برای افزایش توان مغز هوشیاری دیداری خود را توسعه دهید

برای افزایش توان مغز هوشیاری دیداری خود را توسعه دهید
برای آنکه یک متفکر تصویری شویم، لازم است که یاد بگیریم الگوهایی که در اطراف ما و در زندگی روزمره ماست را تشخیص دهیم.
جواب تمام مشکلات و مسائل غامضی که می خواهیم با تفکر تصویری حل کنیم، در همین الگوها نهفته است. اگرچه برای تشخیص این الگوها در ابتدا باید عضلات تفکر تصویری خود را تقویت کنیم تا بهتر از آنچه در محیط پیرامونی و شرایط ماست، آگاه شویم.
آموزش عضلات تفکر تصویری ممکن است زمان بر باشد. اگرچه تلاشی که در اینباره مصروف می کنید به شما اجازه می دهد که فهم خود را از مشکلات و شرایط خود به حدی افزایش دهید که بتوانید الگوها حیاتی را بیابید و تشخیص دهید.
این همه اش درباره چشمهاست
از آنجائی که تفکر تصویری با موضوعات دیداری سروکار دارد، از این رو برای تقویت تفکر تصویری، باید هوشیاری دیداری را افزایش داد. اگرچه مهم است بدانید که این هوشیاری از طریق دیگر اندام های حسی نیز تقویت می شود. در واقع، هنگامی که هوشیاری شما از طریق بیش از یک اندام حسی ایجاد می شود، شما اطلاعات بیشتری دارید که می تواند به شما کمک کند تا بینش عمیقتری به مسائل و شرایط خود داشته باشید.
در طول روز، بیشتر ما چنین احساسی داریم که ما آگاه و بیدار هستیم زیرا می بینیم، می شنویم، احساس می کنیم، می چشیم و می بوئیم. اما این حس ها، حداقل اطلاعات موجود در محیط و شرایط پیرامونی را به ما می دهد و اگر هوشیاری خود را افزایش دهیم، اطلاعات به مراتب بیشتری را کسب خواهیم کرد.
به عنوان مثال اجازه دهید که نگاهی به چشم ها بیاندازیم. تحقیقات نشان داده است که چشم های ما در معرض 10 میلیون داده تصویری در هر ثانیه هست.
اما مغز ما در هر ثانیه تنها 40 داده تصویری را دریافت کرده و ما تنها از 16 داده تصویری آگاه می شویم. یعنی از 10 میلیون داده، تنها به 16 داده توجه می کنیم. این به ما نشان می دهد که چه مقدار از جهان پیرامون خود را از دست می دهیم؛ گوئی ما با چشمانی کور قدم می زنیم.
البته این خیلی مشکل است – اگر محال نباشد- که تصور کنیم می توانستیم در هر ثانیه از میلیونها داده تصویری آگاه شویم. قطعا این تجربه ای منکوب کننده بود. اما می توان عضلات هوشیاری دیداری را تقویت کرد تا میزان اطلاعات ورودی به مغز خویش را افزایش دهیم.
سیستم فعال کننده مشبک
سیستم فعال کننده مشبک (The Reticular Activation System) مفهومی است که بوسیله آنتونی رابینز و در کتاب «غول درون را بیدار کن» (Awaken the Giant Within) معرفی شد. این نباید با قسمی از مغز که به همین نام است (Reticular Activating System) اشتباه گرفته شود اگرچه این دو به هم مرتبط هستند. سیستم فعال کننده مشبک، فیلتری است برای انتخاب داده هایی که توسط حواس پنجگانه دریافت می شود. این فیلتر در 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته، فعال است تا ما به علت حجم انبوه داده هایی که حواس ما دریافت می کند، منکوب نشویم.
سیستم فعال کننده مشبک، تعیین می کند که ما بر اساس فرمانی که به توجه خود داده ایم، چه اطلاعاتی را دریافت کنیم. در حالی که بقیه اطلاعات که از این فیلتر نمی گذرد به ضمیر ناخودآگاه ما انتقال می یابد. وقتی که در جستجوی چیز خاصی در محیط پیرامونی خود هستیم، سیستم فعال کننده مشبک نیز تنها همان چیز و مواردی که با آن مرتبط هستند را از فیلتر عبور می دهد.
بیشتر شبیه لئوناردو داوینچی شویم
یکی از بهترین روش ها برای اینکه سیستم فعال کننده مشبک، اطلاعات بهتری را برای حل مسائلمان عبور دهد، روش لئوناردو داوینچی است. داوینچی، مرد کنجکاوی بود که به او اجازه می داد بیشتر از شرایط و محیط خود آگاه شود و به این ترتیب به ایده های ناب و خیره کننده ای دست یافت. این ایده ها در کتاب طرح های اولیه او ثبت شده است. آنچه برای ما مهم است اینکه کنجکاوی و اشتیاق او برای ضبط اندیشه ها و مشاهدات بر روی کاغذ، به او کمک کرد تا ماهیچه های هوشیاری دیداری اش را آموزش دهد. این هوشیاری به او اجازه داد که مشاهداتش را به مفاهیم و ایده های چشمگیری تبدیل کند که تا امروز موجب شگفتی شده است.
منبع:
http://www.visualthinkingmagic.com/visual-awareness#more-13556

هیچ نظری موجود نیست: