گزارش روند ابهام زدائی و تصحیح اخبار مرتبط با موضوع پول کثیف


گزارش روند ابهام زدائی و تصحیح اخبار مرتبط با موضوع پول کثیف

وزارت کشور
-

از سوی مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور در قالب پاسخ به یادداشت یکی از روزنامه ها، روند ابهام زدائی و تصحیح اخبار منسوب به وزیر کشور در ارتباط با موضوع پول کثیف گزارش شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، در پی درج یادداشتی در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار مبنی بر اینکه « قاعده این بود که روابط عمومی های دستگاه‌های مسئول مثل وزارت کشور یا ... تکذیبیه‌ای منتشر کنند... مبنی بر اینکه خبری که از سوی وزیر کشور در باره پول های کثیف نقل شده است خبر درستی نیست یا اینکه ناقص نقل شده است.» و با عنایت به اینکه آنچه در این یادداشت و نقطه نظرات مشابه سایر رسانه‌ها مطالبه شده پیش از این دقیقاً انجام شده و تحصیل حاصل بوده است، نکات ذیل جهت آگاهی مردم شریف و ارتقای اطلاعات مبنای تحلیل نویسندگان محترم که تحلیل دقیق و داوری منصفانه از وی مورد انتظار است، ارائه می‌شود:
1)‌یک روز پس از سخنرانی جناب آقای رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در تاریخ 2/12/93 در جمع فرماندهان و رؤسای پلیس مبارزه با مواد مخدر و هشدار پیشگیرانه وی در آن سخنرانی در خصوص مواظبت بخش‌های ذیربط در خصوص ضرورت پیشگیری از سرایت چرخه منابع مالی حاصل از فعالیت‌های غیر قانونی به حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور که متأسفانه با عدم رعایت اصل امانتداری از سوی یکی از خبرگزاری‌ها و انعکاس غیر دقیق بخش غیر رسانه ای (off the record) این سخنرانی که منجر به برداشت های ناصحیح و یا سلیقه ای رسانه ها شد؛ روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر با انتشار اطلاعیه ای در مورخ 3/12/93 ضمن توضیح در خصوص محتوای واقعی سخنرانی موضوع بحث بر تحریف و وارونه کردن اظهارات وزیر کشور از سوی برخی رسانه ها و القاء پیام نادرست از آن تصریح کرد.
2) در این اطلاعیه که دقیقاً روز بعد از انجام اصل سخنرانی و بازتاب های اولیه آن صادر شد بر کذب بودن ادعای آلودگی عرصه سیاسی ایران به پول های کثیف ناشی از قاچاق مواد مخدر تصریح شده است. در همین اطلاعیه روابط عمومی ستاد مبارزه مواد مخدر، جهت تنویر افکار عمومی و جلوگیری از بروز هرگونه شائبه « توضیح داده میشود که» وزیر کشور نسبت به تاثیر پول کثیف ناشی از قاچاق مواد مخدر در عرصه های مختلف از جمله سیاست و انتخابات «هشدار» داده است و «دقت لازم در کنترل و مراقبت از نفوذ احتمالی این چرخه ناسالم در شریان سالم و با نشاط سیاسی و اجتماعی کشور را خواستار شده است» .

3) با توجه به عملکرد غیرحرفه‌ای خبرگزاری که نخستین بار هشدارهای پیشگیرانه وزیر کشور آن هم در بخش غیر رسانه‌ای یک جلسه اداری را با تیتر خاص و غیر دقیق منتشر و زمینه برداشت های غیر منطبق با واقع را فراهم کرد، در تاریخ 18/12/93 ‌طی نامه ای از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خطاب به خبرگزاری مرتکب این اقدام غیرحرفه‌ای، با اشاره به «سطح داخلی جلسه و تذکر در محل مبنی بر اینکه خبرنگاران حاضر در حاشیه جلسه خبری نشدن این بخش از جلسه را رعایت کنند» اقدام غیر حرفه ای این خبرگزاری مورد گلایه و اعتراض رسمی واقع شده است.

4) یک ماه بعد در نوبتی دیگر و پس از آنکه یکی از روزنامه های کثیر الانتشار در مورخ 19/1/94 سخنرانی نوروزی وزیر کشور در جلسه کارکنان ستاد مبارزه با مواد مخدر را دستمایه انتشار مطلبی با عنوان «پافشاری وزیر کشور بر پیگیری پول کثیف» می‌کند و متاسفانه مجددا« با برداشت مطلقاً سلیقه ای و غیر منطبق بر واقع، سخنرانی وزیر را به موضوع پول‌های کثیف ارتباط می دهد، در همان روز روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر مجدداً با صدور جوابیه ای که در شماره بعدی روزنامه یاد شده عیناً درج میشود صراحتاً اعلام می‌کند که «گزارش دارای اشکالات و استنباط‌های غلط است». همین جوابیه در ادامه در مقام رفع شبهه و تنویر افکار عمومی به تفصیل به این اشکالات و استنباط های غلط می‌پردازد. از جمله تصریح بر اینکه در متن سخنرانی که تنها منبع آن به واسطه عدم دعوت از خبرنگاران برای حضور در جلسه داخلی؛ منحصراً پایگاه اینترنتی ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌باشد، ‌مطلقاً هیچ ارتباط مستقیم یا حتی غیر مستقیمی با موضوع پول های کثیف مشاهده نمی‌شود و گزارش منتشره صرفا بر اساس برداشت کاملاً سلیقه ای دست اندرکاران روزنامه منتشر کننده گزارش تهیه شده است. در این جوابیه صراحتاً سوال شده است که : «در کدام قسمت از سخنان ایشان (وزیر کشور) اشاره مستقیم یا غیر مستقیمی به جریان پول کثیف و پیگیری آن توسط وزیر کشور مطرح شده که از آن ، حتی چنین تیتری استنباط شده است؟» جوابیه همچنین با ارائه مجدد متن کامل سخنرانی وزیر کشور، مخاطبان و افکار عمومی را به داوری در باب تحریف و انعکاس وارونه آن فرا می‌خواند. گفتنی است این جوابیه به طور کامل در شماره بعدی روزنامه منتشر کننده گزارش (20/1/94) بازتاب می‌یابد.

5) در واپسین گام نیز پس از آنکه پاسخ وزیر کشور به سوال یکی از خبرنگاران در حاشیه جلسه شورای اجتماعی کشور در مورخ 1/2/94 در خصوص آمادگی برای حضور در مجلس و پاسخگویی به نمایندگان محترم مجلس مبنای ده‌ها تحلیل و یادداشت خبرگزاری ها و همچنین روزنامه‌های منتشره در صبح روز 2/2/94 میشود، ساعاتی بعد مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور با صدور یک یادداشت رسانه ای که در اکثر قریب به اتفاق خبرگزاری های کشور و سایر رسانه‌ها منعکس میشود، ضمن توضیح اصل موضوع و باز نشر متن کامل سؤال خبرنگار و پاسخ وزیر کشور نسبت به تحریف مفهومی آن اعتراض و از انتخاب تیترهای غیر منطبق با واقع و القاء ‌تصویر نادرست و غیر صحیح از موضع وزیر کشور در خصوص موضوع پول های کثیف، صراحتاً انتقاد می‌کند.
از مرور کوتاه سیر پیش گفت می‌توان چنین نتیجه گرفت که روابط عمومی‌های مورد اشاره روزنامه مدنظر تا سر حد امکان در جهت رفع ابهام و تنویر افکار عمومی کوشیده اند و بر این اساس نتیجه گیری و داوری نویسنده آن رسانه از وادی انصاف خارج افتاده است.
امیدواریم این مسأله زمینه ساز تعامل دو سویه و همکاری های بیش از پیش رسانه ها و اصحاب شریف آن با خدمتگزاران بخش های روابط عمومی و اطلاع رسانی در جهت تحقق رسالت و مأموریت فاخر و پر ارج اطلاع رسانی و ارتقاء آگاهی های عمومی قرار گیرد.
بررسی واقعه پول کثیف؛ چرا اسناد "پول کثیف " ناگهان ...
 متیل امینورکس را به جای متامفتامین می فروشند - Opium ...
ایا دولت ایران در زمینه ساخت ماده مخدر شیشه ارزان قیمت سرمایه ...
فارماکولوژیست پژوهشگرقرانی و واردات ریتالین دولتی برای ...

هیچ نظری موجود نیست: