سرعت شيوع مواد مخدر در بين زنان نگران‌کننده است

مشاور دبير کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده گفت: سرعت شيوع مواد مخدر در بين زنان بسيار نگران‌کننده و جدي است.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده با بیان اینکه ده درصد از مجموع یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد در کشوررا زنان تشکیل می دهند، گفت: تریاک و شیشه بیشترین میزان مصرف مواد مخدر در میان زنان معتاد است.
 زهرا بنيانيان در نشست تخصصي پيشگيري از اعتياد در حوزه زن و خانواده که در سالن همکف استانداري برگزار شد، اظهار داشت: سن اولين مصرف مواد مخدر در کشور رو به کاهش است به طوري که ميانگين سن نخستين مصرف 21 است و اين رقم در بين دختران 15 تا 19 سالگي گزارش شده است.
وي به وضعيت شاغلان و متأهلان در ارتباط با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: درصد بالايي از معتادان شاغل هستند و شمار متأهلان معتاد بسيار بالا است.
بنيانيان به درگيري طبقات مختلف جامعه با پديده اعتياد اشاره کرد و اذعان داشت: در اين زمينه بايد کنترل بيشتر و جدي‌تري صورت گيرد.
مشاور دبير کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده افزود: درصدي از زنان جامعه ما به دليل کاهش وزن و لاغري از شيشه استفاده مي‌کنند که بايد در اين زمينه اطلاع‌رساني لازم صورت گيرد.
وي به شرايط فيزيکي و جسماني زنان اشاره کرد و گفت: شرايط فيزيکي در زنان و مردان متفاوت است به گونه‌اي که زنان معتاد سخت‌تر و ديرتر از مردان معتاد مي‌توانند اعتياد را ترک کنند و درمان شوند.


بنيانيان ادامه داد: مردان بهبود يافته دوباره مي‌توانند به جامعه بازگردند اما شرايط زنان متفاوت است و برگشت زنان بهبود يافته به جامعه بسيار سخت خواهد بود.
وي با بيان اينکه سرعت شيوع مواد مخدر در بين زنان بسيار نگران‌کننده و جدي است، خاطرنشان کرد: ظرف کمتر از 10 سال آمار زنان معتاد نزديک به دو برابر شده است.
بنيانيان بر لزوم آگاهي دادن به زنان و دختران جامعه در ارتباط با پديده شوم مواد مخدر تاکيد کرد و اذعان داشت: در اين زمينه بايد برنامه‌ريزي‌هاي کارشناسي صورت گيرد.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده با بیان اینکه ده درصد از مجموع یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد در کشوررا زنان تشکیل می دهند، گفت: تریاک و شیشه بیشترین میزان مصرف مواد مخدر در میان زنان معتاد است.

زهرا بنیانیان  افزود: ازمیان این تعداد معتادان زن، بیش از ۵۵ درصد تریاک ، ۲۶.۶۳ درصد شیشه و بقیه، سایر مواد مخدر مصرف می کنند. وی تصریح کرد: از هفت هزار و ۳۷۷زن زندانی در کشور ۶۰ درصد آن ها به دلایل مرتبط با جرایم اعتیاد در حبس هستند. مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده با بیان این که ۱۲ استان کشور بیشترین زنان معتاد را دارد، اظهار داشت : اعتیاد زنان در روستاها به مراتب کمتر از شهرهاست.

بنیانیان، تصریح کرد: در طرح شیوع شناسی سال ۹۰، تعداد زنان معتاد شهرها ۹.۷ درصد و روستاها ۵.۴۱ درصد بوده است. وی درادامه با یادآوری این که هر اندازه شهرها کوچک باشند،اعتیاد زنان نیزبه همان میزان پنهان می شود، افزود: بسیاری از زنان شهرهای کوچک یا روستاها برای ترک اعتیاد خود مهاجرت می کنند.


بنیانیان درباره تعامل با آموزش و پرورش نیز اظهارداشت: ستاد مبارزه با مواد مخدر تفاهمنامه هایی را با این وزارتخانه برای توزیع بروشورهای مختلف و حضور مشاوران زن در دبیرستان ها منعقد کرده است و از سال آینده نیز این برنامه ها به صورت جدی تر عملیاتی می شود. وی درباره شیوع استفاده ازقلیان میان دختران ادامه داد: قلیان از مصادیق اعتیاد نیست، اما نتایج نظرسنجی انجام شده از این دسته، نشان می دهد که ۸۳ درصد آنها قبلا سیگار یا قلیان می کشیدند.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده با بیان این که سه درصد زنان معتاد بیسواد هستند، اضافه کرد: ۱۵ درصد از زنان معتاد نیز دارای سواد ابتدایی، ۴۱ درصد دیپلم، ۱۷ درصد لیسانس و ۱۵ درصد سواد راهنمایی دارند و این آمارها نشان می دهد که اعتیاد تنها سراغ افراد ناآگاه نمی رود بلکه قشر تحصیلکرده را نیز تهدید می کند.

بنیانیان تصریح کرد:

از راهکارهای کاهش اعتیاد زنان، اقدامات پیشگیرانه است، چرا که معتقدیم هزینه و اجرای آن بسیار کمتر از درمان اعتیاد است، باید تلاش کنیم تا دستگاه های مختلف مجبور به ارایه راهکارهای پیشگیرانه باشند و از سوی دیگر مردم را برای جلب مشارکت همسو ترغیب کنیم.
opium.site: مخدرهای صنعتی دارای بیشترین تاثیرات بر روی ...
opium.site: از لذت نشئگی تا زجر خماری در کوچه غربتی ها
opium.site: من عاشق شده‌ام، پس هم‌جنس‌گرا هستم

هیچ نظری موجود نیست: