درمان اعتیاد با وارد آوردن ضربه به مغز

درمان اعتیاد با وارد آوردن ضربه به مغز
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد سیگاری‌ها‌یی که در ناحیه‌ای از مغز به نام کورتکس اینسولار یا بخش جزیره‌ای قشر مخ دچار ضربه می‌شوند با احتمال بیشتری سیگار کشیدن را کنار می‌گذارند. این یافته منجر به این شده که محققان به این نتیجه برسند که این ناحیه می‌تواند در درمان اعتیاد نقش اساسی داشته ‌باشد.
به گزارش تابناک خراسان شمالی،این مطالعه که از سوی محققان مرکز تحقیقات فیلیپ در آمریکای شمالی به انجام رسیده نشان می‌دهد که بخش جزیره‌ای قشر مخ می‌تواند نقش حیاتی در فرآیند اعتیاد داشته‌ باشد. سیگاری‌هایی که این بخش از مغزشان در اثر ضربه آسیب می‌بیند، دو برابر احتمال بیشتری دارد که سیگار کشیدن را ترک کنند. علاوه بر این در این افراد نشانه‌های بازگشت اعتیاد کمتر مشاهده می‌شود.
سیگار کشیدن دلیل نهایی بروز بسیاری از بیماری‌های مرگبار است و تنها در ایالات متحده آمریکا منجر به مرگ روزانه بیش از 480 هزار نفر می‌شود. به دلیل اعتیادآور بودن نیکوتین ترک سیگار فرآیندی دشوار است و مصرف آن به سادگی به عادت تبدیل می‌شود.
داروهایی که در حال حاضر برای ترک سیگار به معتادان توصیه می‌شوند، با اختلال در مسیرهای مغزی که به نیکوتین پاسخ می‌دهند عمل می‌کنند، اما متاسفانه این نوع درمان‌ها نرخ بازگشت بالایی داشته و احتمال موفقیت آن‌ها بعد از گذشت 6 ماه تنها 30 درصد است.
مطالعات قبلی نشان داده‌ بود که بخش جزیره‌ای قشر مغز می‌تواند نقش مشخصی در فرآیندهای ذهنی که با مصرف مواد مخدر در ارتباط است، داشته ‌باشد. اما تاکنون مشخص نشده‌ بود که آیا تغییر در این ناحیه از مغز می‌تواند اثری در میزان و تمایل به مصرف دارو داشته ‌باشد یا خیر.
برای درک این موضوع  محققان بررسی کردند که آیا سیگاری‌هایی که در این ناحیه از مغز دچار یک ضربه آسیب‌ زا می‌شوند نسبت به آن دسته سیگاری‌هایی که در دیگر نواحی مغز ضربه می‌بینند، تمایل بیشتری برای ترک سیگار دارند یا خیر.
نتایج نشان داد که حدود 70 درصد از بیمارانی که در این ناحیه از مغز ضربه دیده‌اند بعد از سه ماه سیگار را کنار ‌گذاشته‌اند.
در این مطالعه 156 فرد سیگاری مورد بررسی قرار گرفتند. محققان ناحیه وارد کردن ضربه را با    استفاده از MRI و توموگرافی تعیین کرده و بیماران را به دو دسته تقسیم کردند. یک گروه افرادی که در بخش جزیره‌ای قشر مخ ضربه دیده بودند و گروه دیگر سیگاری‌هایی که ضربه وارد شده به مغزشان می‌تواند در هر نقطه‌ای از مغز باشد.

هیچ نظری موجود نیست: