رئیس جمهور اسلامی افغانستان محمد اشرف غنی : اقتصاد جرمی که از مواد مخدر بدست می آید یک خطر مشترک برای افغانستان و ایران می باشد

رئیس جمهور اسلامی افغانستان  غنی : اقتصاد جرمی که از مواد مخدر بدست می آید یک خطر مشترک برای افغانستان و ایران می باشد


۳۱ حمل ۱۳۹۴
محمد اشرف غنی رئیس جمهور اسلامی افغانستان قبل از ظهر امروز در شهر تهران در نشست مشترک فعالان اقتصادی افغانستان و ایران که به ابتکار اتاق بارزگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار گردیده بود، سخنرانی کرد.
رئیس جمهور در این سخنرانی روی پنج عرصه مهم اقتصادی افغانستان که شامل موقعیت، آب و زمین، معادن، نفت و گاز، پول و تشبث می باشد، تمرکز نمود.
رئیس جمهور در رابطه به موقعیت مهم افغانستان گفت که آسیای مرکزی، جنوبی، غربی و شمالی بدون یک افغانستان آباد با هم مرتبط بوده نمی توانند.
وی افزود که در ۲۰ سال آینده، آسیا از مفکوره جغرافیایی به یک براعظم اقتصادی مبدل خواهد شد و اتصال ایران به چین، تاجکستان و ازبکستان از طریق افغانستان یک تغییر وسیع را در اقتصاد منطقه بوجود خواهد آورد.
رئیس جمهور افزود که در بخش زیربنایی حاضر به همکاری در عرصه های مطالعات، انسجام و سرمایه گذاری هستیم.
رئیس جمهور، فساد اداری را بزرگترین مانع در راه توسعه اقتصادی دانسته گفت که مالیه که از شما به طور غیر مسقیم به عنوان رشوه اخذ می گردید، دیگر برای ما قابل تحمل نیست.
رئیس جمهور با اشاره بر اینکه بیلانس واردات افغانستان ۳۰ برابر صادرات آن است، گفت که موقعیت کشور ما ایجاب می کند تا دیگر تجارت افغانستان یک طرفه نباشد.
رئیس جمهور در مورد استفاده درست از  آب و زمین، سرمایه گذاری در عرصه زراعت و مبدل ساختن افغانستان به یک کشور صادر کننده مواد غذایی را از اهداف حکومت دانست.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه افغانستان دیگر نمی خواهد تنها بحیث یک کشور صادر کننده مواد خام باقی بماند، از وزارت زراعت ایران و سکتور خصوصی آن کشور دعوت کرد تا افغانستان را در ایجاد زنجیره ارزش همکاری نماید.
رئیس جمهور گفت که اقتصاد جرمی که از مواد مخدر بدست می آید یک خطر مشترک برای افغانستان و ایران محسوب میشود.
رئیس جمهور غنی، معادن، نفت و گاز را یکی از عرصه های مهم دیگر اقتصادی دانسته، گفت که بررسی های اولیه نشان میدهد که ارزش ۳۳ در صد معادن افغانستان بین یک تا سه تریلیون دالر تخمین شده است.
رئیس جمهور غنی افزود که افغانستان تا ده سال آینده به بزرگترین صادرکننده مس و آهن مبدل خواهد شد.
رئیس جمهور ایجاد یک سیستم ترانزیت قابل باور و بدون مشکلات را برای افغانستان و منطقه حیاتی خواند. وی گفت که حجم تجارت واقعی افغانستان و ایران معلوم نیست بناً باید تجارت هر دو کشور رسمی شود و از تجارت قاچاقی جلوگیری صورت گیرد.
رئیس جمهور با تاکید گفت که ما نمی خواهیم مناسبات ما در حرف باقی بماند بلکه می خواهیم مناسبات خویش را در عمل پیاده نمائیم و سکتور خصوصی ناظر آن باشد.
رئیس جمهور به تشکیل اتاق مشترک تجارت افغانستان و ایران موافقت خویش را ابراز کرد و از سکتور خصوصی خواست که آنرا همواره مورد ارزیابی قرار داده تا یک حسابدهی لازم به وجود آید.
رئیس جمهور گفت که تا چند ماه آینده پالیسی اصولی را ایجاد می کنیم که بر اساس آن قرارداد ها به طور شفاف صورت گیرد.
رئیس جمهور در مورد زنجیره ارزش گفت: ما نمی خواهیم افغانستان به یک کشور صادر کننده مواد خام مبدل شود. وی از افزود که از کشور های که ما را در ایجاد زنجیره ارزش همکاری می کنند، استقبال می کنیم. وی افزود که دیدگاه ما چهاره روزه نیست بلکه چهار صد ساله می باشد.
رئیس جمهور در مورد پول و تبدیل کردن آن به سرمایه نیز صحبت کرده، گفت که پول سرمایه تولیدی نیست و تجارت ما باید در چند سال آینده به سرمایه مبدل شود.
رئیس جمهور گفت که فساد اداری باعث شده است تا پول به سرمایه مبدل نشود. وی افزود که ایجاد یک سیستم بانکی قوی هدف ماست تا پول را به سرمایه مبدل سازیم.
رئیس جمهور با اشاره بر اینکه سکتور خصوصی به تنهایی نمی تواند عامل رشد کشور شود، گفت که ما می خواهیم یک پیمان واضح را میان سکتور خصوصی و دولت بوجود آوریم و هر دو به همکاری اساسی نیاز دارند نه تضاد.
رئیس جمهور تشبثات را در اقتصاد مهم خوانده گفت که ما می خواهیم با شما و سکتور خصوصی منطقه در ایجاد سرمایه بشری که بتواند دیدگاه های اقتصادی را عملی سازد، به نتیجه برسیم.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید تجارت مشروع معیار روابط اقتصادی میان دو کشور باشد، گفت که تجارت دو جانبه هدف اصلی ماست و تا زمانیکه تجارت یکجانبه باشد، اقتصاد جرمی ادامه می یابد.
در اخیر این سخنرانی رئیس جمهور گفت که فقر و بیکاری که تمام منطقه به آن مواجه است، بدون همکاری مشترک از میان نمی رود و تا زمانیکه فقر وجود داشته باشد، امنیت و ثبات تامین نمی گردد.

هیچ نظری موجود نیست: