نسل های ایکس X وای Y زد Z ,و ارتباط ان با شخصیت و مواد مخدر Generations X,Y, Z and the Others

نسل  های ایکس X وای Y زد Z ,و ارتباط ان با شخصیت و مواد مخدر
نسل های ایکس وای زد


امروزه نسل های انسان را به گروه های مختلف تقسیم کردند  که در هر نسلی بعضی مسائل شاخص تر و بیشتر دیده می شود زیرا یک نسل با امکاناتی یکسان رشد یافته اند
انچه در زیر می خوانید برداشتی از سایت های دیگر است و نوشته نویسنده نمی باشد اما با توجه به همه کاستی های ان می تواند شروع خوبی برای ایجاد یک بینش باشد که چرا امروز مواد مخدر قبح مصرف  خود را از دست داده است و اعتیاد و مواد مخدر در جهان رواج پیدا کرده است
بعدا در رابطه با نسل های جهان و ارتباط ان با اعتیاد و مواد مخدر شرح کاملی خواهم نوشت و این تازه اول کار ما است



نسل ایکس وای زد

نسل گروهی از افرادی است که در زمان واحد متولد شده اند و تجاربی مشترک دارند تفاوت نسلی امری است که به علت تجربه های زیسته هر نسل متفاوت است مثلا نسل دهه۵۰تجربه متفاوتی با نسل دهه۷۰دارند .
شکاف نسلی موقعی است که انقطاع کامل ارزشی بین نسل ها صورت بگیرد مثلا ارزشهای مورد قبول دهه ۵۰توسط دهه۷۰کاملا نفی شود،در جامعه ما تفاوت نسل داریم نه شکاف نسل
به علت سرعت پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات ارزشهای جهانی در بین جوانان نفوذ کرده و فقط ارزشهای ملی بین جوانان اهمیت ندارد درین حالت جوانان جهانی در کشور زندگی میکنندکه نوعی یکدستی و همگونی با جوانان در سراسر دنیا دارند نوع لباس ،مصرف موسیقی،ارایش و نوع مد در کل جهان ب هم شبیه شده است جوانان ایرانی همان مارک کفش نایکی را میپوشند که یک جوان در لندن میپوشد این بازار مصرف گسترده کالاها نوعی نشانه به روز بودن بین افراد تلقی میشود.اینترنت یک  فضا-رسانه   است که شیوه ارتباط بین جوانان را تغییر داده ،ارتباطات دیگر رودر رو نیست و عمدتا از طریق چت ،شبکه های اجتماعی ،وبلاگ ها ،بازی های رایانه ای..انجام میشود.این جهانی که با این سرعت در حال تغییر است نه تنها انطباق بین میانسالان و این روند را دشوار میکند بلکه حتی بین خود جوانان نیز توان انطباق کامل با این روند نیست.

طبقه بندی نسل ها در امریکا پس از دوران جنگ جهانی دوم به سه گروه عمده است
۱.نسل ایکس(متولدین۱۹۸۱-۱۹۶۴)
۲.نسل وای(متولدین۱۹۹۷-۱۹۸۲)
۳.نسل زد(متولدین۲۰۲۰-۱۹۹۸)

نسل ایکس X
   در مفهوم این نسل لحن بدبینانه ای علیه چیزهایی که برای نسل های گذشته ،یعنی نسل رفاه و رونق عزیز بود نهفته است .
نسل ایکس نسل سالهای پس از جنگ سرد است یعنی دوره ریاست جمهوری ریگان .همین که نخستین گروه این نسل به بزرگسالی رسید فروپاشی اتحاد شوروی و ظهور امریکا به عنوان ابر قدرت جهانی را شاهد بود جمعیت این نسل را۴۸میلیون جوان بین۱۸تا۲۹ساله تشکیل میدهنداین نسل درگیر مسائلی همچون درگیریهای نژادی،بی خانمانی و ایدز بودندو..
نسل وای  Y
   این نسل که گاه نسل هزاره ای ها و یا به تمسخر نسل چرا نامیده میشوند تجربه ظهور تکنولوژی های نوین ارتباطی(اینترنت، ایمیل، وب سایت ها ،موبایل و..)را دارنداین نسل به دنبال دستیابی به خشنودی های ثابت و گذران زندگی با همسالان و دوستان و همکاران هستنداز ماجراجویی گریزان و به دنبال زندگی اسوده هستند،هزینه های اموزشی این نسل زیاد هست.
این نسل والدین هلیکوپتری دارند یعنی والدینی که همه جا مراقبند که همه چیز برای فرزندانشان اماده باشدو به انان بد نگذرد.این نسل به سبک زندگی جنسی و برابری جنسی و رمانتیک بودن تمایل زیاد دارند.  این نسل را با عناوینی چون  نسل کوله پشتی،نسل یوتیوب،نسل فیس بوک،نسل وی،نسل سی،نسل گوگل،نسل اینترنت نسل خاموش جدید نیز نام میبرند.
نسل زد    Z
 این نسل مصرف کنندگان فعال و قهاری هستند که نفوذ زیادی بر تصمیمات والدین دارند ارتباطات اجتماعی بسیاری دارند و نسل دیجیتال زده هستندخانواده های این نسل دو درامده هستند و خانواده های کوچکتر جمعیتی دارند اعتقاد بالایی به برابری دوجنس دارند بسیار محافظه کار هستندو اعتیاد به موبایل و شبکه های اجتماعی و دریافت پیام کوتاه باعث شده این نسل اختلالاتی جدی در خواب داشته باشند.

طبقه بندی نسل ها در ایران
۱.نسل سختی(۱۳۲۴-۱۳۲۰)این نسل در دوران فشار سیاسی ودوران نوسازی اولیه حکومت پهلوی بزرگ شده در اوایل انقلاب اینان میانسال بودندو اوضاع خراب سیاسی و اقتصادی پس از پهلوی اول را به همراه حدی رفاه تجربه کرده است.
۲.نسل انتقالی یا داغ(۱۳۴۴-۱۳۴۰)دردوران رفاه اقتصادی به دنیا امده و در انقلابی که نسل قبل تدارک دیده بود شرکت جسته و اولین نسلی است که در جبهه های جنگ حضور داشتند.اولین نسلی است که در دوران پهلوی فرهنگ جوانان را به مفهوم امروزین خود تجربه کرده است اعضای این نسل به ورزش ،موسیقی،مد و رسانه های جمعی علاقمند بوده و ان را تجربه کرده است.تمام این نسل با انقلاب همراه نبوده و بعضی از انان یا کشور را ترک کرده یا سکوت پیشه کرده اندبه علت همین شور و هیجان انها را نسل داغ هم میگویند.
۳.نسل به ارث رسیده(۱۳۵۴-۱۳۵۰)در فضای جامعه رفاه پهلوی به دنیا امده و در اوایل نوجوانی انقلاب و جنگ را دیده اند.این نسل همان نسلی است که نسل دوم جبهه روها و اولین نسل حقیقی بسیجیان را تشکیل دادند.اغاز دوران سازندگی درین نسل است شرایط کشور دگرگون میشود خبری از فضای جبهه ها در شهر ها نیست و جوانان به سختی در پی معیشت خود هستند.در پی فضای باز فرهنگی که درکشور بوجود امده نسل فضای جبهه با نسل جوانان شهری که به مصرف کالاهای غربی اقدام میکنند متفاوت میشودو دوقطبی شدن شکل میگیرد به قول دکتر شهابی جوانان بسیجی  جوانان جهانی
۴.نسل اول انقلاب(۱۳۶۴-۱۳۶۰)این نسل بعد انقلاب به دنیا امده و کاملا نسل خودی است و تحت تعلیم دستگاههای تربیتی و اموزشی انقلابی بوده است و با تعالیم دینی اشنا است از طرفی در جریان فضای باز فرهنگی در کشور به دنیای دیگر غیر از دنیای مدرسه و تعالیم دینی نیز پی  می برد و دسترسی به کالاهای فرهنگی غرب به ویژه از طریق رسانه های جمعی راحت تر میشود.به دلیل رفاه نسبی خانوارها به خواسته های اینان توجه میشودو سرمایه گذاری برای اینان بیشتر میشود.
۵.نسل دوم انقلاب(۱۳۷۴-۱۳۷۰)این نسل پس از جنگ و در دوران نوسازی اقتصادی به وجود امده و یک تجربه سیاسی یعنی جریان اصلاحات را پشت سر گذاشته .خواسته های سیاسی این نسل بیشتر از گذشتگان است و بسیاری از وجوه نظام سیاسی را نقد میکنند و خود سانسوری درین نسل کم است و این نسل کاملا با فرهنگ جهانی پیوند خورده است.این نسل به نسل چت ،وبلاگ، موبایل و... معروفند .تجربه انها از انقلاب و جنگ فقط از طریق شنیده هاست.سرمایه گذاری والدین روی این نسل زیاد است و هزینه کلاس های اموزشی و هنری بالای دارند.با این نسل فرزند سالاری در خانواده ایرانی شکل میگیرد.
۶.نسل سوم انقلاب(۱۳۷۹-۱۳۷۵) اینها نسل بازی های ویدئویی و رایانه ای هستند و با تکنولوژی ارتباطی این نسل رشد کرده است.والدین این نسل دو درامده هستند رقابت اموزشی درین نسل بالاست و انها هنوز در رقابت برای رفتن به دبیرستان های غیر انتفاعی خوب هستندکه هزینه بالایی دارند.
طبق این تقسیم بندی در سیاست گذاری فرهنگی برای نسل ها باید به این عناصر توجه کرد
موسیقی عنصر اصلی در سپهر جوانان است موسیقی رپ توجه زیادی را به خود جلب کرده که عمدتا زیر زمینی عرضه میشودو عمدتا مخاطبان ان در حدود۱۵ سال هستند.
تمایلات رسانه ای این نسل فرزند خواندگان تلویزیون  هستند و وقت زیادی را صرف ورزش و سریال های تلویزیونی(اول طنز بعد سریال خانوادگی)میکنند.
ورزشورزش نقش مهمی در زندگی جوانان دارد فوتبال به عنوان یکی از اشکال جهانی شده ورزش ،هزاران جوان را به ورزشگاه میکشاندو میلیون ها بیننده را پای تلویزیون.
علاقه به ستارگان فوتبال و گرد اوری عکس ها ی انان و خرید مجلات ورزشی از علاقمندی های اصلی این جوانان است.علاوه بر پسران بین دختران نیز این امر رایج است.
مدهای پوشش و ارایش عمده تناقضات و اختلافات فرهنگی خود را دراشکال پوشش و ارایش نشان داده است و همگونی جهانی در نوع ارایش و پوشش ارزشهای اسلامی جامعه را دچار مشکل کرده است.


زیر نویس
پدران ما نسل ایکس X
متولد: 1966-1976
نسل ایکس


در ایالات متّحدهٔ آمریکا اعضای نسل ایکس دارای دیدگاه‌های فرهنگی و تجربه‌های سیاسی خاصی هستند که با سایر نسل‌ها متفاوت است و براثر مجموعه‌ای از رویدادهای ویژه شکل گرفته‌است. ازجملهٔ این رویدادها می‌توان به انتخاب رونالد ریگان، بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۸۴، فاجعهٔ شاتل فضایی چلنجر، نجات جسیکای نوزاد، دوشنبهٔ سیاه، سقوط دیوار برلین و پایان جنگ سرد، انتخاب جورج هربرت واکر بوش، آغاز به کار تلسکوپ هابل، بحران پس‌انداز و وام، انتخاب بیل کلینتون و رونق اقتصادی دههٔ ۱۹۹۰ ایالات متّحدهٔ آمریکا، که طولانی‌ترین دورهٔ ثبت‌شدهٔ رشد تولید ناخالص داخلی در تاریخ ایالات متّحدهٔ آمریکا به شمار می‌رود، اشاره کرد.
نسل ایکس شاهد ظهور رایانه‌های شخصی، آغاز عصر بازی‌های رایانه‌ای، تلویزیون کابلی، و اینترنت بوده‌است. از سایر رخدادهای مهمّی که نسل ایکس با آن مواجه بوده‌اند، می‌توان به همه‌گیری ایدز، جنگ با موادّ مخدّر، بحران گروگان‌گیری در سفارت ایالات متّحدهٔ آمریکا، جنگ خلیج فارس، حباب دات-کام، و شکل‌گیری و رواج سبک‌های موسیقی جدیدی همچون گرانج، آلترنتیو راک، و هیپ‌هاپ اشاره کرد. به‌علّت تأثیر گسترده‌ای که شبکهٔ تلویزیونی ام‌تی‌وی بر این نسل برجای‌گذاشته‌است، گاه نسل ایکس را با نام نسل ام‌تی‌وی نیز می‌خوانند. یک مطالعهٔ بی‌طرفانه که در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متّحدهٔ آمریکا در سال ۲۰۰۸ به‌وسیلهٔ دفتر مرجع جمعیّت - یک سازمان پژوهشی آمارگیری نفوس مستقر در واشینگتن، دی.سی. - انجام شد، نشان داد که اعضای نسل ایکس در آمریکا بین سال‌های ۱۹۶۵ و ۱۹۸۲ زاده شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: