معرفی «قرص برنج» به عنوان «اکستازی» بر شمار قربانیان افزود

معرفی «قرص برنج» به عنوان «اکستازی» بر شمار قربانیان افزود

1394/03/07
تنها طی چهار ماه گذشته بیش از 90 نفر در اثر مسمومیت با قرص برنج به بیمارستان لقمان الدوله حکیم تهران مراجعه و حدود 30 درصد آنان فوت کرده اند.
 به نقل ازایسنا، این در حالی است که با توجه به این که طی سال گذشته حدود 232 نفر دچار مسمومیت با این قرص شده بودند انتظار می رفت با تبلیغات و اطلاع رسانی گسترده ای که در خصوص خطرات این قرص و جلوگیری از سوء مصرف آن شده بود، شاهد کاهش چشمگیر مسمومیت با قرص برنج باشیم.

مطابق آمار معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، میانگین سنی مسمومان مراجعه کننده به بیمارستان لقمان 25 سال بوده و حدود 80 درصد بیماران کمتر از 30 سال سن داشته اند.
بررسی ها نشان می دهد که تفاوت چشمگیری بین مردان و زنان در استفاده از آن نبوده و از نظر میزان مرگ و میر نیز اختلاف معنی داری بین دو جنس دیده نمی شود.
وبلاگ رسمی دکتر یزدان نیاز: قرص برنج شادی آور نیست
اکستاسی ecstasy-نشوة-قرص اکس -اکستازی
وبلاگ رسمی دکتر یزدان نیاز: مرگ با قرص های اکستاسی ...

دکتر امام هادی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اظهار داشت: قرص برنج قرصی با وزن حدود 3 گرم با بوی سیر یا ماهی گندیده است که دارای جذب خوراکی و استنشاقی بالا و فاقد جذب پوستی است. این قرص ترکیب خطرناکی از فسفیدها (فسفید روی، کلسیم و بطور شایع تر فسفید آلومینیوم) بوده و جهت جلوگیری از آفت زدگی برنج انبار شده، مصرف می شود. قرص برنج همچنین جهت دفع آفات سایر غلات انبار شده و جلوگیری از کپک زدگی خوراک دام، تنباکو و غیره نیز استفاده می شود.
آیا «قرص برنج» همان اکستازی است؟

وی گفت: حدود یک سال پیش به دنبال مسمومیت چهار دختر دانش آموز در اثر مصرف قرص برنج و اضافه شدن قربانیان دیگر به این مجموعه، جمله غلطی بر زبان ها جاری شد که به دنبال خود اتفاق تلخی را رقم زد. این جمله که سهوا بیان شد این بود «قرص برنج همان اکستازی است که به تازگی و با نام جدید قرص برنج به ایران وارد شده است».
به گفته دکتر امام هادی، این جمله آغازی بود بر افزایش قربانیان ناشی از این قرص مهلک که با تصور واهی ایجاد لحظاتی توهم زا از آن استفاده می کردند، اما واقعیت بسیار متفاوت و دردناک است.
واکنش این قرص در بدن چگونه است؟

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره نحوه تاثیر این ترکیب مرگبار در بدن به ایسنا گفت: در تماس این ماده با رطوبت و یا اسید معده، ماده سمی و خطرناکی به نام «فسفین» آزاد می شود که علت اصلی سمیت مهلک این ماده است و هرچه این ترکیبات تازه تر باشد گاز بیشتری آزاد کرده و خطرناک تر خواهد بود. مکانیزم احتمالی اثر این ماده، مهار چرخه سیتوکروم اکسیداز (تنفس سلولی) و در نتیجه مرگ سلولی است. بنابراین دستگاه هایی نظیر مغز، قلب، کبد و کلیه که به مقدار اکسیژن بیشتری نیاز دارند نسبت به این سم حساس تر و آسیب پذیرتر هستند.
عوارض قرص برنج چست؟

وی در گفت و گو با ایسنا خاطرنشان کرد: مصرف قرص برنج می تواند عوارض شدید و کشنده ای در بر داشته باشد. بر اساس نتایج بدست آمده از بررسی مسمومین با این قرص، فسفیدها به ویژه فسفید آلومینیوم باعث تحریک شدید دستگاه گوارش، اختلالات قلبی عروقی، کاهش فشار خون، شوک، آرتیمی، نارسایی قلبی، ادم ریوی، اسیدوز متابولیک، آسیب کبدی و کلیوی، کاهش پلاکت خون، تشنج و نهایتا کما و مرگ تا 72 ساعت پس از مصرف می شود.
به گفته دکتر امام هادی، عوارض گوارشی معمولا 5 تا 10 دقیقه پس از مصرف ایجاد شده و سپس سایر علائم ظاهر می شود. عوارض حاد ناشی از مصرف این قرص که معمولا دقایقی پس از استنشاق گاز فسفین ظاهر شده می تواند شامل سردرد، گیجی و خواب آلودگی شدید، خستگی، سرفه شدید همراه با خلط سبز رنگ، اختلال در حرکت و تکلم، تنگی نفس، تهوع و استفراغ، درد معده و اسهال باشد.
مسمومیت ناشی از خوردن این قرص با چه علایمی بروزمی کند؟

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: مسمومیت ناشی از خوردن قرص برنج عموما شامل تهوع و استفراغ، درد معده، اسهال، تنگی نفس، احساس سرما، عطش فراوان، سردرد، تشنج و کما است. مرگ بین 30 تا 60 درصد موارد مسمومیت معمولا در ساعات اولیه و حداکثر تا 72 ساعت بعد روی می دهد.
قرص برنج در چه صورتی مرگ را به دنبال دارد؟

دکتر امام هادی با بیان این که علائم ناشی از استنشاق مزمن آن به صورت کاهش اشتها، کاهش وزن، کم خونی، شکستگی خود به خود استخوان است، به ایسنا گفت: مرگ به دنبال مصرف نیمی از قرص و یا 1/5 گرم می تواند ایجاد شود.
وی از دیگر عوارض جانبی ناشی از مصرف قرض برنج را در سیستم قلبی عروقی، تپش قلب، اختلالات هدایتی قلب، افت فشار خون، عدم فعالیت ماهیچه قلب، نارسایی احتمالی قلب و شوک که از عوارض کشنده ناشی از مصرف فسفین است عنوان کرد.
به گفته وی، این قرص در دستگاه تنفسی نیز به تنگی نفس، تنفس ضعیف و سطحی، سرفه شدید سبزرنگ منجر می شود و با آسیب در دستگاه گوارش نیز فرد دچار تهوع، استفراغ، درد معده و اسهال شده و اختلال در دستگاه عصبی نیز به گیجی، سردرد و خستگی، خواب آلودگی، دل شوره و اضطراب، تشنج، کما و مرگ منجر شده و در کبد زردی و در کلیه نارسایی حاد بروز می کند.
پس از مشاهده اولین علایم چه اقدامی باید انجام داد؟

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان درباره اقدامات اولیه در مواجهه با مسمومیت با قرص برنج به ایسنا گفت: باید پس از مشاهده اولین علائم که شامل تهوع، استفراغ، درد شکم و تنگی نفس است، مسموم را به هوای آزاد برده و در صورت هوشیاری و مصرف خوراکی، با ایجاد تهوع سعی در خارج کردن ماده سمی از معده کرده، بعد از شستن معده بیمار با 2 تا 4 لیتر آب، به دادن زغال فعال (شارکول) اقدام کنیم. همچنین در مورد افرادی که دچار تنگی نفس شده اند، باید اکسیژن رسانی صورت گیرد؛ زیرا بهبودی و زنده ماندن بیمار به درمان به موقع و نیز میزان آسیب کلیه و کبد مرتبط بوده که وابسته به میزان سم مصرف شده می باشد. درمان اختصاصی بیماری تزریق سولفات منیزیم وریدی است.

هیچ نظری موجود نیست: