شیوع مصرف مواد مخدر، روانگردان‌ها و الکل در میان دانش آموزان

شیوع مصرف مواد مخدر، روانگردان‌ها و الکل در میان دانش آموزان؛
 آژیر قرمز بیخ گوش مدارس 

خبر دلهره‌آور است: شیوع مصرف مواد مخدر و الکل در میان دختران و پسران دانش آموز.
آمار هنوز بالا نیست اما نگران کننده است؛ 4 درصد از دانش آموزان 16 تا 17 ساله کشور، دست‌کم یک بار ماده مخدر صنعتی شیشه مصرف کرده‌اند، در این میان مصرف سیگار، الکل و روانگردان‌هایی همچون اکستازی و... نیز بسیار قابل توجه است.
نیمه‌های آذرماه سال گذشته بود بابک دین پرست مدیرکل کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری گفت: اعتیاد دانش آموزان سالهای زیادی است که همواره یک موضوع سر به مهر بوده و نه تنها تکذیب می‌شود بلکه حتی ستاد مبارزه با موادمخدر هم هیچ آماری از این موضوع ندارد،اما سرانجام قرار است که طرح شیوع شناسی اعتیاد دانش آموزان در مدارس اجرا شود.
وی افزود: پس از سالها توانستیم تابوهای آموزش و پرورش را شکسته و اجازه طرح شیوع شناسی اعتیاد دانش آموزان را از این وزارتخانه بگیریم که به زودی این طرح اجرا خواهد شد.با این وجود هنوز نگرانی‌ها در این زمینه ادامه دارد و آمارهای که به تازگی اعلام شده است، این نگرانی‌های را بیشتر می‌کند و انتظار مردمی را برای ورود قاطع ستاد مبارزه با مواد مخدر بالا می‌رد.
آمارمصرف ممنوعه‌ها در مدارس
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری اظهار داشت: براساس آمار شیوع شناسی انجام شده در سال 90 در حدود 1.1 دانش آموزان قرص اکستازی را مصرف کرده و 4 درصد دانش آموزان که اغلب آنها 16 تا 17 سال سن داشتنه اند برای یکبار محرک شیشه را مصرف کرده اند. این درحالی است که بیشترین مصرفها در شب امتحان رخ داده است.
علیرضا جزینی با هشدار در مورد مصرف سیگار و قلیان در بین دانش آموزان گفت: خطر ابتلای دانش آموزان پسربه دختر بیشتر بوده و مصرف سیگار و قلیان زمینه مصرف مواد مخدر را افزایش می‌دهد.به گفته وی، سکته قلبی، تهوع، بیهوشی و افسردگی از عوارض مصرف محرکهای صنعتی از سوی دانش آموزان در شب امتحان است.جزینی با اعلام اینکه میزان خطر پذیری دانش آموزان از نیم درصد به یک درصد افزایش یافته است، تاکید کرد: در میان دانشجویان نیز مصرف روانگردانهای جدید وجود داشته و مصرف این قرصها از سوی دانشجویان دختر بیشتر از پسران است. این قشر نا امیدی از آینده، نداشتن اوقات فراغت و کمبود اعتماد به نفس را از عوامل شرایش به روانگردانها اعلام کردند.
آگاهی تنها راه برخورد با تبلیغات ماهواره‌ای محرک‌ها است
جرینی در مورد تبلیغ قرصهای محرک در شبکه‌های ماهواره ای گفت:تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم اطلاع رسانی و آگاه سازی است. در همین رابطه مذاکراتی را با وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش انجام دادیم تا اطلاع رسانی و هشدارهای لازم را انجام دهند. قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به اینکه شناسایی و برخورد با شبکه‌های مافیای مواد مخدر در دستور کار قرار دارد، تاکید کرد: باید به بنیانهای اصلی قاچاق ضربه وارد کنیم. به همین دلیل ساماندهی نظام اموال مصادره ای، کنترل مرزها، طرح برخورد با خرده فروشان، جمع آوری معتادان متجاهر، کاهش هزینه درمان و دسترسی معتادان به مواد را در دستور کار داریم. وی با اعلام اینکه 658 معتاد بهبود یافته واجد شرایط دریافت مسکن مهر شده اند، در مورد بیمه معتادان گفت: یکی از کاستی‌های حوزه بیمه درمان معتادان انجام نشدن اقدامات از سوی وزارت تعاون است. امسال 30 میلیارد بودجه برای این طرح در نظر گرفته شده و 120 بسته بسته درمانی نیز تدوین شده است. ستاد پیگیر بیمه معتادان است.
جزینی از مرگ 2858 معتاد در سال گذشته خبر داد و افزود: میزان مرگ و میر معتادان در سال گذشته نسبت به سال 91 کاهش یافته است اما روزانه 10 معتاد در کشور می‌میرند.
وی در مورد خواسته مجامع بین‌المللی برای حذف مجازات اعدام مجرمان موادمخدر گفت: ما نظر خود را به صورت مشخص در اجلاس وین اعلام کردیم و با اصرار ما این بند حذف شد. معتقدیم عدم اعدام مجرمان اقدامی اشتباه است.
واکنش وزارت بهداشت به تهدیدکننده‌های سلامت
این در حالی است که همزمان با سخنان سیاری، در نقطه‌ دیگری از پایتخت معاون بهداشت وزارت بهداشت با اعلام اینکه 18 درصد نوجوانان ایرانی دچار اضافه وزن هستند، از مصرف سیگار، موادمخدر صنعتی و الکل به عنوان تهدید کننده‌های سلامت افراد نام برد.علی اکبر سیاری در مراسم نمادین آغاز هفته سلامت که در یکی از مدارس تهران برگزار شد، گفت: امروز به عنوان روز توانمندسازی نوجوانان و جوانان نامگذاری شده و هفته سلامت فرصتی است تا در مورد مشکلات و مسائل سلامت مردم، گفت وگویی با مردم داشته باشیم.
خطر سکته‌های زودرس در جامعه جوان ایرانی
سیاری با تاکید بر نقش تغذیه صحیح در پیشگیری از بیماری‌ها، خاطرنشان کرد: 18 درصد نوجوانان در ایران با اضافه وزن دست به گریبان هستند. معضلی که به دنبال آن باید منتظر افزایش فشار خون، افزایش قند خون، سرطان و سکته‌های زودرس مغزی و قلبی بود.معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: یکی از عوامل خطر برای سلامت افراد مصرف سیگار، مواد مخدر صنعتی و الکل است. به خصوص در کسانی که به دنبال زیبایی و تناسب اندام از طریق بدنسازی هستند، مثلثی به نام مثلث مرگ مطرح است. این مثلث از ماهواره، آرایشگاههای زنانه و سالنهای بدنسازی تشکیل شده و افراد جوان را به سمت استفاده از مواد مخدر صنعتی انرژی زا سوق می‌دهد.

هیچ نظری موجود نیست: