سازمان بهداشت جهانی: جهان با «موج کشنده» سرطان روبرو است

۴ فوریه (۱۵ بهمن) روز جهانی سرطان؛ تنها در سال ۲۰۱۲ میلادی حدود هشت میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در اثر ابتلا به بیماری سرطان درگذشتند.
۴ فوریه (۱۵ بهمن) روز جهانی سرطان؛ تنها در سال ۲۰۱۲ میلادی حدود هشت میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در اثر ابتلا به بیماری سرطان درگذشتند.

سازمان بهداشت جهانی گفته که جهان در طول ۲۰ سال آینده با «موج کشنده» سرطان روبرو است و پیش‌بینی کرده که آمار مبتلایان به این بیماری تا ۷۰ درصد افزایش پیدا کند و به ۲۵ میلیون نفر در سال برسد.

سازمان بهداشت جهانی در تازه‌ترین گزارش خود درباره سرطان که همزمان با «روز جهانی سرطان» منتشر کرده است تاکید کرده که سبک زندگی و مواردی مانند استفاده زیاد از الکل، مصرف قند و چاقی، عوامل ابتلا به سرطان هستند.

این گزارش می‌گوید که نیمی از ابتلاها به بیماری سرطان قابل پیش‌گیری هستند چرا که به سبک زندگی افراد مربوطند و نباید تصور کرد که می‌توان با دارو و درمان بر این بیماری غلبه کرد، بلکه اکنون تمرکز ما باید بر پیش‌گیری باشد.

سازمان بهداشت جهانی سپس تاکید می‌کند که یک عزم و اراده جهانی لازم است تا بتوان آن دسته از عوامل بیماری سرطان را کنترل کرد که ریشه در سبک زندگی دارند.

آمار این نهاد بین‌المللی نشان می‌دهد شیوع بیماری سرطان در سطح جهان از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار مورد افزایش یافته و از ۱۲ میلیون ۷۰۰ هزار به ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار رسیده است.

سازمان بهداشت جهانی سپس پیش‌بینی می‌کند این روند افزایشی تا سال ۲۰۳۲ شتاب سریعی به خود بگیرد و به ۲۵ میلیون نفر در سال برسد که بیشتر مبتلایان نیز در کشورهای با درآمدهای پایین و متوسط خواهند بود، جایی که جمعیت افزایش می‌یابد و مدت عمر طولانی‌تر می‌شود.

این گزارش به دو گونه عمده سرطان اشاره می‌کند که یک گونه آن در اثر عفونت‌ها پدید می‌آید و در کشورهای فقیر رایج است، مانند سرطان دهانه رحم.

اما گونه دوم سرطان‌ها که رو به افزایش است به سبک زندگی افراد در بیشتر کشورهای مرفه ربط دارد، جایی که مصرف تنباکو، الکل، قند و غذاهای فراوری شده در آن افزایش می‌یابد و فعالیت‌های بدنی هم کمتر می‌شود.

آمار سازمان بهداشت جهانی حکایت از آن دارد که تنها در سال ۲۰۱۲ میلادی حدود هشت میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در اثر ابتلا به بیماری سرطان درگذشته‌اند.

«۳۰۰ هزار خانواده ایرانی درگیر با سرطان»

در همین حال مقامات وزارت بهداشت ایران نیز آماری از رواج بیماری سرطان در کشور و علت‌های اصلی آن ارائه داده‌اند که نشان از گسترش این بیماری دارد.

خبرگزاری فارس روز دوشنبه، ۱۴ بهمن سخنان علی‌اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت ایران، را منتشر کرده است که می‌گوید «۳۰۰ هزار خانواده ایرانی درگیر سرطان هستند».

به گفته او، صیفی‌جات و غذاهای حاضری آلوده به نیترات‌ها و همین طور هوای آلوده از عوامل مهم ابتلا به سرطان در کشور هستند، اما «شایع‌ترین عامل سرطان افزایش سن است».

آقای سیاری اظهار داشت: «با افزایش سن ژن‌ها تغییر می‌کنند... و از این رو افزایش سرطان را با توجه به افزایش سن در جامعه و اینکه کشور به سمت پیری می‌رود، می‌توان پیش‌بینی کرد.»

این مقام وزارت بهداشت در نهایت رایج‌ترین سرطان‌ها در کشور را سرطان معده، پروستات، پستان و روده بزرگ عنوان کرده و گفته است که در این میان سرطان معده بیشترین کشندگی را دارد.

هیچ نظری موجود نیست: