جوانی، اعتیاد، هنر و سکس در فیلم‌های برلیناله ۲۰۱۴

جوانی، اعتیاد، هنر و سکس در فیلم‌های برلیناله ۲۰۱۴

"نیمفومانیا"، فیلم پورنو‌گونه‌ی لارس فون تریر، به شکل کامل در برلیناله به نمایش در می‌آید. ستارگان درخشانی چون کاترین دنوو، شارلوت گینزبورگ، تیلدا سوینتن، لئا سدوکس، جرج کلونی و مت دیمون نیز به برلین دعوت شده‌اند.
بیش از ۴۰۰ فیلم‌سینمایی، کوتاه، بلند و مستند در بخش‌های دوازده‌گانه‌ی شصت و چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم برلین گنجانده شده‌است که از میان آن‌ها، ۲۰ فیلم از کشورهای آرژانتین، ژاپن، برزیل، بریتانیا، فرانسه، نروژ، چین و آمریکا برای به‌دست آوردن خرس طلایی این فستیوال با یکدیگر رقابت می‌کنند.
در این بخش ۱۸ نمایش اول جهانی و ۳ فیلم نخست سینماگران جوان و ۳ فیلم از کارگردانان زن جهان (اتریش و آرژانتین) به نمایش در می‌آید. سینمای آلمان تنها در این بخش با ۴ فیلم از کارگردانان پرآوازه و کمتر نام‌آشنای خود شرکت دارد.
نمایی از فیلم نیمفومانیا نمایی از فیلم "نیمفومانیا"
فیلم‌های بخش مسابقه، به گفته‌ی دیتر کاسلیک، مدیر هنری این جشنواره، درباره‌ی خشونت، جوانی، هنر، نابسامانی‌های اجتماعی و سکس است.
پنج ساعت سکس
فیلم پورنو‌گونه‌ی "نیمفومانیا" از لارس فون تریر، کارگردان جنجال‌برانگیز دانمارکی، پنج ساعت به‌طول می‌انجامد و‌به سکس ناب و غیرمتعارف می‌پردازد. در این اثر، هنرپیشه‌های فیلم‌های پورنو هم در کنار شارلوت گینزبورگ که نقش اصلی فیلم را به عهده دارد، بازی می‌کنند.
"نیمفومانیا" داستان ماجراهای سکسی زنی در مرز ۵۰ سالگی را در هشت بخش مستقل بازگو می‌کند. دیتر کاسلیک، این تازه‌ترین ساخته‌ی لارس فون تریر را اثری "از نظر زیبایی‌شناسی شکوهمند و رادیکال" معرفی کرده است.
شروع جشن فیلم
شصت و چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم برلین، با نمایش فیلم "هتل بزرگ بوداپست"، از وس اندرسن، آغاز می‌شود. این نخستین فیلم اندرسن پس از اعلام نامزدی اسکار فیلم "قلمرو طلوع ماه" است و برخی از هنرپیشگان ثابت کارهای این سینماگر مانند بیل موری، جیسن شوارتزمن، آدرین برودی و اوئن ویلسن هم در آن بازی می‌کنند.
‌داستان "هتل بزرگ بوداپست" در سال‌های بین جنگ‌های جهانی اول و دوم روی می‌دهد. سرقت و جستجو برای یافتن یک تابلوی نقاشی ارزش‌مند متعلق به دوره‌ی رنسانس دستمایه‌ی اصلی این فیلم کمدی است که گوستاو اچ (با بازی رالف فاینس)، مسئول خدمه‌ی هتل بوداپست، راوی رویدادهای مضحک و هیجان‌انگیز آن است.
نمایی از فیلم هتل بزرگ بوداپست نمایی از فیلم "هتل بزرگ بوداپست"
هنر و حفظ تابلوهای گران‌بهای نقاشی دستمایه‌ی فیلم پرکشش "قهرمانان خارق‌العاده"، ساخته‌ی جرج کلونی، نیز هست. این فیلم که که بر اساس داستانی واقعی تهیه شده است، تلاش‌های "قهرمانانه‌" یک گروه کارشناس هنری آلمانی را به تصویر می‌کشد که در دوره‌ی نازی‌ها به هر خطری تن در می‌دهند تا تابلوهای نقاشی موزه‌های این کشور را از دستبرد و غارت فاشیست‌های هیتلری در امان نگاه ‌دارند. این فیلم و نیز "هتل بزرگ بوداپست" در آلمان فیلم‌برداری شده‌اند.
فیلم‌های اروپایی
فرانسه با فیلم "دو مرد در شهر" از رشيد بوچارب، كارگردان سرشناس این کشور که چندی پیش نشان شواليه لژيون دونور را دريافت كرد، در این دوره‌ی برلیناله شرکت دارد. بوچارب در این فیلم داستان مبارزه‌ی دو مرد تکرو با مافیای مواد مخدر در مکزیک را بازگو می‌کند. گلشیفته‌فراهانی در سال ۲۰۱۲ در فیلم این سینماگر الجزیره‌ای‌تبار با عنوان "درست مثل یک زن" بازی کرده است.
فیلم "به دلیل ناپدید شدن"، از هانس پتر مولاند، کارگردان پرسابقه‌ی نروژِی، تنها فیلم از این کشور است که برای نخستین بار در برلیناله به نمایش در می‌آید.
این فیلم به داستان مرد ۴۵ ساله‌ای به نام نیل می‌پردازد که در یکی از شهرهای کوچک نروژ از راه برف‌پاروکنی روزگار می‌گذراند و رؤیای روزهای خوش دوران بازنشستگی خود را می‌بیند.
وقتی پسر جوان نیل که در دانشگاه اسلو تحصیل می‌کند، در اثر استعمال بیش از اندازه‌ی مواد مخدر می‌میرد، نیل به پایتخت سفر می‌کند تا از چند و چون مرگ تنها فرزندش با خبر شود. جستجوی او به درگیری با گروه‌های مافیایی خرید و فروش مواد مخدر می‌انجامد.
سه فیلم از چین
نمایش فیلم‌های سینمای چین که با ۳ فیلم در بخش مسابقه‌ی این فستیوال حضور دارد، با نمایش "پیام کور" آغاز می‌شود. ی لو، کارگردان نام‌آشنای چینی، در این فیلم از دنیای تن‌فروشان و روسپی‌های پکن خبر می‌دهد، آن‌هم از دیدگاه دو مرد نابینا.
"پیام کور" داستان زندگی این دو مرد را در دنیای شلوغ و پرماجرای چین امروز بازگو می‌کند. "ما" یکی از این دو مرد است که در کودکی در اثر تصادف بینایی خود را از دست داده است. ماجراهای عشق "ما" به یک زن روسپی، این دو را با نابسامانی‌های اجتماعی و سنگدلی دنیای خارج آشنا می‌کند.
خرس طلای افتخاری
کن لوچ
در این دوره‌ی برلیناله از کن لوچ، فیلم‌ساز بریتانیایی، با اهدای خرس طلای افتخاری این جشنواره تقدیر می‌شود.
کن لوچ که ۷۷ سال دارد، به عنوان یکی از مهم‌ترین نمایندگان جنبش رئالیسم اجتماعی سینمای بریتانیا فیلم‌های به‌یادماندنی بسیاری را به جهان سینما عرضه کرده است: "بادی که کشتزار جو را تکان می‌دهد" (۲۰۰۶)، "جاده ایرلند" (۲۰۱۰)،" در جست‌وجوی اریک" (۲۰۰۹) و نیز "سهم فرشتگان" (۲۰۱۲) از جمله‌ی این فیلم‌هاست.
افزون بر این،‌در بخش "کلاسیک‌های برلیناله" این دوره یک نسخه‌ی کاملا ترمیم شده از فیلم اکسپرسیونیستی "مطب دکتر کالیگاری" برای نخستین بار به نمایش درمی آید.
این فیلم که کارگردان آلمانی، روبرت وینه، آن را در سال۱۹۲۰ ساخته، یکی از مهم‌ترین فیلم‌های صامت اکسپرسیونیستی است.
"مطب دکتر کالیگاری" برای نخستین بار در ۲۶ فوریه ۱۹۲۰ در برلیناله نمایش داده شد. نسخه‌ی جدید آن کاملا به صورت دیجیتال ترمیم شده است. ورنر کراوس نقش اصلی این فیلم را به عهده دارد.
شصت و چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم برلین از ۶ تا ۱۶ فوریه ۲۰۱۴ برگزار می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست: