عدم «ترک اعتیاد» با افزایش عرضه متادون در بازار آزاد

یک کارشناس درمان سوء مصرف مواد مخدر مطرح کرد

عدم «ترک اعتیاد» با افزایش عرضه متادون در بازار آزاد                       

1422778429204_4.jpg
یک کارشناس درمان سوء مصرف مواد مخدر با بیان اینکه افزایش قرص‌های متادون در بازار آزاد منجر به عدم پاسخ گویی به ترک اعتیاد شده است، تاکید کرد: اغلب بیماران به دلیل قیمت پایین قرص‌های متادون در بازار آزاد و عدم تمایل به رعایت آیین نامه‌های مراکز ترک اعتیاد، به خود درمانی می پردازند که منجر به عدم پاسخ گویی به ترک اعتیاد می شود.


دکتر علی حیدری نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه فراوانی داروهای آزاد در سطح شهرها منجر به کاهش کیفیت مراکز ترک اعتیاد شده است، گفت: درمان اعتیاد با متادون استاندارد منجر به تسهیل واکنش‌های اجتماعی و عملکردی فرد می‌شود و مشکلات جسمی و روحی بیماران را کاهش می‌دهد.

وی اضافه کرد: پرخاشگری، کم حوصلگی، تغییرات خواب، حالت تهوع، سرگیجه، تعریق، افت فشار خون و بروز مشکلات تشنج در بین بیمارانی که دوز بالای قرص‌های متادون را از بازار آزاد تهیه و مصرف می کنند، دیده می‌شود که به روند درمان ضربه می‌زند.

این کارشناس درمان سوء مصرف مواد مخدر، تصریح کرد: اغلب بیماران به دلیل قیمت پایین قرص‌های متادون در بازار آزاد و عدم تمایل به رعایت آیین نامه‌های مراکز ترک اعتیاد، به خود درمانی می‌پردازند که منجر به عدم پاسخ گویی به ترک اعتیاد می شود.

حیدری نژاد با اشاره به اینکه باید نظارت بر شرکت‌های دارویی در سطح کلان افزایش یابد تا داروهای متادون با شیشه اصلی به راحتی در سطح شهر یافت نشود، خاطرنشان کرد: توصیه درمانگران استفاده از داروهای قانونی برای ترک مصرف است چراکه به دلیل عدم عرضه قرص دولتی در مراکز ترک اعتیاد و کیفیت نامطلوب شربت متادون، بیماران به تهیه قرص در بازار اقدام می کنند و متاسفانه با علایم متفاوتی در درمان این بیماران مواجه هستیم.

وی در پایان یادآور شد: انجام تست‌های کبدی هر 6 ماه یک بار برای پیشگیری از عوارض متادون در مراکز ترک اعتیاد الزامی است و در بیماران خاص باید این تست با فاصله کمتر انجام شود.

هیچ نظری موجود نیست: