رییس انجمن مددکاری: درمان معتادان درآمد خوبی برای پزشکان دارد/١٠درصد معتادان هم درمان نمی‌شوند

رییس انجمن مددکاری: درمان معتادان درآمد خوبی برای پزشکان دارد/١٠درصد معتادان هم درمان نمی‌شوند    

 موسوی چلک گفت: اقتصاد درمان اعتیاد، پرسود است؛ یک نفر که وارد چرخه درمان می شود مستقیم و غیر مستقیم چقدر باید بپردازد؟
دکتر یزدان نیاز( خاطره )
 کسی که برای انجام کار خاصی تربیت و اموزش  یافته است اگر  خودش باور و  اعتقادی به ثمر بخشی  کارش نداشته باشد و   کارش را فقط  برای کسب در امد و  رفع تکلیف انجام دهد هیچگاه  نه در کار بلکه در  زندگی   هم موفق نخواهد  شد
سال پیش  یکی از همکاران من می خواست یک مرکز ترک اعتیاد باز کند و به دنبال یک روانشناس می گشت .یک روز مرا دعوت کرد که در مصاحبه استخدامی دو نفر جویای شغل روانشناسی در کنارش  باشم
یکی از داوطلبان دختری بدون تجربه  که هنوز جوهر مدرک روانشناسیش  خشک نشده  و این شغل اولین کار او بود
دومی یک پسر زرنگ که توی چند تا کمپ ترک اعتیاد کار می کرد و داشت مدرک فوق لیسانس روانشناسی می گرفت
اول با خانم تازه کار و بعد با جوان پرکار مصاحبه شد و اخر سر از من پرسید که خوب نظر تو چیه من که از این پسره خیلی خوشم امده و حتما استخدامش می کنم خیلی وارده .
من انجا گفتم نه من بودم دختر تازه کاره را استخدام می کردم 
گفت چرا
من علت انرا گفتم و بعد دیگه رفتم تا 4 ماه بعد که  دوستم زنگ زد و گفت  اقای روانشناس مرکز  باایشان دعوا کرده و مدارک بیماران را که با ان سهمیه  متادون می گرفتند را با خود برده  به یک مرکز دیگر تا با ان سهمیه متادون بگیرد و مرکز ترک اعتیاد رفیق ما  از روز اول ضرر داده که هیچ حالا  وضعیت قوز بالا قوز شده است
بهش گفتم یادت روز اول گفتم چرا  این اقا پسر روانشناس  با تجربه را نباید استخدام کنی !!
روز مصاحبه
من از این اقای روانشناس با سابقه کار در مرکز ترک اعتیاد و درمانگر در  کمپ  پرسیدم .
به نظر شما اعتیاد به شیشه درمان دارد و شما با چه برنامه روانشناسی روی انها کار می کنید
پسره گفت
دکتر شیشه که ترک درمان ندارد این معتاد ها را باید اورد برد تا ساعتی 25 هزارتومان (دقیقا یادم نیست 35 یا 25 هزارتومان دستمزد روانشناس مرکز ترک است ) را گرفت این ها درمان نمی شوند این را همه می دانند وقتی رفت بیرون  
 من به دوستم گفتم کسی که برای کاری تربیت می شود و خودش اعتقادی به ثمر بخشی ان ندارد  و فقط دنبال پول است بدرد نمی خورد
همین سوال را خانم تازه کار به این صورت جواب داد
نمی دانم شیشه را چطور ترک می دهند من این اولین تجربه کاریم است و  تا الان توی یک مرکز ترک اعتیاد  کار نکردم  اقای دکتر شما به من کمک راهنمایی  کنید  هر دستوری  بدهید من انرا انجام می دهم خانم که رفت بیرون به دوستم گفتم من برات این خانم را اموزش می دهم تا بتواند با معتادان به شیشه  درمان های روانشناختی را به درستی کار بکنه
دوستم گفت بابا شیشه که ترک ندارد این پسره  الان تو چند تا کمپ  دارد مشاوره می دهد و  می تواند  از روز اول کلی مریض برای من بیارد و اقای روانشناس  پرکار استخدام شد  تا برای سود بیشتر برای دوست ما مریض بیاورد  !!




طهورا شهبازی: خيزش مواد مخدر سنتي به مواد صنعتي راه اعتياد را با پيچ هاي جديدي رو به رو كرده است.
 صنعتي ها با ظاهر تفنن و شادي آني آمدند و به سرعت به خصوص بين كم سن و سالان طرفدار پيدا كرد.
 سنتي ها نيز كم كم رنگ باختند تا اعتياد به چهره معتادان راه پيدا نكند،لذت ها آني تر شود و تنوع بالا رود.
به گفته سید حسن موسوي چلك رييس انمن مددكاري ايران "آسان کردن نحوه مصرف و نحوه حمل، جذابیت بیشتر و حداقل شادی آنی جزو ویژگی های این مواد است. از ویژگی های مواد خوب این است که شما وقتی مصرف کنید علایم اولیه نداشته باشید که مواد صنعتی اینگونه است. وقتی ویژگی ها این است تولید کننده هم به سمت تولید موادی می رود که بتواند فروش بیشتری داشته باشد و کاملا هوشمند عمل می کنند."
نامي جديد و ويژگي جديد كه هر چندوقت يك بار به گوش ميرسد تنوع بالاي مواد صنعتي را به رخ مي كشد كه با حجم بالاي توليد آنها و حضور مافياي مواد مخدر در پشت آن مبارزه با اين معضل را سخت تر مي كند هر چند به گفته موسوي چلك بايد دور اين قسمت را خط كشيد و به كاهش تقاضا فكر كرد: "مشکل ما این است که عرضه هست چون تقاضا وجود دارد ما باید برای کاهش تقاضا برنامه بگذاریم کاهش تقاضا تقریبا پایین ترین بخش توزیع منابع مالی دولت در حوزه مواد مخدر را به خود اختصاص می دهد. جایی که باید پیشگیری انجام شود کمترین بخش بودجه را به خود اختصاص می دهد و درمواردی هزینه می کنیم که در بخش درمان در خوشبینانه ترین حالت ۲۰درصد موفق می شوند که من باز هم این رقم را قبول ندارم و نصف این رقم را هم با تردید قبول دارم"
گفت و گوي خبرآنلاین با رييس انمجن مددكاري ايران در ادامه مي آيد:
اعتیاد در کشور در سال های اخیر چه روندی را طی کرده است؟
در حوزه مواد مخدر در روند آمار افزایش داشته ایم. نکته مهم تغییری است که در نوع مواد مخدر داریم که گرایش ازسنتی به سمت صنعتی رفته است. طبق آماری که خود ستاد مبارزه با مواد مخدر داده است سال ۳.۶،۱۳۸۶ درصد و سال ۱۳۹۰بیش از ۲۶درصد بوده است. نکته بعدی تنوع مواد مخدر است ما همواره از مواد مخدر صنعتی خبری می شنویم. سال ۲۰۱۲از ۸۰کشور سوال کردند که چند نوع مواد مخدر جدید را در کشورتان شناسایی کردید از۷۰کشوری که پاسخگوی این سوالات بودند ۹۷نوع مواد مخدر جدید اعلام شده بود. بحث بعدی اعتیاد زنان است که در سال ۸۶، ۵درصد زنان مبتلا به اعتیاد بودند و در سال ۹۰این تعداد به نزدیک ۱۰درصد رسیده است. طبیعتا با کاهش سن اعتیاد روبه رو هستیم.
در بحث تولید هم افغانستان در چند سال اخیر روند بسیار افزایشی را در تولید خشخاش داشت.
 با وجود اقدامات و تمهیداتی که در حوزه های انتظامی، امنیتی و درمانی انجام شد اما واقعیت این است که موضوع مواد مخدر و روند آن نگران کننده است. بخشی هم به موقعیت ژئوپلیتیکی ایران و اینکه بزرگترین تولیدکنندگان مواد مخدر در همسایگی ایران هستند، بستگی دارد. تقریبا ترانزیت ایران هم ارزان است. موضوع دیگری هم که خیلی مهم است موضوع اقتصاد مواد مخدر است حدود سال ۲۰۱۱ بود که اعلام شد میزان پولشویی مواد مخدر در دنیا ۴۳۵میلیون دلار بوده است. در ایران سال ۱۳۸۳ بین ۳هزار میلیارد تا ۱۰هزار میلیارد تومان اعلام شده بود اما بعد از آن دیگر پژوهشی انجام نشده است.
بدون شک از سال ۱۳۸۳ تا به حال این میزان افزایش پیدا کرده است.
آمار رسمی اعلام نشده است اما حداقلش این است که چند برابر شده است. اخیرا اعلام شده است که قیمت موادی مانند شیشه افزایش داشته است. مواد مخدر قیمت هایشان بالا و پایین می شود. این داستان را مافیا دارند به هر حال مواد مخدر امروزه سومین تجارت بزرگ دنیاست. مافیا از این موضوع دست نخواهند کشید. اما مشکل ما اینجاست که برای مقابله و درمان هزینه می کنیم مثلا برای موضوع ماده ۱۶چند ده میلیارد تومان پول می گذاریم و هیچکدام هم نتیجه نمی دهد. مشکل ما این است که عرضه هست چون تقاضا وجود دارد ما باید برای کاهش تقاضا برنامه بگذاریم کاهش تقاضا تقریبا پایین ترین بخش توزیع منابع مالی دولت در حوزه مواد مخدر را به خود اختصاص می دهد.
 جایی که باید پیشگیری انجام شود کمترین بخش بودجه را به خود اختصاص می دهد و درمواردی هزینه می کنیم که در بخش درمان در خوشبینانه ترین حالت ۲۰درصد موفق می شوند که من باز هم این رقم را قبول ندارم و نصف این رقم را هم با تردید قبول دارم. آنوقت جایی که می توانیم بیشترین تاثیر را بگذاریم و آن پیشگیری است، متاسفانه کمترین هزینه را می کنیم. برنامه ریزی هایمان هم مطابق شرایط موجود و اولویت های موجود ما نیست. همیشه در حوزه مواد مخدر رویکرد انتظامی، قضایی و درمانی حاکم بوده است. به درمان هم که نمی رسد.
بالا و پایین شدن قیمت های مواد مخدر چه تاثیری بر روند مصرف این مواد می تواند داشته باشد؟
قطعا می تواند تاثیرداشته باشد. چون سن مصرف پایین آمده است و طول مدت مصرف افزایش پیدا می کند خود به خود مافیای مواد مخدر درآمد بلندمدت تری را خواهند داشت. مواد صنعتی هم چون درمان و کاهش آسیب سخت تری دارد بنابراین وقتی وارد چرخه شدند وابستگی شان افزایش پیدا می کند بخشی از هزینه ها را ممکن است از جیب خودشان خرج کنند بخشی را هم ممکن است مرتکب جرمی شوند.
قبول دارید که مواد مخدر صنعتی انقلاب جدیدی را در مصرف اعتیاد به وجود آوردند؟
درست است. آسان کردن نحوه مصرف و نحوه حمل، جذابیت بیشتر و حداقل شادی آنی جزو ویژگی های این مواد است. از ویژگی های مواد خوب این است که شما وقتی مصرف کنید علایم اولیه نداشته باشید که مواد صنعتی اینگونه است. وقتی ویژگی ها این است تولید کننده هم به سمت تولید موادی می رود که بتواند فروش بیشتری داشته باشد و کاملا هوشمند عمل می کنند. تولیدکنندگان در حال حاضر برای چند دهه دیگر هم برنامه دارند. مانند سیستم رایانه که از فلاپی شروع شد و به کجا رسید.
مساله ای که در مواد جدید دیده می شود همین است که یک ویژگی خوب در کنار آن قرار می گیرد مانند شیشه که موجب لاغری می شود.
خب برای اینکه جذاب باشد. از ویژگی همه مواد جدید این است که درمانشان بسیار سخت و وابستگی های مصرف افزایش پیدا می کند. مواد سنتی آثار تخریبی کمتر مصرف سخت تر و علایم اولیه مشهودتری دارد. اما مصرف مواد صنعتی نئشگی و شادی بیشتری را دارد مصرف آن راحت تر و تنوع بیشتری دارد. اما به گونه ای جا افتاده است که موادی مانند گل یا ماری جوانا یا کوکایین و مواد جدید دیگر اعتیاد آور نیستند و صرفا برای شادی آنی به کار می رود. این یک جک است.
خب با همین ویژگی هاست که بین دانش آموزان و نوجوانان طرفداردارند.
یکی از ویژگی های مواد مخدر صنعتی این است که جوان پسند هستند. بالاخره مردم شادی می خواهند شادی اگر از راه مشروع وجود نداشته باشد، از راه نا مشروع وارد می شود. از ویژگی های آسیب های آینده ما نه فقط مواد مخدر بلکه افزایش مشروبات الکلی و روابط جنسي در فضای واقعی و مجازی است همه اینها یک نشانه ای دارد که مردم دنبال شادی آنی هستند و راهش مهم نیست. در تحقیقاتی که در سال های گذشته انجام شده است در شاخص غمگینی دنیا ایران از پایین بعد از عراق است ضمن اینکه نشاط و شادابی هم در ۱۵۷کشور رتبه ۱۱۵را داشته است. جامعه ای که نشاط اجتماعی بالا داشته باشد قطعا شاخص آسیب های اجتماعی پایین می آید.
چگونه شد که مواد صنعتی خوش اقبال شدند؟
بالاخره در دنیای تجارت در مورد همه کالا ها به این شکل است خودرو هم که می گیرید به همین صورت است که روز به روز پیشرفت می کند. برای محصولات نیاز سنجی می کنند، مخاطب شناسی می کنند امروزه دیگر نمی توان در آپارتمان تریاک کشید بوی آن همه جا می پیچد اما قدیم خانه باغ هایی وجود داشت. سبک زندگی ها عوض شده است؛ دیگر یک نفر نمی تواند همه جا وافور با خود به همراه داشته باشد. اما می توان قرص را همه جا خورد. طبق اقتضای شرایط است که کالا ها تولید می شود و مواد مخدر هم بر همین اساس است.
با وجود مافیای مواد مخدر پس عملا مبارزه با مواد مخدر و تولید به نتیجه دلخواه نمی رسد.
بله، ما باید به بحث کاهش تقاضا بپردازیم. البته اقتصاد درمان هم اقتصاد پرسودی است؛ یک نفر که وارد چرخه درمان می شود مستقیم و غیر مستقیم چقدر باید بپردازد؟ از آن طرف می گوییم ۲۰درصد درمان می شوند که من می گویم همین تعداد هم درمان نمی شوند؛ هر سال اینها در چرخه درمان می مانند و افراد جدیدی هم اضافه می شوند. به هرحال درآمد خوبی برای پزشکانی است که در این حوزه کار می کنند. آخرین آماری که از اعتیاد اعلام شد دو میلیون و ۳۲۵هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد. البته این آماری است که برآورد می کنند و به نظر من آمار اعتیاد بیشتر از اینهاست. چون سیستم ثبت دقیقی در حوزه مواد مخدر نداریم به ویژه مواد مخدر صنعتی این آمارها را باید در قالب یک برآورد متوسط درآوریم.
آمار یک درصدی اعتیاد دانش آموزان صحت دارد یا بیشتر است؟
در مورد آمار دانش آموزان اطلاعی ندارم اما اگر می گویند یک درصد همان یک درصد هم زیاد است. هیچکس از خطر مواد مخدر مصون نیست مگر کسانی که دانش لازم برای پیشگیری از اعتیاد را داشته باشند.

هیچ نظری موجود نیست: