انکار همه چیز محو شده بودند ، ولی یکدفعه صدای قلبش به نحو غیر قابل باوری بلند می شود آنقدر که فقط صدای آنرا می شنود ، این اثر ریتالین است در حقیقت مطالب تبدیل به ضربان قلب می شوند .
قضیه خیلی ساده شروع شد ،
 در یک صبح پائیزی سال 2008 برگهای درختان داشتند کم کم زرد می شدند ، خورشید پائیزی بطور زیبایی می تابید ،
 برای روبین ساعت 8 صبح آغاز یادگیری روزانه بود 10 ساعت مطالعه یک ساعت وقت ناهار و مثل هر روز قوانین آلمان جلوی او بود که به اصطلاح دانشجویان حقوق به " کتاب قرمز " معروف است در کنار آن پلی کپی ها و یادداشتهای کلاسهای درس در یک پوشه مخصوص قرار داشتند ولی امروز علاوه بر همه اینها یک ورقه آلومینویمی هم وجود داشت که در آن چند تا قرص کوچولو قرار گرفته بود 5 میلی گرم Methylphenidatمعروف به ریتالین قرار داشت 
 روبین برای اولین بار آنرا در دهانش می گذارد ، جالا 5 سال گذشته در ابتداء بسته آن آبی و سفید بود و تولید کشور سوئیس روبین همیشه یک بسته رزرو داشت امروز دوباره بسته را در دست دارد و اینطور تعریف می کند :  "وقتی امروز به گذ شته فکر می کنم می توانم آن احساس را دو باره در خودم زنده کنم آن احساسی که ریتالین اولین بار در من بوجود آورد ."
ریتالین حاوی ماده ای است که مستقیم روی مغز اثر می کند این ماده باعث کاهش ترشح دوپامین می شود که در حقیقت مسئول واکنش های طبیعی انسان است ریتالین موجب توقف واکنش های ناشی از احساس درونی می شود کسی که ریتالین می خورد نیازی به محبت و نزدیکی احساس نمی کند او احتیا ج کمتری به خواب دارد و احساس گرسنگی و تشنگی کمتری می کند .
 این دارو معمولاً  برای کودکان پیش فعال تجویز می شود تا آنها بتوانند مقررات انضباطی مدرسه را تحمل کنند .
قاعدتاً برای خرید ریتالین  نسخه پزشک لازم است ولی روبین این قرص را ابتداء از طریق دوستش که بعلت پیش فعالی باید می خورد بدست آورد ، اولین بار دوستش به او پیشنهاد کرد که این قرص را امتحان کند روبین تا آن زمان از نحوه یادگیری خوش راضی بود ولی حالا موقع امتحانات بود و او احساس می کرد که شاید توانایی های معمولی یادگیری او کافی نباشد به همین دلیل بود که تصمیم گرفت ریتالین را امتحان کند.
اولین اثر ریتالین سرمستی است 
درست بعد از یکساعت اثر دارو ظاهر می شود روبین می گوید : "  من در ابتداء احساس می کردم که آرامش درونی می یابم ، 
 واکنش من نسبت به اتفاقات اطرافم کم می شد درست شبیه اینستکه آدم دچار یک خماری خوشآیند باشد ، همه صدا های اطراف کم می شدند اثر ریتالین به حدی است که دید من هم تغییر کرده بود آدم دیدش نسبت به مسائل اطرافش خیلی تنگ می شود من دیگر برگهای زرد و رنگارنگ درختها ی بیرون پنجره را نمی دیدم و وجود همسایگان برا ی من معنی نداشت در اطاق نه میز را می دیدم و نه موبایلم که روی آن قرار داشت همه چیز غیر از کتا ب و لغات سیاه آن روی کاغذ سفید از دید من محو می شدند .
 این تمرکز حواس باور کردنی نیست هیچ چیز حواسم را پرت نمی کرد فقط من بودم ومطالبی که باید یاد می گرفتم ." بعد ها روبین این اولین احساسش را لحظه خوشبختی می نامید ، اما او بخوبی متوجه بود که از یک مرزی تجاوز کرده است . او اجازه داده بود چیزی او را تحت تاثیر قرار دهد . او حاضر شده بود تغییراتی در بدنش بوجود آورد .
روبین می گوید : " من در آن لحظه از خودم خجالت کشیدم ."
تحقیقاتی در زمینه اثر ریتالین توسط دانشگاه ماینز آلمان انجام شده که در نشریه ماه ژانویه امسال دانشگاه منتشر شده است .
 نتیجه بدست آمده نشان می دهد که از هر 5 دانشجو در آلمان یک نفر ریتالین می خورد تا یادگیری خود را بالا ببرد .
 بعضی از دانشجویان غیر از ریتالین داروهای دیگری بر می دارند تا کمتر بخوابند یا آرامش عصبی بیابند البته هر دارویی برای هر رشته ای مناسب نیست مثلاً اگر دانشجویان رشته هنر ریتالین بر دارند دیگر قادر به ارائه ایده های جدید و نوآوری نیستند .  
روبین 5 ماه روزی یک عدد ریتالین بر می داشت و برنامه خواندنش تغییری نکرده بود طبق معمول همان ده ساعت روزانه درس می خواند ولی بمروراحساس می کرد برای تمرکزکامل دیگر یک قرص برای او کافی نیست به همین دلیل آنرا دو برابر کرد و بعد ها آنرا چهار برابر کرد تا بتواند آن احساس اولیه را بدست آورد .
در دنیا قوانین دوپینگ برای ورزشکاران بسیار سخت است و باید هر ورزشکار آنرا رعایت کند وگرنه از ادامه مسابقه محروم خواهد شد و ضمناً آبروی ورزشکاری او برای همیشه از بین می رود ، اما برای دانش آموختن هیچ قانونی وجود ندارد در ایالت متحده آمریکا داروهایی که باعث افزایش قدرت یادگیری می شوند  را Neuroenhancement می نامند.
 .در آمریکا استفاده از این دارو ها خیلی گسترش دارد .طرفداران استفاده دارویی معتقدند که هدف یادگیری های علمی که نتیجه اجتماعی دارد بسیار بالاست و باعث جلو رفتن بشریت می شود ، ولی کسانی که برای افزایش یادگیری و کار آیی از دارو استفاده می کنند باید بدانند برای این عمل قیمت سنگینی با سلامتی و تغییرشخصیت خودشان پرداخت کنند .
روبین برای افزایش یادگیری و کاربری خودش قیمت بسیار سنگینی پرداخت او هر چه که بیشتر ریتالین بر می داشت شخصیتش بیشتر تغییر می کرد در پایان حتی شبها که اثر دارو کاهش می یافت هم دارو می خورد .
 او دیگر آن روبین قبلی نبود دیگر مثل جوانهای دیگر کار های غیر منتظره نمی کرد و معمولاً فقط قادر بود کار های روزمره خودش را انجام دهد ریتالین باعث شده بود که واکنشهای او خفه شوند .
 او می گوید : " هیچوقت خودم را اینطور تنها حس نکرده بودم ، گاهی احساس می کردم من در این دنیا تک و تنها هستم وگاهی مطمئن بودم که هیچکس من را نمی شناسد و نمی تواند شرایط مرا احساس کند ."
ریتالین روبین را تغییر داده بود 
دوره تحصیل در رشته وکالت  کلاً بسیار طولانی است به حدی که باعث می شود اکثر دانشجو.یان این رشته روابط اجتماعی کمتری داشته باشند فشار و استرس خواندن و یادگیری جای زیادی برای روابط اجتماعی نمی گذارد ولی برای روبین استفاده از ریتالین این شرایط را بسیار قوی تر کرده بود او دیگر حتی بعد از درس خواندن روزانه هم می خواست همیشه تنها باشد.
روبین می گوید : " دلم می خواست مثلاً برای ناهار با کسی قرار بگذارم ولی سعی می کردم برای خودم بهانه ای بیاورم ."  او بمرور متوجه شد که ریتالین او را تغییر داده با اینکه او خیلی بهتر از قبل یاد می گرفت ولی تغییر کرده بود این تغییر را 5 ماه بعد از استفاده از ریتالین فهمید یکروز موقع صبحانه روی پله های جلوی دانشگاه نشسته بود و در یک دستش لیوان نسکافه و در دست دیگرش یک کیک صبحانه بود خورشید صبگاهی می تابید روز بسیار قشنگی بود ولی اثر ریتالین در بدن او باقی بود این اثر را نمی توانست متوقف کند دوستی از نزدیک او رد می شود روبین حال سلام واحوال پرسی را در خودش نمی بیند او احساس می کند دلش نمی خواهد دیده شود . ریتالین باعث می شود روبین تمرکز حواس داشته باشد ولی جایی برای احساسات دیگر وجود ندارد . او احساس می کند که بقیه احساساتش خفه شده اند او متوجه می شود که ریتالین تا چه حد او را تغییر داده است این درست همان لحظه ایست که روبین تصمیم می گیرد دیگر ریتالین نخورد .
روبین می گوید : " اولین روز بدون ریتالین خیلی سخت بود من فکر می کردم می توانستم بیشتر و سریع تراز این یاد بگیرم ، میل به استفاده مجدد از ریتالین بسیار قوی بود ."  او بسته قرص را در دست داشت ولی آنرا کنار گذاشت تمام مدت سه سال امتحان این بسته در کمد کنار پوشه های درسی بود اما روبین دیگر حتی یکی از آنها را هم بر نداشت .
روبین می گوید : " شاید ریتالین مرا در یک برنامه یادگیری وارد کرد ولی حالا می دانستم که من چه امکاناتی دارم و قادرم بدون این ماده هم موفق بشوم .
 منبع :                              
مترجم : زهرا خباز بهشتی