3 درصد از جمعیت دانشجویی مصرف‌کننده مواد مخدر هستند / مصرف ماده مخدر گل در استان مرکزی نگران‌کننده است

قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر:
3 درصد از جمعیت دانشجویی مصرف‌کننده مواد مخدر هستند / مصرف ماده مخدر گل در استان مرکزی نگران‌کننده است
قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سه درصد از جمعیت دانشجویی و یک درصد از جمعیت دانش‌آموزی کشور مصرف‌کننده مواد مخدر هستند.

خبرگزاری فارس: 3 درصد از جمعیت دانشجویی مصرف‌کننده مواد مخدر هستند / مصرف ماده مخدر گل در استان مرکزی نگران‌کننده است                
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، علیرضا جزینی ظهر امروز در پنجمین نشست اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی اظهار کرد: ارائه آمار و عملکرد در این بخش سبب می‌شود تا آگاهی افراد در این زمینه افزایش پیدا کند و نباید در این زمینه کوتاهی کنیم و باید بدانیم که شاید فرزندان خودمان نیز درگیر این معضل شوند.94/06/26

وی بیان کرد: مواد مخدر یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین مسائلی است که باید مورد توجه دولتمردان قرار گیرد زیرا مواد مخدر به عنوان چهارمین بحران جهان مطرح است و همه کشورها با آن درگیر هستند.
قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در حال حاضر 170 کشور در دنیا با مواد مخدر درگیر هستند و 10 میلیون قاچاقچی و بیش از 200 میلیون مصرف‌کننده در دنیا وجود دارد.
جزینی با اشاره به اینکه همسایگی ایران با کشور افغانستان سبب شده تا میزان ورود مواد مخدر به کشور افزایش پیدا کند، خاطرنشان کرد: در سال 7 هزار و 500 تن مواد مخدر در کشور افغانستان تولید می‌شود که این میزان تولید، سبب شده تا دولت این کشور نتواند با تولید‌کنندگان مقابله کند.
به گفته وی هم‌اکنون روان‌گردان‌ها و داروهای مخدر یکی دیگر از مشکلاتی هستند که در حوزه مواد مخدر با آن درگیر هستیم که این ستاد مبارزه با مواد مخدر صنعتی و روان‌گردان‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.
قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه متأسفانه داروهایی تحت عنوان روان‌گردان‌ها از طریق قاچاق وارد کشور می‌شوند، تصریح کرد: در سال گذشته 88 میلیون و در سال جاری تاکنون 3 میلیون داروی غیرمجاز مانند ترامادول و ریتالین کشف شده است.
جزینی ادامه داد: ورود مواد مخدر جنگ نرمی است که دشمنان برای آسیب رساندن به جوانان در پیش گرفته‌اند که با توجه به اقدامات دشمنان ضروری است آگاه‌‌سازی را در بین جوانان و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در رسانه‌ها، مراکز آموزش عالی، آموزش و پرورش و... افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر هشت درصد از مدارس کشور تحت پوشش حوزه پیشگیری از اعتیاد قرار دارند، افزود: اختصاص دادن بخشی از کتب درسی به حوزه پیشگیری از اعتیاد یکی از اهداف ستاد مبارزه با مواد مخدر است که پس از پیگیری‌های فراوان در سال جاری چند صفحه از کتب درسی برخی از مقطع‌های تحصیلی به این مهم اختصاص پیدا کرد.
قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته اعتیاد 92 درصد از نگرانی مردم را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: 10 تا 20 درصد از مصرف‌‌کنندگان بهبود پیدا می‌کنند و مابقی به مصرف مجدد مواد مخدر روی می‌آورند که با توجه به این موضوع باید خانواده‌ها و جامعه در جلب و پذیرش اعضای بهبود یافته تغییر رویکرد داده و از آنان استقبال کنند تا مراحل بهبودی آنان به طور کامل انجام شود.
جزینی گفت: متأسفانه سه درصد از جمعیت دانشجویی و یک درصد از جمعیت دانش‌آموزی کشور مصرف‌کننده مواد مخدر هستند که با توجه به این مهم ضروری است آموزش و پرورش و مراکز عالی آموزش با جدیت در بحث پیشگیری وارد شده و از افزایش آن جلوگیری کنند.
به گفته وی همچنین افزایش گرایش دانشجویان در خوابگاه‌ها به ویژه خوابگاه‌های دخترانه نیز نیازمند اقدامات پیشگیرانه است.
قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: فروش قرص‌های لاغری در آرایشگاه‌های زنانه یکی دیگر از مشکلاتی است که در بخش توزیع و فروش مواد مخدر با آن مواجه هستیم که استفاده از این داروها اعتیاد روانی را برای افراد به دنبال دارد.
جزینی تصریح کرد: مقام معظم رهبری سیاست‌های کلانی را در یازده بند و با پنج محور مقابله، درمان، کاهش آسیب، پیشگیری و توانمندی در حوزه اعتیاد ابلاغ کردند که این سیاست‌ها در تدوین برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: شهرداری‌های مراکز استان‌ها نیز موظف هستند 10 درصد از اعتبارات خود را به امور پیشگیری از اعتیاد در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر همان استان قرار دهند.
قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر برای ترویج برنامه‌های پیشگیری مذاکراتی را با صدا و سیما داشته که بر اساس آن برنامه‌هایی در این زمینه و در پر مخاطب‌ترین زمان برنامه‌های صدا و سیما پخش خواهد شد.
جزینی ادامه داد: ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال گذشته بیش از 2 هزار فرصت شغلی را برای بهبودیافتگان ایجاد کرد که در سال جاری نیز 3 هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد و این ستاد از بهبودیافتگان کارآفرین حمایت خواهد کرد.
 وی خاطرنشان کرد: ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه شهرها این اماکن را به محلی امن برای معتادان و قاچاقچیان مواد مخدر تبدیل کرده که می‌طلبد شهرداری و شورای شهر برای مبارزه با این موضوع اقدام کنند.
قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: این ستاد در سال جاری اقدام به تورهای ایست و بازرسی سیار برای کشف مواد مخدر خواهد کرد که استان مرکزی نیز در برخورداری از این تورها مد نظر ستاد قرار خواهد گرفت.
جزینی بیان کرد: مصرف ماده مخدر گل در استان مرکزی نگران‌کننده است.
به گفته وی مصوبات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌ها توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور پیگیری می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست: