تحلیل آثار مواد مخدر در سامانه مشترک پلیس،‌ وزارت بهداشت و پزشکی قانونی

معاون ستاد مبارزه با موادمخدر به تسنیم خبر داد

تحلیل آثار مواد مخدر در سامانه مشترک پلیس،‌ وزارت بهداشت و پزشکی قانونی

معاون کاهش تقاضا و افزایش مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر از راه‌اندازی سامانه مشترک پلیس، وزارت بهداشت و پزشکی قانونی به منظور پایش و تحلیل سوءمصرف مواد، بازار مخدر و مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در سال ۹۵ خبر داد.

پرویز افشار در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه در حال حاضر اطلاعات جامع و کاملی از آمار تفکیکی مرگ و میر معتادان وجود ندارد، با اشاره به برنامه‌ریزی مشترک ستاد مبارزه با مواد مخدر و پزشکی قانونی برای راه‌اندازی مرکز پایش و تحلیل سوءمصرف مواد، بازار مخدر و مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر حلقه مفقوده‌ای برای پایش و تحلیل اطلاعات موجود در زمینه‌های بازار مواد مخدر، عوارض و مرگ و میر ناشی از سوءمصرف وجود دارد که با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است به زودی این مشکل مرتفع شود.
معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت‌: در این برنامه مقرر شده است تا سامانه اطلاعاتی نیروی انتظامی برای تحلیل ناخالصی‌های مواد مخدر با سامانه ثبت اطلاعات بیماران دارای سوءمصرف که در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های وزارت بهداشت بستری شده‌اند، ارتباط داده شوند تا اطلاعات و دیتای به دست آمده برای تحلیل نهایی در اختیار کارشناسان قرار گیرد.
وی با تاکید بر ارتباط این سامانه با سامانه پزشکی قانونی به منظور تحلیل دقیق‌تر علت مرگ و میر معتادان کشور، ادامه داد: این سامانه که در حال حاضر به صورت پایلوت در حال بهره‌برداری است، قرار است اواخر سال 95 به صورت ملی عملیاتی شده و به بهره‌برداری کامل برسد.
افشار افزود: در این پروژه قرار است تمام این سامانه‌ها به یک سرور مرکزی متصل شده تا اطلاعات آنها به صورت یکجا و در کنار هم، قابلیت تحلیلی داشته و تحلیل دقیق‌تری از شرایط موجود را ارائه دهد.
معاون کاهش تقاضا و افزایش مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: پس از عملیاتی شدن نهایی این سامانه مرکزی، می‌توان دقیقاً مشخص کرد که در وهله نخست، چه مواد جدیدی و از چه مسیری وارد کشور شده است؛ همچنین روش شدن شیوه مصرف نادرست این مواد، ناخالصی‌های موجود در آن، روش درمانی مناسب و پیش‌بینی عوارض و مرگ‌ومیرهای ناشی از مصرف این مواد تازه وارد، از جمله اطلاعاتی است که با تحلیل اطلاعات این سامانه، باعث ارتقای هوشمندی دستگاه‌های مسئول در برابر این مواد خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر اطلاعات تحلیلی این سامانه، این امکان را به ما خواهد داد که بدانیم در صورت ورود ماده جدیدی از جنوب شرق کشور، چه میزان زمان برای واکسینه کردن شهرهای شمال غربی در برابر آن داریم.

هیچ نظری موجود نیست: