ضرورت سرمایه‌گذاری در تقویت دانش عمومی جهت پیشگیری از اعتیاد

ضرورت سرمایه‌گذاری در تقویت دانش عمومی جهت پیشگیری از اعتیاد
ایلنا: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه ریسک مصرف و فروش مواد مخدر در کشور باید به میزان قابل توجهی افزایش یابد، تاکید کرد: سرمایه گذاری در تقویت دانش عمومی جهت پیشگیری از اعتیاد ضرورت دارد.
ضرورت سرمایه‌گذاری در تقویت دانش عمومی جهت پیشگیری از اعتیاد
به گزارش ایلنا از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیژن صفوی اظهار کرد: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر رویکرد مثبتی است و به نظرم یکی از بهترین فراخوان‌ها جهت پیشگیری از اعتیاد به شمار می‌رود. اینکه همه باید خود را در مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد سهیم بدانند امری مبارک است و نتایج موثری را به همراه خواهد داشت. البته باید توجه داشت که اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر تنها در حد شعار نباشد بلکه به صورت عملی و منسجم در سراسر کشور و در برخی مناطق به صورت ویژه‌تر اجرایی شود.
وی با اشاره به اینکه اعتیاد ابعاد مختلفی دارد، افزود: مصرف مواد مخدر چه از نوع صنعتی و چه سنتی عوارض زیادی دارد ولی آنچه حائز اهمیت است، آن است که امروزه از مصرف ناآگاهانه مواد توسط جوانان گزارش‌های زیادی به دست رسیده است. به صورتی که فرد نمی‌داند ماده‌ای که به پیشنهاد دوستان برای لاغری و زیبایی استفاده می‌کند، مخدر و روانگردان است. به نظرم لازم است با ارائه آگاهی به جوانان و نوجوانان ، د راین زمینه هشدار داده شود. هشدارهایی که باید از مدارس تا دانشگاه ارائه شود تا شاهد گسترش اعتیاد نباشیم.
این استاد دانشگاه پیشگیری و آموزش عمومی را مهم برشمرد و تاکید کرد: دانش عمومی جامعه نسبت به پیشگیری از اعتیاد ضعیف است که برای جلوگیری از گسترش دامنه اعتیاد باید این مساله تقویت شود. ضعف دانش افراد یک آسیب به شمار می‌رود و باید بر روی این موضوع سرمایه‌گذاری بیشتری انجام گیرد.
صفوی ادامه داد: جهت اثرگذاری بیشتر در امر مبارزه با مواد مخدر آگاه سازی مردم حائز اهمیت است و در محافل اجتماعی و فرهنگی باید مساله پیشگیری مطرح شود.
وی به مشکلات اقتصادی و ارتباط آن با شیوع اعتیاد اشاره کرد و گفت: به لحاظ معیشتی اگر جوانان مشکلات ناشی از بیکاری را نداشته باشند زندگی مفرح و سالم را تجربه کرده و کمتر به رفتارهای پر خطر گرایش می‌یابند. لذا اشتغال و مهیا شدن شرایط ازدواج در کاهش اعتیاد موثر است و مسئولان باید توجه بیشتری نسبت به این مساله داشته باشند.
این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: ریسک مصرف و فروش مواد مخدر در کشور باید افزایش یابد تا فرد کمتر به سمت این مساله گرایش یابد. این موضوع در بسیاری از کشورهای دنیا تجربه شده و نتایج موثری به همراه داشته است.
صفوی با تاکید بر اینکه سیستم مبارزه با اعتیاد باید به صورتی باشد که فرد با اجبار ذهنی خود به سمت مواد مخدر گرایش پیدا نکند، تصریح کرد: لزوما با امر و نهی در مورد مواد مخدر به نتیجه نمی‌رسیم. باید سازوکاری را فراهم کرد که فردی که قصد ورود به عرصه قاچاق یا خرید و فروش همچنین مصرف را دارد، نتواند انجام دهد و به تعبیری برای آن مقرون به صرفه نباشد.
وی گفت: لازم است در مورد راهکارهای افزایش ریسک قاچاق یا خرید و فروش همچنین مصرف اقدامات کارشناسی و مطالعات دانشگاهی و تخصصی انجام گیرد تا در کنار مساله پیشگیری در مبارزه نیز موفق‌تر باشیم.
این استاد دانشگاه مصرف سیگار و قلیان را از دیگر مسائلی عنوان کرد که زمینه ابتلاء به اعتیاد را افزایش می‌دهد و ادامه داد: برنامه ریزی جهت پرکردن اوقات فراغت مناسب و ارزان قیمت برای همه جوانان و نوجوانان در کاهش اعتیاد موثر است. امروزه متاسفانه مصرف قلیان و سیگار رشد یافته و این موید ناکافی بودن آموزش‌های اجتماعی و فرهنگی است. آموزش‌هایی که با ارائه آن به صورت صحیح و پیوسته می توان به نتایج درخشان دست یافت.
صفوی در پایان ضمن ابراز خرسندی از رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که توسط وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است، ابراز امیدواری کرد که با ورود همه مسئولان دولتی و غیر دولتی، کارشناسان و صاحبنظران به این حوزه با همکاری مردم کاهش اعتیاد در جامعه را شاهد باشیم.

هیچ نظری موجود نیست: