سونامی اعتیاد باتوزیع قانونی۴۷۰هزار قرص مخدر!

وزارت بهداشت اگر به ستاد تضمین می دهد، ستاد مبارزه با مواد مخدر چه تضمینی به افکار عمومی می دهد که عده ای سودجو برای فروش قرصهای مازاد خود حاضرند جوانان را به ورطه نابودی بکشانند.برخی شنیده های تایید نشده حکایت از آن دارد که تعداد ۴۷۰۰۰۰ قرص مازاد مخدری توسط تعدادی شرکت دارویی از جمله شرکت "پ.د" تولید که تاریخ انقضای آن نزدیک است و درصورت اجرایی نشدن این بخشنامه این شرکتها ضرر چند میلیاردی خواهند داد
سونامی اعتیاد باتوزیع قانونی۴۷۰هزار قرص مخدر!
  معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در حالی از مسکوت ماندن بخشنامه سئوال برانگیز وزارت بهداشت درباره ورود قرصهای شبه هرویین و ترک اعتیاد به بازار خبر داده است که شنیده ها از مخالفت شدید اغلب نهادهای عضو کمیته درمان مبارزه با مواد مخدر با صدور و اجرای این بخشنامه جنجالی حکایت دارد.

در همین زمینه پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفتگو با ایرنا افزود: ما نسبت به ورود داروهایی با کاربرد دوگانه به چرخه دارویی کشور نگران هستیم؛هر چند حق بیمارانی مانند مبتلایان به سرطان است که به داروهای ضد درد دسترسی داشته باشند اما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که این گونه داروها از چرخه دارویی کشور نشت پیدا نمی کنند و باعث پیدایش اعتیاد جدیدی برای کشور نمی شوند.

وی به عنوان نمونه به داروی بوپرنورفین/ نالوکسان اشاره کرد و گفت: قرار شده است، بخشنامه ورود این دارو به داروخانه های کشور از سوی سازمان غذا و دارو فعلا مسکوت بماند تا طی دو هفته آینده جلسات دقیق کارشناسی در این باره داشته باشیم و بعد، تصمیم گیری شود!

به گزارش ایرنا ، افشار، این اظهارات را پیرو بخشنامه اخیر سازمان غذا و دارو مبنی بر اجازه توزیع داروهای بوپرنورفین/ نالوکسان و اکسی کدون به برخی داروخانه های کشور عنوان و گف: اگر دارویی با کاربرد دوگانه بخواهد وارد چرخه دارویی کشور شود، وزارت بهداشت باید تضمین بدهد که داروی یاد شده نشت نداشته باشد، به عنوان مثال، داروی ترامادول از ابتدا بعنوان ضد درد وارد چرخه دارویی کشور شد اما مورد سوء مصرف قرار گرفت و عده زیادی به این دارو وابستگی پیدا کردند.

افشار ادامه داد: اکنون داروی ترامادول را هدف گرفته ایم که باید از سیستم دارویی کشور حذف شود و هر چند عرضه آن با تلاش وزارت بهداشت کم شده است اما اعتیاد به آن از بین نرفته است.معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، تاکید کرد: این گونه داروها باید حتما از طریق سیستم های هوشمند و هولگرام قابل پیگیری باشند.

تجربیات غلطی که ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنان در حال تکرار آنهاست!

اعلام کشف ۸۸ میلیون قرص ترامادول در روزهای اخیر توسط جزینی قائم مقام ستاد و اعلام موضع معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره بخشنامه جنجالی با این عنوان که "اجرای بخشنامه، نیاز به کارشناسی بیشتر دارد و وزارت بهداشت باید تضمین بدهد" حکایت از آن دارد که در یک بخش از ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال از بین بردن تجربیات غلط مدیران گذشته است و بخشی از ستاد در حال تجربه یک اشتباه فاحش و خانمانسوز و بخش دیگر در حال شهید دادن در مرزهای کشور است.عجب هماهنگی دارد این ستاد!!!
بخشنامه ای که بخاطر حفظ حرمت وزارت بهداشت باطل نشد!
ظاهرا سابقه وزارت بهداشت در عدم نظارت دقیق و کافی بر داروخانه ها و عطاری ها از یک سو و مدلهای اجرا شده توزیع داروهای شبه هرویین و بوپرنورفین در کشورهای مختلف که به گفته کارشناسان، حتی باعث افزایش معتادان تزریقی نیز شده است از سوی دیگر، ظاهرا چندان مورد توجه ستاد قرار نگرفته تا علیرغم مخالفت اغلب قریب به اتفاق اعضای کمیته درمان با صدور بخشنامه جنجالی و فقط بخاطر حفظ حرمت وزارت بهداشت[!] بخشنامه باطل نشود تا سنت صدور بخشنامه "سر خود" شاید وقتی دیگر نیز انجام و سونامی دیگری از اعتیاد در کشور جاری شود!

قطعا عملکرد ضعیف در تصمیم گیری قاطع مدیران بخصوص در ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان نهاد بالادستی، می تواند تمام زحمات سربازانی که در زمینه پیشگیری از اعتیاد تلاش شبانه روزی داشته و حتی جان خود را فدا می کنند را به باد دهد.

در ۱۰ سال آینده چه اتفاقی می افتد!


شاید مدیران ۱۰ سال آینده ضمن ابراز خرسندی از ریشه کن شدن ترامادول، از اعتیاد به قرصهای اکسی کدون و بوپرنورفین خبر دهند و به دنبال بررسی بخشنامه ای برای ورود فلان داروی مخدر باشند! این عملکرد قطعا چنین نتیجه ای خواهد داشت.
ستاد مبارزه با مواد مخدر بدنبال تضمین وزارت بهداشت/ چرا کسی به مردم تضمین نمی دهد؟

وضعیت نظارتی وزارت بهداشت بخصوص در داروخانه ها در دو سال اخیر سند بسیار محکمی برای نشت داروی مخدر به بازار است، حال جای سئوال است که ستاد مبارزه با مواد مخدر چه تضمینی از این بالاتر می خواهد که وزارت بهداشت توان نظارت ندارد! آیا این تجربه به قیمت به ورطه اعتیاد کشاندن جوانان این مرز و بوم ارزش دارد؟! آیا آقایان حتما باید تجربه ترامادول را تکرار کنند تا متوجه شوند که تضمین وزارت بهداشت کافی نبوده است؟یا اصلا تضمین وزارت بهداشت چه سودی برای ستاد مبارزه با مواد مخدر خواهد داشت، وقتی نتیجه نشت این دارو سونامی اعتیاد آنهم از جنس هرویین و تزریق در آینده است و بسیاری از کارشناسانی که تجربه نشت ترامادول و توان وزارت بهداشت را می شناسند با آن مخالفند؟آیا ستاد مبارزه با مواد مخدر می تواند جوابگوی افکار عمومی و یا حتی وجدان خود درباره جوانانی باشد که به واسطه یک تضمین بدرد نخور، ممکن است خانواده و جامعه خود را به نابودی بکشانند!
ماجرای ۴۷۰ هزار قرصی که قرار است سونامی ایجاد کند/ نهادهای امنیتی ورود کنند
وزارت بهداشت اگر به ستاد تضمین می دهد، ستاد مبارزه با مواد مخدر چه تضمینی به افکار عمومی می دهد که عده ای سودجو برای فروش قرصهای مازاد خود، جوانان ایرانی را به ورطه نابودی نکشانند.

برخی شنیده های تایید نشده حکایت از آن دارد که تعداد ۴۷۰۰۰۰ قرص مازاد مخدری توسط تعدادی شرکت دارویی از جمله شرکت "پ.د" تولید شده که تاریخ انقضای آن نزدیک است و درصورت اجرایی نشدن بخشنامه این شرکتها ضرر چند میلیاردی خواهند داد.
هر چند اعضای کمیته درمان افرادی متعهد هستند و مانع از فشار لابی مافیای دارویی برای اجرای بخشنامه خواهد شد، اما برخی مافیا شاید قدرتی فرای از یک کمیته دارند که بنظر می رسد با توجه به مخالفت قریب به اتفاق کمیته درمان با اجرای این بخشنامه و فشار مافیای دارویی بایستی نهادهای امنیتی و قضایی ورود کرده و از یک بحران اجتماعی که تنها برای سودجویی چند شرکت دارویی است جلوگیری کنند.

هیچ نظری موجود نیست: